تاریخ: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۴۴
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۳۰۴۳۷۴

چرا بلیت هوایپما کم‌یاب شد؟/ تابستان بلیت نایاب می‌شود

چرا بلیت هوایپما کم‌یاب شد؟/ تابستان بلیت نایاب می‌شود
می متالز - دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: در ایام تابستان که تقاضای سفر افزایش می‌یابد و مسافرت نسبت به بهار رشد دارد، به‌شدت با کمبود بلیت مواجه خواهیم شد؛ این شرایط ریشه در کاهش نقدینگی ایرلاین‌ها برای تعمیرات به‌ موقع هواپیما و عدم افزایش مناسب قیمت بلیت ناوگان دارد.

به گزارش می‌متالز، «مقصود اسعدی سامانی» در پاسخ به گلایه مردم از عدم امکان دسترسی به بلیت هواپیما، افزود: مزیت حمل و نقل هوایی به دلیل ثبات نرخ بلیت افزایش یافته و تقاضای سفر هوایی بیشتر شده است، این در حالی است که به دلیل کمبود نقدینگی برای تعمیرات هواپیماها، تعداد هواپیما‌های بیشتری از گردونه پرواز‌ها حذف شده‌اند.

وی ادامه‌داد: در شرایطی که نرخ سفر هوایی از سفر جاده‌ای ارزان‌تر است، کسی که پیش از این با قطار و اتوبوس سفر می‌کرد به دلیل مناسب بودن قیمت و صرفه جویی در زمان به سمت هواپیما می‌رود.

موافقت با افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت

این مقام صنفی با اشاره به اینکه ستاد تنظیم بازار با افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما موافقت کرده است، گفت: در ۲۲ ماه گذشته هیچگونه افزایش رسمی نرخ بلیت هواپیما نداشتیم، درحالی که افزایش دستمزد‌ها در ۲۲ ماه اخیر ۲ بار اعمال شده است. تعرفه‌های ورود موتور و قطعات هواپیما و موارد مصرفی نیز از نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومان به نرخ دلار تالار دوم که بیش از ۴۰ هزار تومان است افزایش یافته و همه این‌ها در شرایطی است که هم‌زمان قیمت جهانی موتور و قطعات هواپیما افزایش یافته است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه تامین ارز شرکت‌های هواپیمایی نیز در بازار آزاد بیش از ۵۰ هزار تومان است، گفت: بخش عمده تامین ارز شرکت‌ها از بازار آزاد است و همزمان قیمت خرید خدمات شرکت‌های هواپیمایی از سایر شرکت‌ها مثل خرید «کترینگ»، «هندلینگ» و «خدمات فرودگاهی» به ۲ برابر رسیده و باعث شده است شرکت‌ها در شرایطی نامناسبی قرار گیرند و پرواز‌های داخلی با ضرر انجام شود و همزمان به علت عدم نقدینگی کافی برای خرید قطعات، هواپیما‌های بیشتری با کسری قطعات زمین‌گیر شوند.

وی توضیح‌داد: عدم افزایش نرخ بلیت موجب شد که سیکل مصرفی موتور هواپیما که تمام شود و زمان جایگزینی یا تعمیر موتور برشد، اما امکان جایگزینی، تعمیر و نوسازی و توسعه ناوگان وجود نداشته باشد. همزمان مهاجرت خلبانان و مهندسان هواپیما را شاهد هستیم، چون دستمزد‌ها اینجا کمتر است و در ترکیه می‌توانند ۱۰ برابر حقوق ایران دریافتی داشته باشند.

زیان انباشته شرکت‌های خصوصی

به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، بخش خصوصی با زیان انباشته و بدهی به شرکت فرودگاه‌ها و مراکز دریافت خدمات مواجه است و در این شرایط واسطه گری و شبکه توزیع و فروش چارتری افزایش یافته که این هم در کمبود عرضه و عدم دسترسی مردم به بلیت هواپیما تاثیر گذار است در نهایت سود فروش نیز به جیب ایرلاین‌ها نمی‌رود.

وی گفت: عدم حمایت دولت از افزایش قیمت بلیت هواپیما باعث شده است خسارت بر صنعت هوایی بیشتر شود و با وجود اینکه اکنون اردیبهشت است و هنوز مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل نشده است دوره انتظار تهیه بلیت افزایش یافته و در برخی مسیر‌های پر تردد تا یک ماه رسیده است.

اسعدی سامانی بیان‌داشت: پیش بینی می‌کنیم در ایام تابستان که تقاضای سفر افزایش می‌یابد و مسافرت نسبت به بهار در سه ماه آینده رشد دارد، به‌شدت با کمبود بلیت مواجه شویم.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده