به گزارش میمتالز، محمد اسماعیل علیخانی کارشناس حمل و نقل در جمع متخصصان این شبکه خبری گفت: یکی از راهکارهای کاهش قابل ملاحظه کشتههای حوادث رانندگی، انحراف حمل مسافر و حتی بار از جاده به راه آهن است.
وی افزود: از جمله راههای دسترسی به این هدف، ایجاد جاذبه روزآمد برای هدایت بار از جاده به راه آهن و همچنین افزایش سرعت قطار به میزانی است که مسافر جادهای از سفر با خودروی شخصی پراید، پژو و یا شاسی بلند خود، حتی هواپیما صرفنظر کرده و جذب راه آهن شود.
او عنوان کرد: همه محورها ریلی نیستند و بعضی محورهای شریانی و شریانی خاص با تقاضای انبوه، مستعد احداث قطار تندرو تا حدود ۲۵۰ کیلومتر در ساعت با هزینه مناسب هستند.
علیخانی ادامه داد: این محورها جایگزین پروژههایی خواهد شد که بار و مسافر درحد راه آهن ندارند، اما با فشارهای مختلف و با توهم بار ترانزیت و یا رقابتهای استانی و غیر آن ساخته میشوند و پس از احداث آه میبرند و ناله بر میگردانند.
او گفت: به جز راه آهنهای بافق بندرعباس، مشهد بافق، تهران قم، مشهد سرخس و میانه تبریز به جرات راه آهن موجه دیگری احداث نشده و یا در دست احداث نداریم (البته بیشتر محورها باری و کمتر مسافری).
این کارشناس افزود: راه آهنی که اثرگذار باشد و تقاضای مسافر درخشان داشته باشد نیز نداشته ایم یا نساخته ایم و در دست احداث هم نداریم.
علیخانی عنوان کرد: در بهسازی ها، دوخطه کردن راه آهن تهران مشهد فراتر از هزینه اندک خود اثرگذار بوده و همانطور که بیان شد بیشتر پروژههای اجرا شده با اهداف باری کمتر مسافری احداث شده و در خصوص انحراف حمل مسافر از جاده به راه آهن موثر نبوده است.
منبع: تین نیوز