تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۴۳
بازدید: ۶۹
کد خبر: ۳۰۶۶۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازدهی بازار‌ها در آخرین هفته خرداد ۱۴۰۲ / بازدهی مثبت سکه در افت قیمت بازار‌های مالی

‌می‌متالز - آخرین هفته خرداد برای بازار‌های مالی روند نامتوازنی داشت. این هفته بازدهی سکه مثبت شد و در میان قیمت‌های مورد بررسی تنها سکه امامی بازدهی مثبت داشت.

به گزارش می‌متالز، آخرین هفته خرداد برای بازار‌های مالی روند نامتوازنی داشت. این هفته بازدهی سکه مثبت شد و در میان قیمت‌های مورد بررسی تنها سکه امامی بازدهی مثبت داشت. برخلاف هفته گذشته که بازار سرمایه از ریزش قیمت در امان ماند، اما این هفته بازار سهام بیشترین بازدهی منفی را داشت. در بازار‌های مالی نیز به ترتیب طلا و دلار بیشترین افت قیمت را داشتند.

بازدهی بازار‌ها در آخرین هفته خرداد ۱۴۰۲ / بازدهی مثبت سکه در افت قیمت بازار‌های مالی

هفته آخر خردادماه به نسبت هفته سوم بازار اخبار سیاسی سردتر شد و همین موضوع روز‌های ابتدایی هفته جاری را با رشد قیمت در بازار‌های مالی همراه کرد.

آزادسازی برخی منابع ارزی ایران از سایر کشور‌ها و تخصیص آن به ارز مورد نیاز حجاج، برخی اظهارات سیاسی، گسترش مذاکرات سیاسی با برخی از کشور‌های اروپایی و تکذیب شایعاتی در مورد مذاکرات ایران و آمریکا در جهت روند مثبت توافقات عمده اخباری بودند که بازار‌های مالی را در این هفته تحت تاثیر قرار دادند.

بازیگران بازار ارز فعلا گوش به فرمان توییتی از علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران هستند. آن‌ها معتقدند هفته آینده اخبار سیاسی جدیدی روانه بازار خواهد شد و روند این رویداد‌ها چه مثبت و چه منفی بازار‌های مالی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این در حالی است که برخی از معامله‌گران بازار ارز معتقدند پول‌های بلوکه‌شده در حساب‌های وکالتی خودرو که روز گذشته (چهارشنبه ۲۴ خردادماه) آزاد شده طی هفته آینده می‌توانند دلار را به کریدور ۵۰ هزار تومانی سوق دهد.

باید چشم‌انتظار روز شنبه بود و دید اثر نقدینگی بر بازار‌های مالی قوی‌تر است یا سیگنال‌های سیاسی که بازارساز تلاش می‌کند با کمک آن قیمت دلار را مهار کند.

قیمت دلار

بررسی بازدهی قیمت دلار از ۱۸ تا امروز ۲۵ خردادماه نشان می‌دهد اسکناس آمریکایی ۳۸۳ تومان کاهش قیمت داشته است. روز گذشته دلار به کریدور ۵۰ هزار تومانی برگشت، اما در این محدوده دوام نداشت و در نهایت با کاهش قیمت به کریدور ۴۰ هزار تومانی برگشت. در آخرین معامله روز جاری این اسکناس با قیمت ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان بسته شد. بازدهی دلار این هفته کاهش ۰.۷۸ درصدی داشت.

این روز‌ها اخبار ضد و نقیضی از گفتگو‌های ایران و آمریکا و آزادسازی منابع مالی بلوکه‌شده ایران به گوش می‌رسد که به نظر می‌رسد بازار را سردرگم کرده است.

باید چشم‌انتظار روز شنبه بود و دید اثر نقدینگی بر بازار‌های مالی قوی‌تر است یا سیگنال‌های سیاسی که بازارساز تلاش می‌کند با کمک آن‌ها قیمت دلار را مهار کند.

قیمت طلا

طلا روز پنج‌شنبه ۱۸ خردادماه، با رقم دو میلیون و ۳۳۳ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد، این در حالی بود که در هفته جاری هر گرم طلا با قیمت دو میلیون و ۲۹۹ هزار و ۷۰۰ تومان مبادله شد. به این ترتیب قیمت طلا در سومین هفته خرداد افت ۱.۴۳ درصدی داشت و ۳۳ هزار و ۴۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد.

گفتنی است قیمت انس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش به ۱۹۳۱ دلار رسیده است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل ۱۶ دلار کاهش قیمت داشته است.

قیمت سکه

این هفته برخلاف هفته گذشته که سکه امامی بیشترین بازدهی منفی را از آن خود کرد با بازدهی مثبت همراه شد. این قطعه در روز جاری با قیمت ۲۸ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان مبادله شد و در یک هفته گذشته ۷۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. در هفته آخر خردادماه بازدهی سکه امامی افزایش ۲.۵۲ درصدی داشت.

بورس

بررسی معاملات هفته چهارم خردادماه نشان می‌دهد، والماس مانند هفته گذشته، همچنان پرچم‌دار طرف مثبت بورس است. چرا که با رشد ۲۷ درصدی طی این هفته بازار به قیمت ۳۳۰ تومان رسید. البته باید توجه کرد، در حال حاضر این سهم بالاتر از NAV خود معامله می‌شود. غگلپا و وشهر نیز طی این هفته بازار ۲۶ درصد رشد کردند و به سطوح ۶۰۷۰ و ۱۴۵۸ تومان رسیدند. همچنین، سطوح مقاومتی ۶۶۹۳ و ۱۵۰۳ به ترتیب مهم‌ترین سد‌های پیش روی غگلپا و وشهر تلقی می‌شوند.

بازدهی بازار‌ها در آخرین هفته خرداد ۱۴۰۲ / بازدهی مثبت سکه در افت قیمت بازار‌های مالی

در مقابل، ولبهمن پیشتاز قعرنشینان بازار سهام شد. به طوری که این سهم طی این هفته بازار، حدود ۲۷ درصد کاهش قیمت داشت و عدد ۳۸۷ تومان را روی تابلو ثبت کرد. تحلیل تکنیکال ولبهمن نشان می‌دهد، حمایت ۳۵۰ تومان، مهم‌ترین سطحی است که می‌تواند از ادامه نزول سهم جلوگیری کند.

بورس هفته چهارم خرداد در یک نگاه

نزول دلار به زیر کانال ۵۰ هزار تومانی در هفدهم خردادماه سبب افت سنگین بورس در ۲۰ خرداد شد. به طوری که شاخص کل در اولین روز معاملاتی این هفته به دنبال ریزش دلار، ۳.۲۱ درصد کاهش یافت.

بازدهی بازار‌ها در آخرین هفته خرداد ۱۴۰۲ / بازدهی مثبت سکه در افت قیمت بازار‌های مالی

طی هفته گذشته بازار سهام هم مانند دیگر بازار‌های موازی چشم به دلار داشت تا آنجا که با هر خبر مثبت در ارتباط با برجام، قیمت دلار کاهش می‌یافت و به دنبال آن نماگر‌های بورس هم منفی می‌شدند.

در ادامه هفته، اما دلار تا حدودی به کانال ۵۰ هزار تومانی نزدیک و همین امر سبب بالا رفتن نسبی شاخص کل شد.

در مجموع می‌توان گفت، تا زمانی که رشد و نزول بازار سرمایه منوط به رفتار دلار باشد، همچنان حرکات بازار سهام اسمی خواهد بود و ارزش شرکت‌های بورسی به طور واقعی افزایش نمی‌یابند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده