تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۵۱
بازدید: ۶۵
کد خبر: ۳۰۴۷۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در سال ۱۴۰۱ رقم خورد

افزایش ۴۲۲ درصدی سود انباشته «پارسیان»

‌می‌متالز - بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیمه پارسیان در پایان سال ۱۴۰۱ رشد خیره‌کننده بیش از نیم هزار درصدی در سود عملیاتی و افزایش ۴۲۲ درصدی سود انباشته را رقم زده که در شرایط اقتصادی حاکم بر کشور دستاورد قابل توجهی تلقی می‌شود.

به گزارش می‌متالز، سال ۱۴۰۱ از جهات زیادی برای بسیاری از شرکت‌ها به واسطه تغییر سیاست‌های اقتصادی دولت سال دشواری بود. روند افزایش نرخ ارز، رشد تورم و افزایش قیمت در کالا‌های اساسی باعث شد تا بنگاه‌های اقتصادی با چالش‌های زیادی روبه‌رو شوند. نتایج حاصل از این موضوعات اثرات بیشتری روی برخی شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های بیمه‌ای داشت چرا که در چنین شرایطی ساز و کار ارائه خدمات و فروش بیمه‌نامه‌ها به عموم مردم سخت و دشوار شد و البته در ادامه روند نرخ شکنی برخی شرکت‌های بیمه‌ای برای جذب پرتفوی بیشتر سبب شد تا شاهد تحولات معناداری در این زمینه باشیم.

رشد قابل تحسین سود عملیاتی و سود انباشته بیمه پارسیان

بررسی‌ها نشان می‌دهد که با وجود این مسائل، برخی شرکت‌های بیمه روند رو به رشد قابل توجهی را در سال گذشته تجربه کردند و علاوه بر اینکه موفق به جذب پرتفو‌های ارزشمند شدند و سود عملیاتی قابل ملاحظه‌ای را نیز رقم زدند.

بیمه پارسیان در پایان سال قبل بیش از ۷۸ هزار و ۴۹۳ میلیارد ریال بیمه‌نامه صادر کرد و رشد ۸۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۰ رقم زد. این شرکت بیمه‌ای در پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۰ هزار و ۵۰۲ میلیارد ریال پرداخت خسارت داشت تا در این زمینه هم نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۸۹ درصدی را خلق کرده باشد.

سایر نتایج از صورت‌های مالی بیمه پارسیان حاکی از این است که سود عملیاتی این شرکت بیمه‌ای در پایان سال مالی ۱۴۰۱ با ۵۶۶ درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۰ به ۳ هزار و ۸۵۶ میلیارد ریال رسیده است که عمده دلایل چنین رشدی را باید در افزایش سود ناشی از تسعیر ارز نسبت به سال ۱۴۰۰ و همچنین افزایش درآمد سرمایه‌گذاری‌های ناشی از تقسیم سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر جستجو کرد.

دیگر دستاورد بیمه پارسیان در پایان سال قبل رشد خیره‌کننده و چندصد درصدی سود انباشته بود. طبق صورت‌های مالی تلفیقی سود انباشته بیمه پارسیان در پایان سال قبل ۵ هزار و ۹ میلیارد ریال بود که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۴۲۲د رصدی را پشت سر گذاشت. گفتنی است، رقم سود انباشته این شرکت در پایان سال قبل در صورت‌های مالی جداگانه ۴ هزار و ۴۵۸ میلیارد ریال بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۳۷۹ درصدی را محقق کرد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده