تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۱۹
بازدید: ۴۶
کد خبر: ۳۰۴۴۰۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

بازگشت دوباره محصولات ایران خودرو به بازار پس از توقف تولید!

‌می‌متالز - آمار تجمیعی تولید ایران خودرو نشان می‌دهد که تولید هفت محصول این شرکت در اردیبهشت متوقف شده است. این در حالی است که خودروسازان با ترفند‌های مختلف، محصولات توقف تولید خورده خود را دوباره به بازار بازمی‌گردانند.

به گزارش می‌متالز، سازمان استاندارد کشور همه ساله ناظر بر کیفیت محصولات دو خودروساز بزرگ، یعنی ایران خودرو و سایپا بوده و هر چند سال یک‌بار، برخی محصولات را از خط تولید خارج می‌کند. طی سال‌های اخیر، محصولاتی همچون سمند و پژو ۴۰۵ از شرکت ایران خودرو توقف تولید خورده و تولید خودرو‌هایی مانند پژو ۲۰۶ و پارس، قرار بود متوقف شود.

آمار تجمیعی تولید شرکت ایران خودرو در اردیبهشت ماه امسال حاکی است، در کارخانه ایران خودرو مرکزی تهران تولید پژو ۲۰۶، پژو پارس، پژو ۲۰۷ دنده‌ای پانوراما، سمند ال ایکس، دنا، رانا گیربکس ۶ دنده و پژو ۴۰۵ دوگانه سوز متوقف شده است.

همچنین از شرکت سایپا، خودرو‌هایی مانند پراید و تیبا توقف تولید خورده و قرار است با شروع تولید اطلس و سهند، خودرو‌های ساینا و کوییک نیز از خط تولید خارج شوند.

اما مشکل اصلی اینجاست که خودروساز‌ها بعضا به‌جای از رده خارج کردن کامل خودرو، اقدام به انجام تغییرات جزئی روی آن‌ها و بازگشت دوباره به خط تولید می‌کنند. در مواردی نیز مشاهده می‌شود که ظاهرا یک خودروی جدید را جایگزین قبلی می‌کنند؛ درحالی که خودروی جدید دارای مشخصات فنی دقیقا مشابه با قبلی بوده و صرفا سپر و چراغ‌ها تغییر کرده‌اند.

به‌عنوان مثال در سال ۱۳۸۴ پس از توقف تولید پیکان، پژو RD و ROA در خط تولید باقی ماندند که مشخصات فنی مشابه با پیکان داشتند. همچنین با توقف تولید پراید، تیبا روی خط تولید ماند که فیس‌لیفتی از پراید بود و پس از توقف تیبا، کوییک همچنان تولید می‌شود.

در حال حاضر، اما گویی این شرکت‌ها این شگرد‌ها را کنار گذاشته‌اند و قصد بازگرداندن خودرو‌هایی به بازار را دارند که تولیدشان پیش از این متوقف شده است. در همین زمینه اخباری در شبکه اجتماعی دست به دست می‌شود که ادعا دارد که ایران خودرو می‌خواهد پژو ۲۰۶ را که سال گذشته اعلام کرده بود از خط تولید خارج کرده است، با اضافه کردن دی‌لایت دوباره روی خط تولید بیاورد.

این خبر به‌صورت رسمی تایید نشده، اما وقتی خودروی پژو پارس با آپشن دی‌لایت را می‌بینیم، جای تعجبی ندارد که پژو ۲۰۶ نیز با دی‌لایت به بازار بازگردد.

پژو ۲۰۶ و پارس محصولاتی از شرکت ایران خودرو هستند که در دهه ۸۰ شمسی وارد بازار کشور شده و مدت زیادی است که روی خط تولید مانده‌اند. شرکت‌های خودروسازی باید به این درک برسند که صرفا با اضافه کردن دی‌لایت و یا کیسه‌هوای سرنشین جلو، نمی‌توان خودروی قدیمی را به‌روز کرد.

مشکل فوق در بخش پیشرانه خودرو‌ها شدیدتر هست. پیشرانه استفاده شده در محصولات ایرانی تنها به چند عدد خلاصه می‌شود که اکثرا دارای تکنولوژی پایینی هستند.

برای مثال پیشرانه TU۵ برای اولین بار با استاندارد آلایندگی یورو ۳ عرضه شد. درحالی که اخیرا به‌دلیل سخت گیری‌های سازمان استاندارد، با استاندارد آلایندگی یورو ۵ عرضه می‌شود که مشکل قدرت پایین و ناک را در این پیشرانه ایجاد می‌کند. همچنین به‌دلیل عدم سازگاری بنزین بی‌کیفیت داخلی با این استاندارد، مصرف سوخت نیز بالاتر می‌رود.

این مشکل تقریبا برای همه پیشرانه‌های استفاده شده در خودروسازی‌های ایرانی وجود دارد. راه‌حل اصلی، توقف تولید آن‌ها و طراحی پیشرانه‌ای به‌روز و با تکنولوژی بالا برای محصولات است.

اقدام سایپا برای نگه داشتن محصولاتش روی خط تولید چیست؟

در ابتدای گزارش به این نکته اشاره شد که ظاهرا شرکت سایپا قصد دارد با شروع تولید اطلس و سهند، خودرو‌های ساینا و کوییک را از خط تولید خارج کند. اما طبق اخبار منتشرشده این شرکت فعلا قصد توقف تولید این خودرو‌ها را ندارد.

چراکه با شروع تولید تیپ DA ساینا S و کوییک S، مشاهده می‌شود که سایپا نسبت به ایران خودرو دست بالا را گرفته و قبل از اینکه سازمان استاندارد، دستور به توقف تولید این خودرو‌ها بدهد، این شرکت با گذاشتن دی‌لایت و چند آپشن جزئی دیگر سعی در نگه داشتن ساینا و کوییک روی خط تولید دارد.

مقصر اصلی افزایش قیمت خودرو سازمان استاندارد است؟

اخیراً دبیر انجمن خودروسازان در رابطه با عملکرد اخیر خودروسازان در دریافت هزینه اضافی از خریداران بابت نصب تجهیزات استاندارد اجباری گفت: خودروسازان باید از اول تیرماه تمام استاندارد‌های تعلیقی را روی محصولات خود اعمال کنند.

احمد نعمت‌بخش افزود: در زمان حاضر تعدادی از خودروسازان برخی از استاندارد‌های تعلیقی را به‌روی محصولات اجرایی کرده‌اند که همین امر باعث شده است خریداران هزینه بیشتری را در زمان تحویل خودرو پرداخت کنند؛ بنابراین می‌بینیم که خودروساز داخلی علاوه‌بر اینکه هیچ قصدی برای افزایش کیفیت و توقف تولید خودرو‌های از رده خارج را ندارد، بلکه سازمان استاندارد و دیگران را نیز مقصر گرانی می‌داند.

خودروساز داخلی باید این نکته را متوجه شود که یک محصول را نمی‌تواند برای ۲۰ یا ۳۰ سال روی خط تولید نگه دارد و اگر قصد رقابت در سطح جهانی داشته باشد، باید هر چند سال، تولید محصولات قدیمی را متوقف کند.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده