تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۳۵
بازدید: ۴۲
کد خبر: ۳۰۶۳۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
آمار‌های وزارت صمت از ۱۱ ماهه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد:

ارزش کالا‌های وارداتی ۳.۶ برابر کالای ایرانی! / تراز تجاری منفی ماند

‌می‌متالز - بررسی آمار‌های تجاری وزارت صمت نشان می‌دهد که ارزش هر تن کالای وارداتی ۳.۶ برابر ارزش هر تن کالای صادراتی همان کالای صادراتی ایران است. این امر باعث شده تا به‌رغم وزن بیشتر صادرات، ارزش واردات ۴.۸ میلیارد دلار بیشتر باشد.

به گزارش می‌متالز، وزارت صمت اخیرا در گزارشی هدف‌گذاری خود برای رشد صنعتی و نرخ تورم در سال جاری را اعلام کرده و در خلال این گزارش آماری از وضعیت موجود در حوزه تولید برخی کالا‌های صنعتی، تجارت و ... اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش در ۱۱ ماهه سال قبل، کل صادرات معادل بیش از ۱۱۱ میلیون تن به ارزش حدود ۴۸.۸ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که در همین بازه زمانی بیش از ۳۳ میلیون تن کالا به ارزش بیش از ۵۳.۶ میلیارد دلار به کشور وارد شده است.

البته سهم کالا‌های مصرفی از واردات فقط ۱۲.۲ درصد، معادل بیش از هفت میلیارد دلار بوده و مابقی، یعنی ۸۷.۸ درصد کل ارزش واردات مربوط به کالا‌های واسطه‌ای و سرمایه‌ای بوده که برای تولید استفاده می‌شوند.

مقایسه این آمار نشان می‌دهد که تراز تجاری به لحاظ ارزشی منفی و به لحاظ وزنی مثبت است؛ طوری‌که در ۱۱ ماهه سال قبل وزن صادرات غیرنفتی ۷۵ میلیون و ۸۸۵ هزار تن بیشتر از واردات بوده، اما ارزش صادرات در همین زمان حدود ۴.۸ میلیارد دلار کمتر از ارزش واردات بوده است.

متوسط ارزش کالای وارداتی بیش از ۳ برابر ارزش کالای ایرانی

طی ۱۱ ماهه‌ی سال گذشته به طور متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی ۴۳۸.۷ دلار و ارزش هر تن کالای وارداتی ۱۵۹۷.۳ دلار بوده است.

بر این اساس ارزش هر تن کالای وارداتی ۳.۶ برابر ارزش هر تن کالای صادراتی بوده که نشان دهنده کم ارزش بودن کالا‌های صادراتی است.

این وضعیت دور از ذهن هم نبوده، چراکه برای مثال سهم حوزه صنعت که عموما کالا‌ها با ارزش افزوده بالاتری هستند، از کل صادرات غیرنفتی فقط ۱۲.۵ درصد بوده است. اما جزئیات دیگر از جمله سهم محصولات معدنی، پتروشیمی، میعانات گازی و ... در دسترس نیست.

اما بررسی گروه‌های مختلف کالا‌های صنعتی صادرشده در ۱۱ ماهه سال قبل هم نشان می‌دهد در این گروه هم سهم کالا‌های با ارزش افزوده بالا، کمتر است.

مجموع صادرات بخش صنعت شامل محصولات پلیمری؛ غذایی؛ شیمیایی؛ نساجی و پوشاک و کفش؛ ماشین سازی و تجهیزات؛ لوازم خانگی؛ صنایع برق و الکترونیک؛ خودرو و نیروی محرکه؛ محصولات سلولزی؛ صنایع نوین و پیشرفته و دارو؛ تجهیزات پزشکی در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ معادل پنج میلیون و ۶۳۱ هزار تن به ارزش بیش از شش میلیارد و ۱۳۰ میلیون دلار بوده است.

کمترین صادرات کالای صنعتی برای پرارزش‌ترین محصول

از بین گروه‌های مختلف صنعتی نیز محصولات پلیمری، صنایع غذایی و شیمیایی به ترتیب بیشترین صادرات را در مدت یاد شده داشته‌اند. در ۱۱ ماهه سال گذشته این سه بخش به ترتیب ۱.۴۶ میلیارد دلار، ۱.۴۳ میلیارد دلار و ۷۹۶ میلیون دلار صادرات داشته‌اند که در مجموع صادرات این سه بخش معادل ۶۰.۳ درصد کل صادرات بخش صنعت بوده است.

اما بررسی آمار‌ها نشان می‌دهد به طور متوسط ارزش هر تن محصولات پلیمری، صنایع غذایی و شیمیایی صادراتی به ترتیب بیش از ۱۲۶۷، ۹۹۳ و ۴۵۰ دلار بودهاست.

در مقابل کمترین صادرات نیز مربوط به بخش‌های تجهیزات پزشکی، صنایع نوین و پیشرفته و دارو و محصولات سلولزی بوده که به ترتیب ۲۰، ۷۳ و ۲۳۴ میلیون دلار صادرات داشته‌اند. اما ارزش هر تن کالای صادراتی در بخش بخش‌های تجهیزات پزشکی، صنایع نوین و پیشرفته و دارو و محصولات سلولزی به ترتیب ۲۰ هزار دلار، ۳۶ هزار و ۵۰۰ دلار و بیش از ۵۷۹ دلار بوده است.

گفتنی است در سال‌های اخیر تحریم‌ها و مشکلات مربوط به نقل و انتقالات مالی از مهم‌ترین موانع صادراتی بوده است. اما در طرف دیگر ماجرا، بازرگانان و فعالان اقتصادی معتقدند موانع داخلی مثل رفع تعهد ارزی و قوانین و مقررات متعدد و در مواردی متناقض وضعیت را برای صادرکنندگان سخت‌تر کرده است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده