تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۲۴
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۳۰۵۲۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دستیابی به صادرات ۷۵ میلیارد دلاری در افق ۱۴۰۴ برنامه ریزی شده است

دستیابی به صادرات ۷۵ میلیارد دلاری در افق ۱۴۰۴ برنامه ریزی شده است
‌می‌متالز - سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: برنامه صادراتی این وزارتخانه برای افق سال ۱۴۰۴ رسیدن به رقم ۷۵ میلیارد دلار است.

به گزارش می‌متالز، «سیدمهدی نیازی» در گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در محل وزارت کشور اظهار داشت: با بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران، می‌توان اتفاقات خوبی را در حوزه توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشور‌های دنیا رقم زد.

وی گفت: سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران در دولت فعلی، تاکید بر برون‌گرایی براساس سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر ممعظم انقلاب به ویژه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تاکیدات ریییس جمهوری است.

این مقام مسوول با بیان اینکه برنامه صادرات غیرنفتی برای افق سال ۱۴۰۴ عدد ۷۵ میلیارد دلار است، افزود: صادرات ما می‌تواند بالاتر از این اهداف باشد، زیرا ظرفیت‌های موجود در کشور قابل توسعه است.

سرپرست وزارت صمت اضافه کرد: باید در حوزه واردات هم مبتنی بر ظرفیت‌های کشور‌های هدف و مزیت‌های جمهوری اسلامی ایران، ظرفیت‌سازی شود تا در نهایت به افزایش ارزش و حجم روابط تجاری اعم از صادرات و واردات در افق ۱۴۰۴ منجر شود.

وی با تاکید بر اینکه این وزارتخانه در حوزه توسعه روابط، دنبال توسعه روابط تجاری است، خاطرنشان‌کرد: در این برنامه، باید مزیت ایران و کشور‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته و رفتار تجاری ما با آن تنظیم، برنامه ریزی و عملیاتی شود.

نیازی با اشاره به اینکه در نقشه راه وزارت صمت، همکاری با حدود ۵۰ کشور در اولویت قرار گرفته و پیش نویس آن تهیه شده، ادامه داد: از سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور می‌خواهیم در یک برنامه دو ماهه و با همکاری وزارت صمت، نقشه راه تجارت ایران با کشور‌های هدف را نهایی کنیم تا حلقه‌های مفقوده، زیرساخت‌های مورد نیاز و دستورکار و فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی با این کشور‌ها مشخص شده و همه ظرفیت‌های داخل کشور و سفارت خانه‌ها برای عملیاتی شدن این دستورکار و فعالیت‌های تعیین شده بکارگیری شود.

رویکرد ما در سرمایه‌گذاری و تولید باید نگاه تولید صادراتی باشد

نیازی با بیان اینکه نگاه ما در سرمایه‌گذاری و تولید باید نگاه تولید صادراتی باشد، یادآور شد: با توجه به ظرفیت‌های عظیم ایجاد شده در کشور، مرز‌های جمهوری اسلامی ایران برای بنگاه‌های تولیدی کوچک شده و این بنگاه‌ها باید در خارج از مرز‌های ایران فعالیت کنند. بسیاری از بنگاه‌ها باید سرمایه‌گذاری صادراتی داشته باشند و برای بنگاه‌های توانمند دیگر باید با نگاه راهبردی توسعه زنجیره‌ها، اعم از زنجیره‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، زمینه ارتقا فراهم شده تا در این زنجیره‌ها فعالیت کنند.

وی در مورد جذب سرمایه‌گذاری خارجی هم اظهار داشت: یکی از مطالبات جدی ما از نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور‌های دیگر به ویژه کشور‌های همسو، همسایه و دوست، توسعه سرمایه گذاری خارجی در ایران است تا زنجیره‌های ارزش مزیت دار طرفین را تکمیل کنیم.

سرپرست وزارت صمت با بیان اینکه در برنامه هفتم و سیاست‌های دولت، سرمایه‌گذاری به صورت جدی مورد تاکید قرار گرفته است، افزود: در این راستا اگر بتوانیم از سرمایه‌گذاران خارجی استفاده کنیم، ظرفیت بسیار خوبی برای کشور ایجاد می‌شود. البته وزارت صمت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و دستگاه‌های دیگر هم باید بسترسازی لازم را برای سرمایه‌گذاری خارجی فراهم کنیم که دراین زمینه می‌توان کار‌های جدی تعریف کرد.

تنوع‌بخشی در کالا‌های صادراتی موضوع بسیار مهمی است

وی تنوع‌بخشی به مبادی و مقاصد تجاری و تنوع بخشی به کالا‌های صادراتی را راهبرد دیگر وزارت صمت در خصوص توسعه روابط تجاری با کشور‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: برای صادرات کالا‌های خام و نیمه خام عوارض در نظر گرفته شده است، بر این اساس بحث تنوع‌بخشی در کالا‌های صادراتی هم موضوع بسیار مهمی است که در حال برنامه ریزی و اجرای پروژه‌های مختلف برای تحقق این رویکرد هستیم.

نیازی در مورد هماهنگی‌های سازمانی هم اینگونه توضیح داد: در سازمان توسعه تجارت، اصلاح ساختاری صورت گرفته و مدل منطقه‌ای را برای این سازمان درنظر گرفتیم تا روی مناطق مختلف دنیا تمرکز داشته داشته باشد که در شکل‌گیری این ساختار جدید، کمک شایانی از سوی وزارت امور خارجه به وزارت صمت صورت گرفت.

وی با بیان اینکه اطلاعات ظرفیت‌های صادراتی برخی از شرکت‌های مهم داخلی و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی در اختیار سفرا قرار می‌گیرد، گفت: استفاده از ظرفیت‌های سفارتخانه‌ها و سازمان توسعه تجارت، هماهنگی رایزنان و روسای مراکز تجاری با سفرا، استفاده از ظرفیت‌های سفارتخانه برای فعالان اقتصادی و مرجع شدن سفارتخانه‌ها برای صادرات و ... موضوعاتی که مورد مطالبه و درخواست‌مان از نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور‌های دیگر است.

منبع: کسب و کار

عناوین برگزیده