تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۳۳
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۲۱۰۴۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بررسی رشد و توسعه صنعت بیمه؛

"بپاس" و "پارسیان" زیر ذره‌بین/ وقتی جای مُهر بیمه باید پُر شود

‌می‌متالز - بیمه یکی از ابزار‌های مهم مدیریتی است که می‌تواند موجب تداوم گردش چرخ‌های اقتصاد شده و ضریب موفقیت را بالا ببرد. بدیهی است رونق اقتصادی همواره رفاه اجتماعی را به دنبال داشته و موجب افزایش پس انداز و سطح امید به زندگی در بین افراد جامعه می‌شود.

به گزارش می‌متالز، در جهان امروز که رشد و توسعه اقتصادی هر کشوری جایگاه بین‌المللی آن را رقم می‌زند، کشور‌ها برای آنکه بتوانند در عرصه بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشند در صدد بر می‌آیند تا شاخص‌های توسعه یافتگی خود را بهبود بخشند و از این طریق در چرخه بهبود وضع اقتصادی و بالطبع افزایش نقش موثر خود موجب تقویت اقتصاد و ایفاء نقش تأثیرگذاری در صحنه جهانی شوند.

صنعت بیمه به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی از سویی به عنوان یکی از عمده‌ترین نهاد‌های اقتصادی مطرح بوده و از دیگرسوی فعالیت دیگر نهاد‌ها را پشتیبانی می‌کند. (صنعت بیمه با‌گرد آوری حق بیمه‌های دریافتی در توسعه اقتصادی دارای نقش است و از طرف دیگر با ایجاد امنیت و اطمینان برای فعالیت‌های خدماتی، تولیدی و... در جامعه روند سازندگی، پیشرفت و ترقی را تسهیل می‌کند).

بیمه یکی از ابزار‌های مهم مدیریتی است که می‌تواند موجب تداوم گردش چرخ‌های اقتصاد شده و ضریب موفقیت را بالا ببرد. بدیهی است رونق اقتصادی همواره رفاه اجتماعی را به دنبال داشته و موجب افزایش پس انداز و سطح امید به زندگی در بین افراد جامعه می‌شود. البته این امر نیازمند حمایت دولت در فرهنگ سازی، تمرکز زدایی و ایجاد فضای رقابتی سالم برای شرکت‌های بیمه گر و ترغیب بخش‌های دولتی و خصوصی برای استفاده از بیمه به عنوان یک عامل حمایتی و اساسی در گردش مالی و سرمایه گذاری اقتصاد کشور است.

چالش‌های صنعت بیمه

مشکلات مربوط به شناسایی بازار و طراحی محصولات منطبق با نیاز‌های مشتری به دلیل فقدان یک بانک اطلاعاتی جامع
عدم تطابق ساختار شرکت‌های بازرگانی با ساختار سنتی و نامناسب شرکت‌های بیمه
فقدان زمینه لازم و بستر مناسب جهت توسعه بیمه‌های زندگی
نبود نیرو‌های متخصص جهت ارزیابی مناسب ریسک
وجود برخی قوانین مانع زای فعالیت
عدم امکان استفاده بهینه از ظرفیت کامل صنعت بیمه و عدم تعیین نیاز واقعی کشور به بیمه اتکایی خارجی
نبود همکاری و هماهنگی لازم بین دانشگاه و سایر مراکز علمی با شرکت‌های بیمه (موجب وابستگی صنعت بیمه کشور به منابع اطلاعات خارجی شده است)
عدم تطبیق اساسنامه شرکت‌های بیمه با قانون تجارت

راهکار‌ها و پیشنهاد‌ها

طراحی ساختار سازمانی مناسب برای شرکت‌های بیمه
آزادسازی تدریجی و مطالعه شده از قید و بند تعیین نرخ حق بیمه به صورت تعرفه‌ای (بسترسازی مناسب جهت ایجاد رقابت سالم)
ایجاد بانک‌های اطلاعاتی متمرکز مبتنی بر بازار، ساختار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی
تعامل هر چه بیشتر بین صنعت بیمه و موسسه‌های علمی و پژوهشی
ارتقای سطح آگاهی عمومی در زمینه بیمه‌های زندگی
حذف و اصلاح قوانین و مقررات مغایر با فعالیت بنگاه‌های اقتصادی
طراحی و توسعه انواع بیمه‌های خرد (جهت حمایت از اقشار کم درآمد جامعه)

در همین راستا در سال‌های اخیر، صنعت بیمه طرح‌های متنوعی را به جامعه معرفی کرده که با اقبال عمومی مواجه شده و از آن جمله می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

فروش پوشش‌های بیمه‌ای به روش الکترونیکی
تعمیق خدمات بیمه‌ای به کلیه روستا‌های کشور از طریق همکاری با شرکت پست بانک
اجرای طرح پرداخت سیار خسارت اتومبیل با هدف سرویس دهی سریع در محل تصادف
طرح بیمه مسافران ورودی به کشور به منظور تقویت صنعت گردشگری
تهیه طرح بیمه حوادث ناشی از گاز شهری که هم اکنون جهت تصویب به بیمه مرکزی ایران و کمیسیون ذیربط در مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.

سهم بالای "بیمه زندگی" در بپاس

در گزارش فعالیت ماهانه منتهی به فروردین ماه سال جاری میزان از محل فروش حق بیمه ۴،۰۶۵،۶۰۹ میلیون ریال درآمد داشته که نسبت به عملکرد یک‌ماهه مشابه سال گذشته ۷۹ درصد افزایش داشته و شرکت در این ماه تراز مثبت ۵۶۵ درصد را ثبت کرده است.

در ابتدای سال مالی منتهی به اسفندماه ۱۴۰۰ میزان خسارت پرداختی "بپاس" برابر با ۶۱۱ میلیارد ریال گزارش‌شده که نسبت به ماه گذشته ۶۸ درصد کاهش را تجربه کرده و در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته نیز ۱۶۳ درصد افزایش را به دنبال داشته است.

از ابتدای سال تاکنون رشته‌های بیمه‌ای ۵ گانه زیر بیشترین سهم از حق بیمه صادره را به خود اختصاص داده‌اند:

از ابتدای سال تاکنون رشته‌های بیمه‌ای ۵ گانه زیر بیشترین سهم از خسارت پرداختی را به خود اختصاص داده‌اند:

پارسیان و تکیه به "بیمه ثالث"

در گزارش فعالیت ماهانه منتهی به ابتدای سال مالی ۱۴۰۰ بیمه پارسیان از محل فروش حق بیمه ۱،۹۹۹،۳۷۶ میلیون ریال درآمد داشته که نسبت به عملکرد یک‌ماهه مشابه سال قبل ۷۴ درصد افزایش داشته و شرکت در این ماه تراز مثبت ۶۱ درصد را ثبت کرده است.

شرکت بیمه پارسیان در فروردین‌ماه میزان خسارت پرداختی طی دوره را برابر با ۶۱۱ میلیارد ریال گزارش‌شده که نسبت به ماه گذشته ۶۸ درصد کاهش را تجربه کرده و در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته نیز ۱۶۳ درصد افزایش را به دنبال داشته است.

از ابتدای سال تا کنون رشته‌های بیمه‌ای ۵ گانه زیر بیشترین سهم از حق بیمه صادره را به خود اختصاص داده اند:

از ابتدای سال تا کنون رشته‌های بیمه‌ای ۵ گانه زیر بیشترین سهم از خسارت پرداختی را به خود اختصاص داده اند:

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده