تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۰۷
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۳۰۵۲۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون وزیر صمت خبر داد؛

طرح‌های صادرات محور باید در اولویت قرار بگیرند/ استان لرستان در تولید، معدن و صنعت پیشرفت داشته است

‌می‌متالز - معاون وزیر صمت اعلام کرد اگر طرح‌های صادرات محور را در اولویت قرار دهید، هم جذابیت سرمایه‌گذاری دارند و هم بازار آن‌ها تضمین شده است.

به گزارش می‌متالز، «یونس سلمانی» معاون وزیر صمت و سرپرست معاونت هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت، در حاشیه سومین گردهمایی مدیران کل صمت منطقه مرکزی که در سالن جلسات اتاق بازرگانی خرم‌آباد برگزار شد، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: این نشست با حضور فعالان استان، فعالان بخش خصوصی و مسئولان استانی وزارت صمت، با مشارکت ۵ استان برگزار شد.

وی با بیان اینکه موضوعاتی که امروز بیان شد شامل دغدغه، مسائلی و فرصت‌هایی بود که در استان مستتر شده بود و بخشی از آن فعال و بخشی در حال فعال‌سازی است، افزود: ماحصل این نشست‌ها، باعث تشکیل کارگروه‌هایی می‌شود که به‌صورت تخصصی مشکلات را بررسی خواهند کرد که برخی از آن‌ها با هماهنگی که در استان صورت می‌گیرد و با هماهنگی بین فعالان اقتصادی، ظرفیت‌های خالی تولید را فعال خواهند کرد.

معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه طرح‌های نیمه فعال ما در استان‌ها با استفاده از ظرفیت‌های موجود در سطح ملی و استان تبدیل به طرح‌های کامل می‌شود، خاطرنشان کرد: امید بر این است که ماحصل این جلسات باعث شود همه در کنار یکدیگر بتوانیم ظرفیت استان‌ها را در عرصه اقتصادی ارتقاء دهیم.

وی با اشاره به ۵ اقدام در راستای بهبود کسب و کار، یادآور شد: در راستای بهبود کسب و کار پروژه‌های متنوعی تعریف شده که بخشی از آن‌ها ناظر به تسهیل صدور مجوزها، ناظر تسهیل بخش مالی، ناظر بر تسهیل تامین مواد اولیه و ناظر بر دسترسی به بازار هدف این محصولات است.

سلمانی با بیان اینکه همه این موضوعات به‌صورت جد در سطح ملی و سازمان‌های استانی پیگیری می‌شود، اضافه کرد: این اتفاقات، اموری بوده که به‌صورت مستمر دنبال، رصد و بازخوردگیری می‌شوند تا آنگونه که شایسته نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، خواسته فعالان اقتصادی را تامین کنیم.

وی با تاکید بر اینکه آنچه در بحث ایجاد اشتغال مهم بوده، پروانه بهره‌برداری و توسعه‌ای است که در بخش واحد فعال ایجاد می‌شود، اظهار کرد: در این راستا لرستان در سال ۱۴۰۱ حرکت رو به جلویی در بحث تولید، معدن و صنعت داشته است.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه صادارت در کشور افزایش داشته است، ادامه داد: دلیل افت صادارت استان ممکن است واحد تولیدی در حالت اورهال رفته و یا یک بنگاه تولیدی صادارت محور باشد که تعطیل شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با ابزار‌هایی که بیان شد و ظرفیت‌هایی که در جهت حمایت از توسعه صادارت استان پیش بینی شده و طی چندماه آینده همه این تسهیلگری‌ها به سمع و نظر فعالان استانی می‌رسد و شاهد افزایش صادارت خواهیم شد.

سلمانی همچنین گفت: عملکرد صمت لرستان در بحث بهبود کسب و کار در سال ۱۴۰۱ رو به رشد بوده و تفاوت‌های معناداری دارد و هر زمان هم اگر مساله‌ای باشد چالش‌ها رفع می‌شوند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه مشکل اساسی‌مان تأمین انرژی در کشور است، افزود: در تابستان قطعی برق و در زمستان قطعی گاز داریم که این مسائل به صنایع ما آسیب می‌زند. البته طرح از معدن تا نیروگاه را کلید زدیم، اما بحث قطعی برق و خاموشی در صنعت را هم باید در نظر بگیریم.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه در لرستان بحث انرژی خورشیدی می‌تواند کاربرد زیادی داشته باشد، تصریح کرد: اگر بتوانیم مدلی که در تأمین نیروی خورشیدی داریم، را در شهرک‌های صنعتی اجرا کنیم، می‌توانیم انرژی مورد نیاز را تأمین کنیم.

وی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که ظرفیت سه شهرک صنعتی لرستان تقریباً پر شده و یادآور شد: ۸۰ درصد طرح‌های لرستان زیر ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که این مساله نشان می‌دهد از فرصت‌های سرمایه‌گذاری شناسایی شده استان به هردلیلی حمایت صورت نگرفته است. البته می‌توانیم از ظرفیت اثرات سرریز استان‌های همجوار توسعه یافته مانند مرکزی و اصفهان برای تکمیل این پروژه‌ها استفاده کنیم.

سلمانی با اشاره به اینکه انتظارمان این است که زنجیره‌ها را در استان‌های همجوار به یکدیگر وصل کنیم، تصریح کرد: اگر واحد تولیدی که تازه شروع به کار کرده، یک قرارداد بلندمدت تضمین خرید داشته باشد، از آن به‌عنوان ضامن برای دریافت وامی که نیاز دارد، استفاده خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه ابتدا باید ظرفیت‌های خالی را پر کرده و سپس طرح‌های نیمه‌تمام را تکمیل کنیم، تاکید کرد: اگر شما طرح‌های صادرات محور را در اولویت قرار دهید، هم جذابیت سرمایه‌گذاری دارند و هم بازار آن‌ها تضمین شده است.

معاون وزیر صمت افزود: باید کار اساسی در عملیات ذی‌نفعان و بازیگران عرصه تولید داشته باشیم. در این راستا ما دولتی‌ها، باید کار را برای سرمایه‌گذاری تسهیل کنیم. همچنین نباید روی بحث تبدیل زمین‌های کشاورزی به صنعتی پافشاری کنیم بلکه می‌بایست زیرساخت‌ها را غیرمتمرکز کنیم.

وی با اشاره به بحث مهاجرت در برخی استان‌ها افزود: ما از خود ظرفیت استان‌ها استفاده نمی‌کنیم. ضمن اینکه قانون صدور مجوز کسب و کار، به ما این اجازه را نمی‌دهد که از صلاحیت‌سنجی استفاده کنیم.

سلمانی با اشاره به این مساله که می‌بایست فرهنگ اقتصادی و سرمایه‌گذاری را در کشور اصلاح کنیم، گفت: پلت‌فرم‌هایی طراحی شده که اولویت‌های سرمایه‌گذاری در هر استان را مشخص کنیم، پس باید شهر به شهر پروژه‌ها را شناسایی و برای هرکدام اولویت‌هایی تعیین کنیم.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده