تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۰۶
بازدید: ۴۰
کد خبر: ۳۰۴۴۲۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
مدیرعامل صحا در نشست خبری مطرح کرد؛

هوشمندسازی صنعت خودرو و تولید خودرو‌های پاک و الکتریکی/ ارائه ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به صنایع پیشرفته

‌می‌متالز - مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته (صحا) با اشاره به اینکه سرمایه این صندوق در ۲ سال آینده به پنج‌هزار میلیارد تومان می‌رسد، گفت: طرح هوشمندسازی صنعت خودرو در دستور کار قرار دارد تا به سمت تولید خودرو‌های پاک‌تر، الکتریکی و هیبریدی پیش برویم.

به گزارش می‌متالز، «محسن نادری‌منش» مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته (صحا) امروز (یکشنبه) در نشست خبری، ضمن بیان مطلب فوق افزود: سرمایه صندوق در یک سال و نیم گذشته و از زمان استقرار دولت سیزدهم با توجه ویژه وزارت صمت، اعضای مجمع صحا و مجلس ۱۰ برابر شد و به یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید. در همین رابطه مسیر دائمی افزایش سرمایه صحا در اعتبارات و برنامه‌های بودجه دیده شده و امیدواریم سرمایه صندوق طی ۲ سال آینده به پنج‌هزار میلیارد تومان برسد.

حمایت از بنگاه‌های خصوصی و تعاونی با سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر

وی با بیان اینکه این صندوق بازوی تأمین مالی صنایع پیشرفته کشور است، افزود: صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته با ارائه تسهیلات، ضمانت‌نامه و همچنین انجام سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر از بنگاه‌های خصوصی و تعاونی‌ها حمایت می‌کند که در همین راستا سال گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و ۴۵۰ میلیارد تومان ضمانتنامه به صنایع پیشرفته پرداخت شد.

مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته (صحا) در خصوص سرمایه‌گذاری خطرپذیر اینگونه اظهارنظر کرد: یکی از مهمترین ابزار‌های تأمین مالی برای صنایع پیشرفته و دانش بنیان، سرمایه‌‎گذاری خطرپذیر است و این صندوق با همکاری سایر نهاد‌های تخصصی و دیگر صندوق‌ها مانند صندوق نوآوری و شکوفایی، سه صندوق خطرپذیر را در فرابورس ایجاد کرده است. این صندوق‌ها در حوزه الکترونیک با ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار، در فرآیند‌های هایتک شیمیایی با ۳۵۰ میلیارد تومان و در هوشمندسازی معادن و صنایع معدنی (با حمایت ایمیدرو) با یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته سه هزار میلیارد تومان سرمایه‍‌گذاری خطرپذیر از سوی صحا انجام شد و امیدواریم با اعتباراتی که دریافت می‌کنیم به پنج هزار میلیارد تومان افزایش یابد، اضافه کرد: صحا با ایجاد و هدایت منابع مالی مختلف به سمت صنایع پیشرفته، از رشد صنعتی، افزایش بهره‌وری و رقابت‌پذیری بنگاه‌‎ها حمایت می‌کند.

هوشمندسازی صنعت خودروسازی

نادری‌منش در مورد هوشمندسازی صنعت خودرو تصریح کرد: از سال پیش بحث هوشمندسازی خودرو به‌عنوان یک لاین ویژه در صندوق حمایت از صنایع پیشرفته تعریف شده و به این بخش، اعتبارات و ضمانت‌های خاص تعلق گرفت، به‌طوری‌که تاکنون طرح‌های مختلف خودرویی و الکترونیک خودرویی به این صندوق رسیده است.

وی با بیان اینکه امیدوار است صحا بتواند در راستای تولید و گسترش استفاده از خودرو‌های الکتریکی و هیبریدی نقش ویژه‌ای ایفا کند، خاطرنشان کرد: البته امسال طرح هوشمندسازی هم در دستور کار قرار دارد تا مانند روندی که خودروساز‌های جهان داشتند، به سمت خودرو‌های پاک‌تر، الکتریکی و هیبریدی برویم.

مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته (صحا) با بیان اینکه حمایت از صنایع پیشرفته منجر به رشد صنعتی، افزایش بهره‌وری و رقابت‌پذیری بنگاه‌ها می‌شود، تاکید کرد: صنایع الکترونیک و مخابرات بیشترین ضمانت نامه را از این صندوق دریافت کرده‌اند. همچنین زیست فناوری، هوا فضا و ... در سال‌های اخیر به صنایع پیشرفته اضافه شده و رشد داشتند.

فعالیت رسمی صندوق در ۱۱ استان

وی درباره استان‌های دریافت کننده تسهیلات و ضمانت‌نامه اظهار کرد: در سال‌های اخیر به‌واسطه وجود تقاضا، بیش از ۸۰ درصد تسهیلات و ضمانت‌نامه‌ها به بنگاه‌های تهران ارائه می‌شد، اما از دو سال پیش قرار شد تمرکز زدایی شود و نمایندگی صندوق در صمت استان‌ها فعال شد.

نادری‌منش با اشاره به اینکه هم اکنون صندوق در ۱۱ استان فعال است و امسال برنامه برای اضافه شدن در ۵ استان نیز وجود دارد، یادآور شد: تسهیلات در هر استان متناسب با پتانسیل استان‌ها پرداخت خواهد شد. بر همین اساس سهم تهران از ۸۰ به ۶۰ درصد رسیده است. ضمن اینکه خراسان رضوی، فارس، یزد و آذربایجان شرقی بعد از تهران بیشترین درخواست تسهیلات از صندوق حمایت از صنایع پیشرفته را داشتند.

رشد ۳ برابری تسهیلات و ضمانت‌نامه از سوی صحا

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ ارائه تسهیلات و ضمانت‌نامه از سوی صحا سه برابر شد، به طوری که ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و ۴۵۰ میلیارد تومان ضمانتنامه مصوب شد، امیدواری کرد همه ساله رشد ۲ تا سه برابری در ارائه تسهیلات و ضمانتنامه از سوی صحا را شاهد باشیم.

مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته (صحا) در ادامه خاطرنشان‌کرد: نرخ تسهیلات ارائه شده از سوی صحا بین هشت تا ۲۰ درصد است و بسته به اینکه یک شرکت چقدر به سمت تحقیق و توسعه حرکت کرده باشد، نرخ آن متفاوت خواهد بود. البته این تسهیلات با تنفس ۶ ماهه عرضه می‌شود.

سقف تسهیلات و ضمانت‌نامه چقدر است؟

وی در مورد سقف تسهیلات نیز اینگونه اظهارنظر کرد: سقف تسهیلات تا پارسال ۵ میلیارد تومان بود، ولی با افزایش سرمایه‌ای که داشتیم، به ۲۵ میلیارد تومان رسید که امیدواریم تا پایان امسال به ۵۰ میلیارد تومان برسد. البته نرخ تسهیلات نیز مبتنی بر نرخ شورای پول و اعتبار تعیین شده و بین ۸ تا ۲۰ درصد است. این نرخ بسته به اینکه یک شرکت چقدر به سمت تحقیق و توسعه برود، تعیین می‌شود. البته این تسهیلات با تنفس ۶ ماهه و بدون اخذ سپرده عرضه می‌شود.

نادری‌منش با بیان اینکه سقف ضمانت‌نامه نیز ۱۰۰ میلیارد تومان است که در بخش‌های مختلف از جمله حسن انجام کار، شرکت در مناقصه، پیش پرداخت و تعهد پرداخت اعطا می‌شود، گفت: طی مکاتباتی که صورت گرفت مقرر شد گمرک ضمانت‌نامه‌های صندوق را بپذیرد که این امر به رفع سریع‌تر نیاز‌های وارداتی بنگاه‌ها کمک می‌کند تا تولید را افزایش و صادرات انجام دهند.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده