تاریخ: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۱۲
بازدید: ۲۶۳
کد خبر: ۳۰۴۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

برنامه‌های کلان توسعه تجارت در سال 1398

می متالز - سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران ضمن برشمردن متغیرهای اثرگذار بر توسعه صادرات کشور، بر انجام فرآیند صادرات در یک بستر بین المللی تأکید و گسترش روابط بانکی و سرمایه گذاری خارجی و داخلی در حوزه محصولات صادرات محور و تولید صادرات‌گرای منتج به صادرات را با اهمیت توصیف کرد.
برنامه‌های کلان توسعه تجارت در سال 1398

به گزارش می متالز، محمدرضا مودودی در دیدار با معاون و مدیران طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در این دیدار، شاخص های افزایش صادرات و برنامه‌های کلان سازمان توسعه تجارت ایران را تشریح و ایجاد مدرسه صادرات و همکاری با سازمان شهرک‌های صنعتی را از جمله برنامه‌های سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد.

وی در خصوص مولفه‌های اثرگذار بر حوزه تجارت خارجی، با اشاره به این که تکثر کّمی صادر کنندگان و توجه به این بخش از اهمیت بالایی برخوردار بوده و تعداد بنگاه های صادرات محور کشور اندک هستند، افزود: از بین 10 هزار واحد صادراتی کشور، فقط 315 شرکت، صادرات بالای 10 میلیون دلار داشته اند و لذا، توانمند سازی و بین المللی کردن بنگاهها، به ویژه بنگاه های کوچک و متوسط نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، دیگر مؤلفۀ اثرگذار در حوزه توسعه صادرات را تنوع بخشی به بازار دانست و گفت: محدودیت‌ اهداف صادراتی کشور یکی از مشکلات پیش روی صادرات غیر نفتی بوده به گونه‌ای که 95 درصد صادرات کشور فقط به 20 کشور انجام می‌گیرد.

مودودی ضرورت تنوع بخشی اقلام صادراتی را از دیگر متغیرهای اثرگذار بر توسعه صادرات کشور عنوان کرد افزود: 315 قلم کالای صادراتی کشور بیش از 10 میلیون دلار صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص داده اند، همچنین توجه به قیمت و ارزش واحد کالای صادراتی باید مورد توجه کارشناسی قرار گیرد چرا که قیمت کالاهای صادراتی کشور در مقایسه با قیمت کالاهای وارداتی حدود یک سوم برآورد شده است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران به ظرفیت 1100 میلیارد دلاری واردات و 1300 میلیارد دلاری صادرات کشورهای همسایه اشاره کرد و موقعیت جغرافیایی ایران درخصوص دسترسی به اهداف صادراتی را ارزشمند و کم نظیر توصیف کرد.

شایان ذکر است، توجه به صادرات محصولات دانش بنیان و واجد ارزش افزودۀ بالا و همچنین تقویت برند ملی از جمله برنامه های کلان سال 1398 سازمان توسعه تجارت ایران خواهد بود.

عناوین برگزیده