تاریخ: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۲
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۳۰۴۹۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معامله‏‏‌گران دارایی‏‏‌های طلایی بورسی گوش به زنگ اخبار سیاسی

شمش طلا؛ رقیب قدر گواهی سکه

‌می‌متالز - بازار مالی بورس‌کالای ایران، گوش به زنگ اخبار سیاسی و امیدوار به گشایش ارزی، ظرف دومین هفته از خردادماه با افت نرخ در اغلب دارایی‌ها مواجه شد. با این حال، عدم‌اطمینان فعالان بازار نسبت به استمرار رویه افت نرخ در بازار ارز باعث شده است تا معامله گران گواهی سکه، خرید و فروش خود را با احتیاط بیشتر و با نرخی نزدیک به نرخ بازار فیزیکی انجام دهند.

شمش طلا؛ رقیب قدر گواهی سکه

به گزارش می‌متالز، در چنین شرایطی افزایش عرضه گواهی شمش طلا و استقبال معامله گران از این دارایی نیز با ایجاد رقیبی جدید برای دارایی‌های طلایی، زمینه فشار قیمتی بر گواهی سکه و کاهش حباب ارزش آن را فراهم کرده است.

رینگ مالی؛ گوش به زنگ اخبار سیاسی

نوسان قیمتی در بازار مالی بورس‌کالای ایران در دومین هفته خردادماه متاثر از اخبار سیاسی ضد و نقیض شدت گرفت. در حالی که سفر سلطان عمان به کشور و احتمال میانجی‌گری وی برای ازسرگیری مذاکرات احیای برجام و همچنین احتمال آزادسازی ۱۸ میلیارد دلار بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی و عراق باعث افت نرخ دلار در بازار آزاد و همچنین کاهش نرخ سایر دارایی‌ها از جمله گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالا و سکه در بازار فیزیکی ظرف روز‌های ابتدایی هفته شد؛ اما در ادامه عدم‌انتشار خبری دقیق از نتیجه این سفر تا اواسط روز دوشنبه هشتم خرداد باعث شد جریان کاهشی قیمت در بازار‌ها پایان یابد و افزایش مجدد نرخ ارز، بازار‌های مالی را سبزپوش کند.

البته این تمام ماجرا نبود؛ به‌رغم پایان سفر سلطان عمان به کشور، فعالان بازار گوش به زنگ انتشار اخبار و نتایج این سفر هستند و ترجیح می‌دهند تا مشخص شدن اخبار موثق از آن، با احتیاط بیشتری نسبت به خرید و فروش دارایی‌های خود اقدام کنند. در عین حال، نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تصمیم‌گیری در خصوص فعالیت ایران از ۱۵ تا ۱۹ خرداد برگزار می‌شود و نتیجه آن تاثیر بسزایی بر روند نوسان نرخ دلار در بازار‌های رسمی و غیررسمی و همچنین نوسان سکه در بازار فیزیکی و بازار مالی بورس کالای ایران دارد.

احتیاط بورسی‌ها بیش از سکه بازان فیزیکی

در اواسط روز سه شنبه نهم خردادماه، در حالی که میانگین نرخ فروش سکه در بازار فیزیکی در محدوده ۳۰ میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان نوسان داشت، میانگین وزنی بهای فروش گواهی‌های سپرده در بازار مالی بورس‌کالا در حدود ۳۰‌هزار و ۸۷ تومان بود. از آنجا که هر گواهی سکه برابر یک‌صدم وزنی سکه فیزیکی است، در این زمان سکه در بازار مالی بورس‌کالا با نرخ ۳۰ میلیون و ۸۷۰‌هزار تومان معامله شد که این رقم حدود ۱/ ۰‌درصد کمتر از نرخ فروش سکه در بازار فیزیکی بود. به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالای ایران برابر یک‌صدم نرخ معامله آن در بازار فیزیکی است؛ اما روند عرضه و تقاضا و قیمت‌های پیشنهادی از سوی معامله گران می‌تواند بهای فروش آن را در نرخی کمتر یا بیشتر از ارزش بنیادی قرار دهد. در چنین شرایطی فروش گواهی سکه با نرخی کمتر از ارزش بنیادی حاکی از آن است که فعالان بازار مالی بورس‌کالا، با احتیاط بیشتری نسبت به خرید این دارایی اقدام می‌کنند و همچنان احتمال کاهش قیمت را مدنظر دارند.

منتظر کاهش حباب سکه باشیم

در حالی سکه بورسی و سکه بازار فیزیکی با نرخی در کانال قیمتی ۳۰ میلیون تومان معامله می‌شوند که این دارایی در بازار فیزیکی با حباب قیمتی در محدوده ۷ میلیون تومان مواجه است. در اواسط روز سه شنبه نهم خردادماه حباب سکه در بازار فیزیکی به حدود ۲/ ۲۳‌درصد رسید. در صورتی که گمانه زنی‌های مثبت در خصوص آزادسازی منابع دلاری بلوکه‌شده ایران در بانک‌های خارجی یا بازگشت به توافق احیای برجام محقق شود، باید منتظر تخلیه این حباب قیمتی و آغاز روند افت نرخ دارایی‌های بر پایه طلا بود.

رونق رینگ طلایی در معاملات شمش

ظرف روز‌های پایانی سال گذشته، معاملات فروش شمش طلا از بازار مالی بورس کالای ایران و در قالب گواهی سپرده شمش طلا آغاز به کار کرد. هر گواهی شمش طلای درنظر گرفته شده معادل ۱/ ۰ گرم یا ۱۰۰ میلی گرم یا ۱۰۰ سوت از شمش طلای حدودا یک‌کیلوگرمی با حداقل عیار ۹۹۵/ ۰ بود. به این ترتیب با تعریف گواهی سپرده روی شمش طلا و راه اندازی معاملات آن، سرمایه‌گذاران خرد و کلان این امکان را یافتند که طلا را در قالب اوراقی با پشتوانه ۱۰۰ سوت از شمش یک‌کیلوگرمی خریداری و معامله کنند. بررسی روند معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بازار مالی بورس‌کالای ایران حاکی از آن است که تقریبا دوماه پس از راه اندازی این معاملات به شکل گسترده بر حجم و ارزش این معاملات افزوده شده است.

در هفته ابتدایی خردادماه منتهی به روز جمعه پنجم خرداد برابر یک‌میلیون و ۶۵۱‌هزار گواهی شمش طلا با ارزش ۶۰۵۹ میلیارد ریال معامله شد. این در حالی بود که در هفته سوم فروردین‌ماه منتهی به روز جمعه ۱۸ فروردین برابر ۶۴‌هزار و ۵۸۳ گواهی با مجموع ارزش ۲۲۰ میلیارد ریال از این بازار معامله شده بود. به این ترتیب ظرف بازه زمانی تقریبا هفت‌هفته‌ای حجم معاملات گواهی سپرده شمش ۲۵ برابر شده و میزان ارزش آن رشد ۲۷ برابری داشته است که رقمی قابل‌توجه تلقی می‌شود. افزایش عرضه و استقبال معامله گران از این دارایی عامل ثبت چنین ارقامی است. در حالی در هفته منتهی به پنجم خردادماه برابر یک‌میلیون و ۶۵۱‌هزار گواهی سپرده شمش طلا از بازار مالی بورس‌کالا با ارزش ۶۰۵۹ میلیارد ریال معامله شد که در همین هفته ارزش معاملات گواهی سکه رفاه به عنوان پرمعامله‌ترین قرارداد فروش گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالا به ۲۶۱۲ میلیارد ریال رسید.

افزایش عرضه و فروش گواهی شمش طلا از بازار مالی بورس‌کالای ایران زمینه کاهش حباب سایر دارایی‌های بر پایه طلا از جمله گواهی سکه و سکه بازار فیزیکی را مهیا می‌کند. در این شرایط، انتشار خبری مبنی بر واردات یک‌تن شمش طلا به کشور در قالب بازگشت ارز حاصل از صادرات و همچنین احتمال استمرار این رویه در ماه‌های آینده، احتمال افزایش عرضه شمش طلا در بازار مالی بورس‌کالا را مطرح کرد. تحقق این احتمال با افزایش عرضه دارایی‌های بر پایه طلا در بازار‌های رسمی کشور می‌تواند زمینه کاهش حباب دارایی‌های برپایه طلا را فراهم کند.

سیگنال خلاف رویه طلای جهانی

نرخ ارز در بازار داخل و نوسان بهای طلا در بازار جهانی دو سیگنال بنیادی جهت دهنده به دارایی‌های بر پایه طلا در بازار مالی بورس‌کالای ایران هستند. در حالی که نرخ ارز در بازار داخل در بلاتکلیفی اخبار سیاسی توان رشد نرخ را از دست داده و همین موضوع سیگنالی کاهشی برای بازار‌های مالی و کالایی کشور به همراه داشته است، مجددا طلا در بازار‌های جهانی افزایشی شد. در اواسط روز سه شنبه نهم خرداد برابر ۳۰ مارس هر اونس طلا در بازار جهانی با نرخ هزار و ۹۵۵ دلار معامله شد. این نرخ نزدیک به کف قیمت این دارایی در بازه دوماهه است؛ اما به نظر می‌رسد طلا پس از کف سازی جدید در محدوده ۱۹۵۰ دلاری، در حال بازگشت به مسیر رشد نرخ است. به این ترتیب سیگنال جهانی برای دارایی‌های طلایی در بازار داخل خلاف سیگنال ارزی شد.

البته استمرار رویه رشد نرخ طلا یا کاهش و توقف آن، به تصمیمات بعدی فدرال‌رزرو در خصوص نرخ بهره وابسته است. در حالی که داده‌های قبلی از اقتصاد آمریکا، احتمال توقف رشد نرخ بهره را می‌داد، داده‌های جدید و همچنین توافق جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و کوین مک‌کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در آخر هفته برای تعلیق محدودیت بدهی ۴/ ۳۱ تریلیون دلاری باعث شد مجددا احتمال رشد بیشتر نرخ بهره قوت بگیرد. طلا به چشم انداز نرخ بهره بسیار حساس است، نرخ‌های بهره بالاتر هزینه فرصت نگهداری شمش طلا را افزایش داده و از جذابیت آن می‌کاهد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده