تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۴۷
بازدید: ۴۹
کد خبر: ۳۰۵۴۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۲ بخشنامه متعارض گمرک درباره ترخیص کالا از محل " ماده۳۸ مقررات صادرات و واردات"

‌می‌متالز - دفتر واردات گمرک دو بخشنامه متعارض در مورد ترخیص کالای غیر تجاری از محل بند یک ماده۳۸ آیین نامه مقررات صادرات و واردات صادر کرده است.

به گزارش می‌متالز، اخیرا موضوع بخشنامه دفتر واردات گمرک ایران در خصوص استفاد از بند یک ماده ۳۸ آیین نامه قانون مقررات صادرات و واردات با شبهات و ابهامات جدی در حوزه‌هایی مثل پولشویی و دور زدن ضوابط بازگشت ارز از مجاری قانونی، تامین ارز از بازار آزاد و تقویت رقبای ریال و ... مواجه شده است.

در اردیبهشت ماه سال جاری علی وکیلی به گمرکات اجرایی اعلام کرده بود: شروط بند یک ماده ۳۸ آیین نامه قانون مقررات صادرات و واردات؛ نداشتن جنبه تجاری و ورود توسط واحد‌های تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری است. همچنین ترخیص کالا بند ۱ ماده ۳۸ قانون مذکور سقف ارزشی ندارد.

در این بخشنامه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ دفتر واردات گمرک امده: مشروط نمودن اجرای تکلیف قانونی با موضوعاتی مثل ارزش کالا و تعداد دفعات برای قطعات یدکی بر خلاف خواست قانون گذار است.

به گزارش تسنیم، ترخیص کالا از محل مذکور عملا به ثبت سفارش و تخصیص ارز نیاز نداشته و عملا ارز مربوط به تامین این کالا از بازار غیر رسمی و قاچاق تامین شده است.



بخشنامه سال ۹۸ گمرک: از ترخیص کالا به صورت مکرر از محل ماده بند یک ماده ۳۸ مقررات صادرات و واردات جلوگیری کنید

در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ علی وکیلی مدیر کل دفتر واردات گمرک ایران با اشاره به استعلام صورت گرفته از دفتر مقررات صادرات و واردات درخصوص شرایط اجرای بند یک ماده ۳۸ آیین نامه مورد اشاره تاکید کرده بود:" گمرکات اجرایی توجه داشته باشند از ظرفیت ماده ۶۰ آیین نامه اجرایی قانون امور اجرایی قانون امور گمرکی برای تفکیک قبض انبار کالای تجاری و تبدیل این کالا به کالای غیر تجاری و اظهار طی اظهارنامه‌های متعدد جهت استفاده از ظرفیت ماده ۳۸ آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات استفاده نگردد.

همچنین توجه لازم به این موضوع معمول گردد که یک قلم کالا بصورت مکرر و بارت شیپمنت توسط صاحب کالای واحد وارد و از محل ماده ۳۸ آئین نامه اجرائی قانون موصوف ترخیص نگردد.



بر این اساس مشخص نیست چگونه در بخشنامه سال ۹۸ بعد از استعلام از دفتر مقرررات صادارت و واردات؛ اعلام شده از ترخیص مکرر کالا از طریق بند یک ماده ۳۸ جلوگیری کنید، اما در بخشنامه سال جاری اعلام شده محدودیتی در دفعات ترخیص از این محل نیست.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده