تاریخ: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۳۶
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۳۰۵۴۷۰

کمک دولت به توسعه راه آهن‌های سریع از محل کاهش یارانه بخش جاده‌ای

کمک دولت به توسعه راه آهن‌های سریع از محل کاهش یارانه بخش جاده‌ای
‌می‌متالز - تعدادی از کارشناسان حوزه ریلی معتقدند بدون کمک دولت راهبرد توسعه بخش مسافری راه به جایی نخواهد برد و کمک‌های دولت به توسعه راه آهن‌های سریع نیز می‌تواند از محل کاهش سوبسید به بخش جاده و کاهش سوانح جاده‌ای و ... محقق گردد.

به گزارش می‌متالز، مجید بابایی کارشناسان حمل و نقل در توضیح این موضوع گفت: گرچه عامل سرعت در آینده بخش مسافری ریلی بسیار تاثیرگذار است، اما توسعه این بخش آن گونه که سهم موجود ریلی را افزایش دهد و موجب کاهش تصادفات جاده‌ای گردد مستلزم توجه به سه موضوع مهم است.

وی این سه موضوع را برشمرد و گفت: ابتدا لازم است زمان سفر به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد، همچنین لازم است تعداد سرویس روزانه در مسیر‌های مربوطه در ساعات مختلف به شکلی افزایش یابد که مشتریان گزینه‌های کافی برای انتخاب داشته باشند.

او عنوان کرد: قیمت مناسب و قابل رقابت با سایر مد‌ها نیز سومین موضوع مهم تاثیر گذار در افزایش سهم حمل و نقل ریلی مسافر است.

بابایی خاطرنشان کرد: تحقق این سه فاکتور در شرایط موجود کشور از حیث تامین منابع مورد نیاز، به سادگی امکان پذیر نیست (اگر نگوییم محال است) و به همین دلیل شاهد کاهش مستمر سهم بخش مسافری ریلی هستیم.

او ادامه داد: اجرای راه آهن‌های سریع حتما بخش مهمی از آینده توسعه شبکه مسافری ریلی در جهان و ایران است.

این کارشناس گفت: همچنین کمک‌های دولت به توسعه راه آهن‌های سریع امری بدیهی و لازم است و می‌تواند از محل کاهش سوبسید به بخش جاده و کاهش سوانح جاده‌ای و ... محقق گردد.

وی افزود: پس بدون کمک دولت و تحقق شروط مذکور، راهبرد توسعه بخش مسافری راه به جایی نخواهد برد.

بابایی با تاکید بر این که امروز به دلیل وقوع سوپر بحران اقتصادی و نبود چشم اندازی روشن برای رفع این بحران ها، سرمایه گذاری در بخش ناوگان مسافری از عهده بخش غیر دولتی خارج است، عنوان کرد: شرکت‌ها که البته نمی‌توان آن‌ها را خصوصی هم نامید با همان داشته‌های دهه‌های قبل خدمات خود را ارائه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد ادامه فعالیت بخش غیر دولتی به شکل موجود به صلاح کشور نیست.

وی افزود: پیشنهادم اولویت در اصلاح ساختار بخش مسافری است و شاید یک گزینه محتمل بازگشت این بخش به بدنه دولت باشد. با وجود ضعف دولت و شرکت راه آهن در اداره بخش مسافری، اما این بهتر از روی هوا ماندن توسعه مسافری به دلیل عدم توانایی بخش غیر دولتی است.

بابایی تاکید کرد: تا آن زمان که بخش مسافری سر و سامانی بگیرد، بهتر است اولا از توسعه زیرساخت‌های ریلی جدید با هدف مسافری خودداری کرد، ثانیا تمرکز بر بهبود بخش باری از طریق ارتقای شبکه موجود و به کارگیری فناور‌های روز در بهینه سازی سرعت بازرگانی قطار‌ها باشد.

منبع: تین نیوز

عناوین برگزیده