تاریخ: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۰۹
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۳۰۵۶۱۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در میزگردی اقتصادی به همت فولاد مبارکه بررسی شد:

پیش‌بینی دلار ۷۵ یا ۱۲۰ هزار تومان

‌می‌متالز - در میزگردی که ظهر امروز به همت فولاد مبارکه در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) برگزار شد به بررسی عوامل تاثیر گذار بر بازار سرمایه پرداخته شد.

به گزارش می‌متالز، علی صادقین درباره وضعیت صنایع بورسی گفت: بین فلزات و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، وضعیت نفتی‌ها از همه بدتر است. دامپینگ روسیه باعث شد اوره به کف قیمت خود برسد. همچنین افت قیمت گاز در هاب‌های بین‌المللی را شاهد هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: هنوز نرخ خوراک در ایران مشخص نیست و دولت هنوز قیمت را تعیین نکرده است، اما فلزات همچنان روند باثباتی خواهند داشت. همچنین انتظار داریم در چند ماه آینده بازار آرام و با نوسانات معمول به کار خود ادامه دهد.

صادقین ادامه داد: به نظر می‌رسد قیمت دلار تا ۳ ماه آینده ثابت بماند. با وضعیت حال حاضر یعنی نه جنگ و نه صلح، قیمت دلار تا ۷۵ هزار تومان می‌رود با این وجود در حال حاضر قیمت دلار بسیار پایین است و حباب منفی دارد. برآورد می‌شود قیمت دلار تا پایان سال بین ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان باشد.

محمود مرادی در رابطه با قیمت دلار گفت: با قیمت ۷۵ هزار تومان موافقم، اما ممکن است ۱۲۰ هزار تومان را هم ببینیم همچمین متاسفانه بعد از مشکلات اخیر خروج و فرار سرمایه زیادی داشتیم.

صادقین افزود: تا انتهای سال اگر دلار بالای ۷۵ هزار تومان برود شاخص تا ۳ ملیون و ۸۰۰ هزار واحد هم می‌رسد.

مرادی در مورد پیش بینی بازار تا پایان سال گفت: نمی‌توان دقیق پیش‌بینی کرد، چرا که متغییر‌های مختلفی بر بازار تاثیر گذارند. به نظر می‌رسد بازار تا مهر ماه ثابت خواهند ماند و پس از آن می‌توان امید به رشد بازار داشت. همچنین دولت باید ۱۵۰ همت چاپ اوراق داشته باشد.

صادقین در ادامه گفت: مساله‌ای وجود دارد به اسم دام نقدینگی که باید دید این ۹۰ همت که از بازار خارج شده کجا سرمایه‌گذاری می‌شود. بنظر می‌رسد در حال حاضر دلار و طلا ارزان برای سرمایه‌گذاری مناسب باشد، بازار سرمایه هم تا پایان شهریور وضعیت باثابت دارد تا زمانی که دلار به بالای ۵۵ برسد؛ البته افت هم نخواهد داشت.

وی افزود: نسبت پول به شبه پول به ۲۷ درصد رسیده است، یعنی ۲۷ درصد کل نقدینگی کشور آماده برای خرید در دست جامعه است و کوچکترین خبر می‌تواند پیش‌بینی‌ها را بهم بریزد.

مرادی گفت: مردم ایران از میانگین مردم جهان بیشتر اقتصاد می‌دانند که این هم خوب است هم بد. تورم در اقتصاد نتیجه ناکارایی‌هاست، مثلا شرکت یا کارخانه‌ای گران اداره می‌شود و محصول با قیمت بالا به مردم می‌فروشد. دولت ۲.۵ میلیون کارمند دارد در حالی که ۲۵۰ هزار نفر نیرو نیاز دارد، پرداخت حقوق این نیرو‌ها خود مشکل بزرگی برای دولت است. تا زمانی که متخصصان در جایگاهشان قرار نگیرند تورم کنترل نخواهد شد.

در نشست دوم که با حضور بهراد موسوی، سید علی طباطبایی و ابراهیم سماوی دیگر فعالان بازار سرمایه برگزار شد نیز همچون نشست اول به تحلیل وضعیت بازار سرمایه پرداخته شد.

سماوی گفت: قیمت کامودیتی‌ها پایین‌تر نمی‌آیند، اما این به این معنی هم نیست که رشد می‌کند.

بهراد موسوی بیان کرد: یک دید بین ایران چین روسیه و عربستان باید شکل گیرد تا نفت کنترل شود.

این کارشناس افزود: بازار سرمایه در حال حاضر از نظر بنیادی نه گران است نه ارزان؛ بلکه به قیمت است، اما از سایر بازار‌ها عقب هم مانده.

وی ادامه داد: اگر برجام احیا شود دلار در محدوده ۴۵ تا ۴۸ هزار تومان قرار می‌گیرد، اما رشد آن با توجه به وضع موجود بالای ۵۵ است. دو گروه خودرو و بانک نیز نسبت به خبر مذاکرات واکنش خوبی نشان می‌دهند.

سماوی عنوان داشت: برندگان اصلی بازار در سال‌های ۹۸ و ۹۹ کسانی بودند که از سال ۹۶ سهام خریدند و صبر کردند. بازار سرمایه معمولا جهش دارد و کسانی که بلند مدت سرمایه‌گذاری می‌کنند سود خوبی قسمتشان می‌شود. بازار سرمایه اکنون در وضعیت ارزندگی قرار دارد. تورم و حجم نقدینگی همچنان تاثیر مثبت بر بورس دارد، اما تا ثبات ایجاد نشود نمی‌توان پیش‌بینی کرد. اگر دلار در محدوده حاضر بماند و رشد کند بازار هم صعودی خواهد بود.

وی گفت: محدوده حمایتی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد است، اما با توجه به خاطرات بدی که در یاد‌ها باقی مانده می‌تواند نگران کننده باشد. با توجه به این که خرید‌ها به خوبی انجام می‌شود می‌توان به بازار امیدوار بود. همچنین قیمت دلار را باید در نظر داشت؛ امیدواریم بازار رشد حداقل ۲۰ درصدی داشته باشد.

علی طباطبایی نیز گفت: چیزی که بعد از عرضه‌های دستوری مانع افت بیش از حد بازار شد، صندوق‌ها و سبدگردان‌ها بودند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: تفاوتی که عرضه اوراق با سال‌های قبل داشت نوع تنش و واکنشی بود که به مردم وارد می‌شد، یعنی هرچه ترس از تورم بیشتر باشد معاملات کوتاه‌تر می‌شود و هرچه کمتر باشد معاملات بلند مدت‌تر می‌شود. این ترس ایجاد هیجان می‌کند و باعث شد سرمایه‌گذاران کمتر به سمت اوراق بروند.

اظهار نظر کارشناسان در رابطه با پرتفوی‌ها

بهراد موسوی گفت: اگر استراتژی حرفه‌ای باشد بیش از ۱۰ الی ۱۵ درصد را دلاری نباید چید. بیشتر سهم‌های ریالی و کوچک مورد توجه هستند. بهتر است ۳۰ الی ۴۰ درصد نقدینگی برای هفته‌های آتی داشته باشید. ۳۰ درصد هم به سهم‌هایی اختصاص دهید که سودسازی خوبی دارند. ۵ الی ۱۰ درصد از پرتفوی نیز بهتر است به صندوق‌های طلا اختصاص دهیم.

سماوی در این باره گفت: اگر به سهمی معتقد باشم تا مجمع نگه میدارم. ۲۰ درصد را به صندوق‌های اهرمی که رشد خوبی دارند اختصاص می‌دهم. دلار در محدوده زیر ۵۰ هزار تومان فرصت خوبی برای خرید است و صندوق‌های طلا نیز بسیار مناسبند. در حال حاضر سهم‌های ریالی با اولویت زراعی، دارویی و کاشی بسیار مناسب اند و باقی سهم هم فلزات اساسی که توسعه دارند و بسیار ارزنده اند و در حال حاضر دارای p/e سه اند فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری هستند. رویکرد منفعل نیز به شرطی که سهم مناسب انتخاب شود رویکرد مناسبی است.

سید علی طباطبایی نیز گفت: برای کسی که پرتفویی دارد که از تورم عقب است مجمع رفتن معنا ندارد. در بحث دلاری باید گفت بازار با دلار حرکت می‌کند. با دلار زیر ۷۲هزار تومان بازار شکست می‌خورد.

طباطبایی ادامه داد: اگر توافقی هم بشود و قیمت گذاری‌ها آزاد شود باز هم شرایط بازار خوب خواهد بود و کلیت بازار حرکت می‌کند. بازار نوسانات متعدد خواهد داشت.

این کارشناس گفت: کلیت شاخص از تورم جلو نخواهد رفت حتی اگر به ۴میلیون برسد و رشد نمی‌کنید مگر این‌که جهشی بالاتر از شاخص در پرتفوی ایجاد شود، اما به طور کل سرمایه گذاری در بورس، سرمایه را در شرایط مناسب نگه می‌دارد و جلوی بی ارزش شدن آن را می‌گیرد. در هیچ بازاری همه با هم سود نخواهند کرد، در بهترین حالت ۵۰_۵۰ است. همچنین کلیت شاخص تا ۳۸۰۰ و ۴۵۰۰ دور از ذهن نخواهد بود.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده