تاریخ: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۰۶
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۳۰۵۲۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت مطرح کرد:

لزوم اصلاح فرهنگ اقتصادی و سرمایه‌گذاری در کشور

‌می‌متالز معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت گفت: ما باید فرهنگ اقتصادی و سرمایه‌گذاری را درست کنیم.

به گزارش می‌متالز، یونس سلمانی در سومین گردهمایی مدیران کل صمت منطقه مرکزی که در سالن جلسات اتاق بازرگانی خرم‌آباد برگزار شد، بیان کرد: بار ناکارآیی دولت بر دوش بخش خصوصی و فعالان اقتصادی است.

وی ادامه داد: ظرفیت سه شهرک صنعتی لرستان تقریباً پر شده است. سلمانی با اشاره به اینکه مشکل اساسی ما تأمین انرژی کشور است، افزود: در تابستان قطعی برق و زمستان قطعی گاز را داریم که به صنایع ما آسیب می‌زند.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت بیان کرد: اگر بتوانیم مدلی که در تأمین نیروی خورشیدی داریم را در شهرک‌های صنعتی اجرا کنیم می‌توانیم انرژی مورد نیاز را تأمین کنیم.

وی تصریح کرد: در لرستان بحث انرژی خورشیدی می‌تواند کاربرد زیادی داشته باشد.

سلمانی بیان کرد: طرح از معدن تا نیروگاه را کلید زدیم، بحث قطعی برق و خاموشی در صنعت را باید در نظر بگیریم.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت افزود: لرستان ۸۰ درصد طرح‌هایی که دارد زیر ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که داشت می‌دهد در مورد‌هایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شناسایی شده و به هر دلیلی یا حمایت تسهیلاتی صورت نگرفته و ... می‌توانیم از ظرفیت اثرات سرریز استان‌های همجوار توسعه یافته مانند مرکزی و اصفهان استفاده کنیم.

سلمانی با اشاره به اینکه انتظار ما این است که زنجیره‌ها را در استان‌های همجوار به یکدیگر وصل کنیم، تصریح کرد: اگر واحد تولیدی که تازه شروع به کار کرده یک قرارداد بلندمدت تضمین خرید داشته باشد همین قرارداد می‌شود ضامن برای دریافت وامی که نیاز است.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت تأکید کرد: ابتدا باید ظرفیت‌های خالی را پر کنیم.

وی ادامه داد: گام بعدی تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام است. سلمانی تصریح کرد: کشور در حوزه ارز شرایط ویژه دارد و صادرات استان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۴۶ درصد افت داشته است، اگر شما طرح‌های صادرات محور را در اولویت قرار دهید هم جذابیت سرمایه‌گذاری دارند و هم بازار آن‌ها تضمین شده است.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت افزود: باید کار اساسی در عملیات ذی‌نفعان و بازیگران عرصه تولید داشته باشیم.

وی تصریح کرد: ما دولتی‌ها باید کار را برای سرمایه‌گذاری تسهیل کنیم. سلمانی تصریح کرد: روی بحث تبدیل زمین‌های کشاورزی به صنعتی پافشاری نکنید، باید زیرساخت‌ها را غیرمتمرکز کنیم.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت با اشاره به بحث مهاجرت در برخی استان‌ها افزود: ما از خود ظرفیت استان‌ها استفاده نمی‌کنیم

وی بیان کرد: قانون صدور مجوز کسب و کار به ما این اجازه را نمی‌دهد که از صلاحیت سنجی استفاده کنیم. سلمانی تأکید کرد: ما باید فرهنگ اقتصادی و سرمایه‌گذاری را درست کنیم.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت افزود: پلت‌فرم‌هایی طراحی شده که اولویت‌های سرمایه‌گذاری در هر استان را مشخص کنیم، باید شهر به شهر پروژه‌ها را شناسایی و برای هرکدام اولویت‌هایی تعیین کنیم.

منبع: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان

عناوین برگزیده