تاریخ: ۱۹ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۲۸
بازدید: ۷۳
کد خبر: ۳۱۰۰۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۷ واحد نمونه ملی کشور در خراسان رضوی فعال است

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از ۵۴ واحد صنعتی نمونه ملی ۷ واحد در خراسان رضوی است و جز استان‌های اول هستیم که این نشان از توان، انگیزه و تلاش حوزه صنعت، معدن و تجارت است.

به گزارش می‌متالز، امیر رضا رجبی ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت روز صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، اظهار داشت: امسال ۷ واحد صنعتی خراسان رضوی از بین ۵۴ واحد نمونه کشور به عنوان واحد‌های نمونه و ملی انتخاب شدند.

وی افزود: در حال حاضر خراسان رضوی قطب دوم زنجیره فولاد و قطب سوم خودروسازی کشور است و این استان ۸ درصد خودروی کشور را تولید می‌کند.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی در خراسان رضوی حدود ۳۰۰ میلیون دلار در سال گذشته است که ۴۰ درصد آن مربوط به بخش صنعت بوده و همچنین ۵۱ میلیون دلار در حوزه صنعت جذب سرمایه‌گذاری خارجی داشتیم.

رجبی تصریح کرد: امسال نیز ۱۲ میلیون دلار جذب بخش صنعت استان شده، این در حالی است که بخشی از این سرمایه‌گذاری‌ها مربوط به بخش‌های صنایع دارویی و غذایی نیز بوده است.

وی حجم صادرات استان در سال گذشته را رشد ۱.۵ درصد دانست و گفت: در ۳ ماه اخیر حجم صادرات ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است، ضمن اینکه خراسان رضوی در صادرات ماشین‌آلات و خدمات فنی و مهندسی ظرفیت خوبی را دارا است که می‌تواند از آن نیز برای توسعه صادرات بهره‌برداری کند.

مدیرکل صنعت معدن وتجارت خراسان رضوی تاکید کرد: استان خراسان رضوی در زمینه قطعه‌سازی بین ۳ استان اول کشور قرار دارد و ما می‌توانیم بین ۱۵ تا ۱۸ درصد نیاز کشور را تامین کنیم؛ همچنین در تولید سیمان جایگاه سوم کشور را داریم و در بسیاری تولیدات دیگر مانند ال‌ای‌دی و شیشه فلوت نیز خراسان رضوی جزو استان‌های برتر است.

رجبی درباره تولید ورق کاغذ و ونتیلاتور نیز بیان کرد: خراسان رضوی جز تولیدات و محصولات شاخص در زمینه تولید دستگاه سی‌تی‌اسکن در پارک علم و فناوری استان است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: بیشترین تعداد پروانه‌های بهره‌برداری معادن مربوط به خراسان رضوی است و در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ معدن در خراسان رضوی است که برخی از آن‌ها به دلایل مختلفی غیرفعال است و این در حالی است که ۵۱ مواد معدنی از ۷۰ مواد معدنی موجود کشور در استان خراسان رضوی یافت می‌شود.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: استان خراسان رضوی در تولیدات برخی معادن مانند فیروزه و سنگ هرکاره رتبه نخست کشور را دارا است به خاطر همین برای چنین محصولاتی برندسازی انجام می‌شود و در مجموع ۷.۵ درصد از ذخایر معدنی کشور یعنی حدود ۳ میلیارد تن در خراسان رضوی است.

وی افزود: خراسان رضوی استانی معدن‌خیز است و باتوجه به اینکه معادن جزو مزیت‌های اصلی سرمایه گذاری هستند سنگ آهن با ۵۹ معدن، آهک و آلومینیوم آهکی با ۴۴ معدن، سنگ تزیینی و نما با ۲۴۳ معدن، کرومیت با ۷۱ معدن، مس با ۵۲ معدن، گچ با ۵۱ معدن، طلا با ۸ معدن، منگنز با ۳۶ معدن و سیلیس با ۲۷ معدن جزو مهمترین معادن خراسان رضوی هستند که ذخیره قطعی برخی از آن‌ها بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده