تاریخ: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۱۷
بازدید: ۴۲
کد خبر: ۳۰۴۸۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

ناترازی صندوق‌ها و نسبت جمعیت جوان به شاغل، بحران جدی آینده کشور است

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: یکی از بحران‌های آینده کشور مربوط به ناترازی صندوق‌ها است.

به گزارش می‌متالز، محمد طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: در سال جاری ۳۳۰ هزار میلیارد تومان به صندوق‌ها تخصیص داده شد که این رقم به غیر از بودجه پنهان آن‌هاست. آنچه تحت عنوان ردیف داریم ۱۵ درصد کل بودجه است که سال قبل ۱۴ و دو سال قبل ۱۳ درصد است و سالانه یک درصد از کل بودجه به ردیف صندوق‌ها افزوده می‌شود.

او ادامه داد: جمعیت به سمت پیر شدن می‌رود. اگر نسبت جمعیت جوان به شاغلان ناترازی شود بحران صندوق‌ها جدی است. دولت و مجلس این مشکلات را می‌دانند، اما اقدام جدی نمی‌کنند.

طاهری تصریح کرد: برخی اقدامات کوتاه‌مدت می‌تواند به آینده صندوق‌ها لطمه بزند، اما مدیران و مسئولان با توجه به دوره حضورشان برنامه‌ریزی می‌کنند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: منابع صندوق رو نباید به حق بیمه محدود کرد و باید از طریق سرمایه‌گذاری برای تأمین منابع اقدام کنند. از سال ۹۷ رشد سرمایه‌گذاری منفی شده است.

او با تأکید بر اینکه بسیاری از صندوق‌ها منابع خود را وارد بخش سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، اظهار کرد: باید بحران‌های صندوق‌ها را با تأمین منابع از سرمایه‌گذاری کنترل کنند.

طاهری با تأکید به افزایش سن بازنشستگی گفت: ما محدودیتی در سن بازنشستگی نداریم که باید اصلاح شود.

او با اشاره به اینکه میزان دارایی برخی صندوق‌ها کفاف ۱۸ ماه مالی آن‌ها را می‌دهد، اظهار کرد: صندوق بیمه عشایری نیز با توجه به شرایط سن بیمه و بازنشستگی می‌تواند به‌سرعت جزو صندوق‌های دار‌ای مشکل مالی تبدیل شود.

منبع: خبرگزاری آنا

عناوین برگزیده