تاریخ: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۴۴
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۳۰۵۵۵۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه):

نقش اساسی صنعت فولاد به‌عنوان پیشران توسعه اقتصادی کشور

‌می‌متالز - نقش صنعت فولاد در توسعه اقتصادی و بازار سرمایه بسیار مهم است و هنگامی که صحبت از توسعه اقتصادی می‌کنیم، منظورمان توسعه اقتصادی توأم با تحولات بنیادین است. رشد اقتصادی در جهان دارای شاخص‌های کمی است و زمانی می‌شود این رشد را توسعه اقتصادی بنامیم که در ساختار تولید داخلی تاثیرگذار باشد. ارتباط مستقیمی میان رشد اقتصادی کشور‌ها و توسعه صنعت فولاد آن‌ها وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، امروز فولاد مبارکه دارای سهم ۱.۵ درصدی در تولید ناخالص ملی (GDP) است و در عین حال شاهد سهم ۵.۵ درصدی صنعت فولاد در تولید ناخالص ملی در بخش صنعت هستیم. زنجیره فولاد کشور سهم ۱۴ درصدی در ارز آوری را داراست و در سال گذشته ۱۰.۵ میلیون تن محصولات فولادی به دیگر کشور‌های جهان صادر شد.

صنعت فولاد کشور برنامه ریزی صادرات ۲۰ میلیون تنی فولاد را دارد که این هدف در تحقق اقتصاد غیر نفتی نقشی محوری خواهد داشت.

زنجیره فولاد اشتغال‌زایی بسیار بالایی دارد و عدد قابل توجه نزدیک به ۲ میلیون نفر در کشور، درآمدشان را از طریق این صنعت کسب می‌کنند. فولاد مبارکه در زمینه اشتغال‌زایی موفق به ایجاد ۳۸۰ هزار شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم شده است. توزیع عادلانه ثروت میان اقشار مختلف جامعه از دیگر مزایای صنعت فولاد در کشور است و شرکت‌های فولادی کشور از اصلی‌ترین بازیگران بازار سرمایه هستند. فولاد مبارکه در سال گذشته بالاترین سود را در بازار سرمایه داشته که توزیع سود آن در بین سهامداران پرشمار و میلیونی فولاد مبارکه از جمله سهام عدالت و صندوق تامین اجتماعی و جمعیتی بالغ بر حدود ۶۰ میلیون نفر را دربرمی‌گیرد.

شاخص دیگر رشد اقتصادی کشورها، بحث توسعه اقتصادی به واسطه توسعه زیرساخت‌هاست. امروز صنایع بزرگ پیشتاز توسعه زیرساخت‌ها ازجمله انرژی هستند و این در حالی است که فولاد مبارکه در سال گذشته اقدام به احداث نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی کرده که فاز نخست آن به میزان ۶۰۰مگاوات در سال جاری و پس از گذشت ۱۴ ماه به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین فولاد مبارکه نیروگاه تجدیدپذیر خورشیدی با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات را در دست احداث دارد که به تنهایی ظرفیت تولید انرژی برق تجدیدپذیر خورشیدی کشور را به بیش از دو برابر افزایش می‌دهد.

صنعت فولاد به‌عنوان یک صنعت پایه در توسعه اقتصادی کشور‌ها نقش اصلی را دارد و توسعه اقتصادی محقق نمی‌شود مگر با تحولات اساسی در ساختار تولید ناخالص ملی. تحول ساختاری در حوزه سیاست‌های اقتصادی زمانی محقق می‌شود که به سمت توسعه مشاغل نوآورانه و فناوری برویم و فولاد مبارکه در این زمینه با تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر مانند تولید ورق فولاد زنگ‌نزن (stainless steel) و ۱۴ گرید جدیدی که فقط در سال گذشته بدون حضور کارشناسان خارجی تولید کرد پیشتاز است.

سودآوری فولاد مبارکه به هیچ عنوان به واسطه وجود رانت نیست. ما طی سه سال گذشته افزایش حدودا ۸ برابری قیمت انرژی را داشته ایم و گاز را با قیمت‌های جهانی می‌خریم وبرق موردنیاز را ظرف یکی دو سال آتی خودمان تولید وحتی به شبکه هم خواهیم داد.

تردیدی نیست که در ساختار‌های اقتصادی کشور نیازمند تحول هستیم و در بخش انرژی کشور نیز فرهنگ صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف یک ضرورت است. امروز صنعت فولاد از صنایع موفق کشور است و از مزایای زیادی برخوردار است که آن مزایا ضرورت حمایت و پشتیبانی از این صنعت را افزایش داده است.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده