تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۲۴
بازدید: ۴۴
کد خبر: ۳۰۴۴۳۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مجلس، مطرح کرد:

سنگ‌اندازی ۳۱ شرکت در مسیر واردات خودرو‌های کارکرده

‌می‌متالز - جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مجلس، اخیراً از رأی‌گیری لایحه واردات خودرو‌های کارکرده خبر داد. با این حال همچنان مخالفت‌هایی با اجرای این طرح به گوش می‌رسد. در همین زمینه لطف‌ا… سیاهکلی اعلام کرد که به غیر از ایران خودرو و سایپا، ۲۹ شرکت دیگر در صنعت خودروسازی فعالیت دارند که برخی از آن‌ها با اقدامات خود در حق مردم اجحاف می‌کنند.

به گزارش می متالز، در کمتر از یک ماه دو اتفاق مهم در رابطه با صنعت و بازار خودروی کشور رخ داد. ابتدا استیضاح رضا فاطمی‌امین و دوم تصویب واردات خودروهای کارکرده به کشور. این دو خبر کافی بودند تا مدار بازار را به سمت ریزش قیمت‌ها تغییر دهند. اما بعد از کنار رفتن فاطمی‌امین از ساختمان خیابان سمیه، بار دیگر برخی نمایندگان از بسته شدن پرونده واردات خودروهای کارکرده خبر دادند.

حال اخیراً بار دیگر جلال رشیدی‌کوچی، نماینده موافق واردات، از بررسی این لایحه در مجلس تا هفته آینده خبر داده است. اما آیا واردات خودروهای کارکرده منجر به کاهش قیمت محصولات داخلی می‌شود؟

بسیاری از کارشناسان معتقدند که اجرای این طرح می‌تواند قیمت خودرو در بازار آزاد را بکشند، اما مافیا از اجرای آن جلوگیری می‌کند.

واردات خودروهای کارکرده؛ قیمت کارخانه را می‌شکند؟

لطف‌ا… سیاهکلی، نماینده و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: واردات خودروهای کارکرده و دست دوم کار خوبی است. چراکه درحال حاضر ناترازی عرضه و تقاضا در بازار خودروی کشور وجود دارد. واردات این نوع از خودروها می‌تواند به تنظیم بازار کمک کند و قیمت خودرو در بازار را به تعادل برساند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که خودروهای خارجی از کیفیت بهتری نسبت به خودروهای داخلی بهره‌مند هستند و همین عامل باعث افزایش رضایت مردم می‌شود.


او افزود: علاوه بر تنظیم بازار، اجرای طرح واردات خودروهای کارکرده خودروسازان داخلی را به کاهش قیمت و افزایش کیفیت محصولات‌شان سوق دهد. علاوه بر آن، یکی دیگر از مزیت‌های واردات خودرو این است که التهاب بازارهای دیگر را کاهش و نقدینگی موجود در کشور را کم می‌کند.

این نماینده مجلس توضیح داد: کمیسیون صنایع و مجلس پیش از این نیز طرح واردات خودروهای کارکرده را با جدیت دنبال می‌کرد. اما در قانون بودجه با مخالفت مجمع تشخیص مواجه شد. هم‌اکنون نیز که با طرح دوفوریتی به مجلس بازگشته است با جدیت در حال اجراست.

حضور مافیا در صنعت خودروسازی کشور

سیاهکلی تاکید کرد: همه مردم باید بتوانند با ارزی که منبع آن مشخص است خودرو وارد کنند تا جای پولشویی نباشد. در این صورت دست مافیای خودرو از جریان واردات خودروهای کارکرده به کشور کوتاه می‌ماند. اما اگر این طرح به شکل انحصاری اجرا شود، مافیا به این جریان ورود پیدا می‌کند.

در جلسه استیضاح رضا فاطمی‌امین، وزیر پیشین صمت، ۱۷ مرتبه نام مافیا آورده شد. آیا مافیا و خودروسازان نقشی در تاخیر اجرای طرح واردات خودرو دارند؟

سیاهکلی در پاسخ به این سوال گفت: این سوال را باید از خودشان بپرسیم. اما در طرف دیگر ماجرا باید به این نکته اشاره کرد که به غیر از ایران خودرو و سایپا ۲۹ شرکت خودروساز دیگر در ایران فعالیت دارند. لذا بخشی از این شرکت‌ها با استفاده از قدرت خود، دست به اقداماتی می‌زنند که مردم از آن رضایت ندارند و در نهایت حداکثر سود نصیب این شرکت‌های خودروسازی و در حق مردم اجحاف می‌شود.

او در پاسخ به این که آیا مافیا در استیضاح فاطمی‌امین حضور داشتند یا خیر؟ توضیح داد: نمی‌دانم باید از خودشان بپرسید!

در میان بحث مافیا و مجلس دولت سیزدهم این مساله مطرح می‌شود که مافیای خودرو در کشور چه کسانی هستند که حتی وزیر صمت این دولت نتوانست جلوی آن‌ها را بگیرد و نمایندگان نیز از صحبت در رابطه با این افراد بانفوذ خودداری می‌کنند؟

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده