تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۱۳
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۳۰۶۶۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
امیرعبداللهیان بیان کرد:

قیمت دلار تحت تاثیر اخبار متناقض سیاسی / روند بازار چگونه است؟

‌می‌متالز - قیمت دلار این روز‌ها نوساناتی دارد. روز گذشته، در آغاز معاملات روند افزایشی داشت و به ۵۰ هزار تومان هم نزدیک شد، اما از میانه‌ها روز روند کاهشی به خود گرفت و به سطح ۴۸ هزار تومانی هم رسید. امروز، اما معاملات دلار نوسانات اندکی دارد.

به گزارش می‌متالز، قیمت دلار امروز را با حدود قیمتی ۴۸ هزار و ۴۵۰ تومان آغاز کرد و در ادامه روند آن اندکی افزایشی بوده است. به گونه‌ای که بر اساس اعلام برخی کانال‌های تلگرامی، نرخ دلار نقدی به حدود ۴۸۶۰۰ تومان هم رسیده. معاملات غیرقانونی فردایی نیز در محدوده ۴۸۷۵۰ تا ۴۸۸۰۰ تومان انجام می‌شوند.

با وجود این در کل دلار نسبت به روز گذشته روند کاهشی دارد. به گزارش شبکه، طلا، سکه و ارز، قیمت دلار تا ظهر امروز ۲۵ خرداد، با ۱۳۷ تومان (۰.۲۸%) کاهش، ۴۸۷۱۸ تومان اعلام شده است. روز جاری برای دلار با ۲۲۹ تومان کاهش نسبت به روز گذشته و با رقم ۴۸۶۲۶ تومان آغاز شد و طی معاملات امروز، ۴۸۷۹۰ تومان، بیشترین مقدار و ۴۸۶۱۰ تومان نیز کمترین رقمی بود که برای قیمت دلار به ثبت رسید.

به گزارش برخی کانال‌های تلگرامی روز گذشته، چهارشنبه ۲۴ خرداد شروع معاملات با ۴۹۵۰۰ تومان بود. در ادامه روند بازار نزولی شد. دیروز، کف قیمت به ۴۸۵۵۰ و سقف آن به ۴۹۸۸ تومان رسید. آخرین مظنه معاملات غیرقانونی دلار فردایی نیز ۴۸۸۵۰ تومان بود.

برجام نزدیک است؟

این روز‌ها اخبار ضد و نقیضی از گفتگو‌های ایران و آمریکا و آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران به گوش می‌رسد که به نظر می‌رسد بازار را سر در گم کرده است.

بعد از روز‌ها انتشار اخبار در مورد مذاکره ایران و آمریکا و احتمال توافق موقت، اواخر هفته گذشته هر دو طرف موضوع را رد کردند. آمریکا شب گذشته نیز موضع خود را دوباره تکرار کرد. کارین ژان پی یر، سخنگوی کاخ سفید گفت: سیاست ما در مقابل ایران تغییر نکرده است. ما بر محدود کردن رفتار بی ثبات کننده ایران از طریق فشار با همکاری نزدیک با متحدان خود متمرکز بوده ایم.

وی در عین حال با تاکید بر اینکه داشتن کانال‌های باز گفتگو مهم است، گفت که واشنگتن دیپلماسی را در قبال ایران ترجیح می‌دهد.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تغییر نکرده است و ما همیشه غنی سازی ایران را از نزدیک دنبال می‌کنیم. آمریکا دیپلماسی را ترجیح می‌دهد با این حال ما همچنین برای همه احتمالات آماده می‌شویم.

خوشبینی معامله‌گران دلار نسبت به نتیجه مذاکرات

با وجود این، منابع دیگری از گفتگوی ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان خبر می‌دهند. بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان روز چهارشنبه گفت: جمهوری اسلامی ایران و آمریکا به توافق برای تبادل زندانیان نزدیک شده‌اند.

او البته تاکید کرد جدی بودن واشنگتن و تهران را در تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای احساس می‌کند.

البته برخی از اخبار و تکذیب‌ها می‌تواند جنبه رسانه‌ای نیز داشته باشد. اما به هر حال به نظر می‌رسد برخی از این مباحث معامله‌گران را تا حدودی سر در گم کرده است. به گونه‌ای که برخی از آن‌ها دیروز با تغییر روند افزایشی به کاهشی غافلگیر شدند.

البته در این میان یک توئیت هم بر روند نزولی بازار اثر گذاشت. علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در توئیتر نوشت: «در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک با طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، با همتایان آلمانی، فرانسوی و انگلیسی خود در ابوظبی ملاقات کرده و در مورد طیفی از موضوعات و نگرانی‌های متقابل با هم گفتگو کردیم.»

خوشبینی نسبت به خروجی این مذاکرات، روند قیمت دلار را کاهشی کرد.

امروز هم البته اخبار جدیدی از بهبود روابط ایران و عربستان منتشر شد که می‌تواند از جمله دلایل روند کاهشی قیمت دلار باشد. بر اساس این خبر، فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی به منظور دیدار و گفتگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران روز شنبه ۲۷ خرداد به تهران سفر می‌کند (تسنیم)

دلار‌های عراقی به بازار ایران می‌رسند؟

از سوی دیگر، این روز‌ها اخبار زیادی از آزادسازی بخشی از منابع مالی ایران در عراق منتشر شده است. اما به نظر می‌رسد این منابع، قرار نیست به بازار دلار ایران برسند.

روز گذشته، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دسترسی ایران به حدود سه میلیارد دلار از وجوه متعلق به خود در عراق را تایید کرد. به گفته متیو میلر این اقدام به دلیل همکاری با عراق انجام می‌شود.

او در عین حال تصریح کرد: ایران تنها می‌تواند از این پول در راستای اهداف بشر دوستانه و مبادلات بانکی خارج از تحریم‌ها استفاده کند. این‌ها اقداماتی هستند که در سال‌های گذشته نیز انجام شده‌اند. دولت پیشین آمریکا نیز به صورت موردی این اقدامات را انجام داده است.

 تا کنونی نیز اخباری از منابع هزینه‌کرد دلار‌های آزادشده منتشر شده بود. از جمله اینکه بخشی از آن‌ها صرف تامین ارز مورد نیاز حجاج می‌شود.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد انتشار اخبار مختلف، سیگنال‌های مختلفی را به بازار ارسال می‌کند که باعث نوساناتی در قیمت دلار می‌شود. در این میان برخی کارشناسان تاثیر این اخبار بر بازار را موقتی و آینده قیمت دلار را افزایشی می‌دانند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده