تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۰۳
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۳۰۵۶۴۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تولید مس کاتد در سونگون ورزقان آغاز شد

‌می‌متالز - تولید مس کاتد به روش هیپ لیچینگ (اسیدپاشی با آب) در مجتمع مس سونگون ورزقان همزمان با دومین حضور رییس جمهور در آذربایجان شرقی با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت از امروز در مس سونگون آغاز شد.

به گزارش می‌متالز، با اجرای این طرح با هزینه یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان، در مرحله نخست سالانه چهار هزار تن مس کاتد در مجتمع مس سونگون تولید می‌شود.

هدف این طرح تبدیل سنگ‌های کم‌عیار معدن با استفاده از روش‌های اقتصادی به مس کاتد ۹۹.۹۹ درصد است و تکنولوژی مورد نظر در این طرح استفاده از روش اسید شویی و ظرفیت خوراک طرح، سالانه ۲ میلیون تن سنگ معدنی با عیار ۳۱صدم درصد است.

مدیر مجتمع مس سونگون با اشاره به تکمیل بودن پروژه هیپ لیچینگ در ۱۶۴ هکتار در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اعتبار پروژه ۱۲ هزار میلیارد ریال بوده و ۷۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم دارد.

معبود عباس زاده ادامه داد: پیشرفت پروژه در انتهای سال ۱۳۹۷، ۲.۹۸ درصد در انتهای سال ۱۳۹۸، ۲۳.۶۵ درصد و پیشرفت پروژه در انتهای سال ۱۳۹۹، ۴۳.۶۲ درصد، پیشرفت پروژه در انتهای سال ۱۴۰۰، ۷۸.۸۹ درصد و در انتهای سال ۱۴۰۱، نزدیک ۱۰۰ درصد بوده است.

وی گفت: هیپ لیچینگ پروژه‌ای است که در ۶ بخش اجرا شده و از قسمت‌هایی مثل هیپ (آب)، ۶ استخر، محلول و غیر بوده رعایت مسایل حفاظت از محیط زیست رعایت شده و بسیاری از مشکلات زیست محیطی بخاطر انبار اکسید کنسانتره مس برطرف شده است.

وی یادآور شد: اکنون یک میلیون تن ماده معدنی بارگذاری شده و زیرپاشش رفته که برای تولید ۱۵۰ هزار تن کاتد آماده شده طوری که ۹هزار و ۵۰۰ مترمکعب محلول حاوی مس به آن ریخته شده و برای ۲۰ تن خوراک مس آماده شده است. اکنون یک میلیون تن ماده معدنی بارگذاری شده و زیرپاشش رفته که برای تولید ۱۵۰ هزار تن کاتد آماده شده طوری که ۹هزار و ۵۰۰ مترمکعب محلول حاوی مس به آن ریخته شده و برای ۲۰ تن خوراک مس آماده شده است.

وی افزود: ارتباط یا هیپ با موفقیت برقرار شده و پمپاژ انجام شده است، برای اینکه محلول خارج شود باید پاشش انجام شود که ۵۱ خودرو اسید تامین شده است.

وی ادامه داد: محلول یون به کارخانه رسیده و ماده اولیه تولید کاتد تمام مراحل از جمله مرحله گرم، سرد، الکترونیکال و مکانیکال را با موفقیت گذرانده است و تمام مراحل آزمایشی با موفقیت انجام شده و تا چند روز آینده آماده تولید کاتد است.

تولید مس کاتد در سونگون ورزقان آغاز شد

پس از ۴۱ سال در تاریخ سونگون و ۱۷ سال از استخراج کنسانتره، کاتد مس در مجتمع مس تولید می‌شود

وی خاطر نشان کرد: برای نخستین بار پس از ۴۱ سال در تاریخ سونگون و بعد از ۱۷ سال از استخراج کنسانتره از طریق این پروژه، کاتد مس در مجتمع مس سونگون تولید می‌شود که موجب انقلاب در صنعت آذربایجان و درآمدزایی و اشتغالزایی بزرگی در آذربایجان شرقی خواهد شد.

وی یادآور شد: سال گذشته برای ۲هزار و ۵۰۰ نفر در این مجتمع اشتغال ایجاد شد.

وی افزود: کل اشتغال رسمی در تاریخ مجتمع مس سونگون تا سال گذشته ۷۰۰ نفر بود که با استخدام رسمی ۵۴۸ نفر در سال گذشته (۸۰ درصد استخدام‌های رسمی تاریخ سونگون)، تعداد نیرو‌های رسمی به یکهزار و ۲۴۸ نفر رسید.

عباس زاده ادامه داد: در حوزه سرمایه‌گذاری و تکمیل زنجیره ارزش مس حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در حال انجام است و اتفاق بزرگ دیگری که در این معدن افتاده در داخل کارخانه پروژه Mine to mill را انجام می‌دهیم که با این پروژه و با همین زیرساخت‌های موجود، ۱۵۰ هزار تن کنسانتره مس به تولید شرکت اضافه می‌شود.

وی افزود: چندی پیش تولید در این واحد به طور آزمایشی آغاز شده بود.

به گزارش ایرنا، مجتمع مس سونگون بزرگترین مجموعه معدنی شمال غرب کشور است که در حدود ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق تبریز و ۲۵ کیلومتری ورزقان و در همسایگی جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان قرار دارد.

معدن مس سونگون بزرگ‌ترین معدن مس کشور است.

آیت الله سیدابراهیم رییسی در قالب پنجمین سفر از دور دوم سفر‌های استانی به آذربایجان شرقی سفر کرده است و برای این سفر ۲۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات برای استان پیش بینی شده است.

از مجموع اعتبارات ۱۹ هزار و ۳۷۳ میلیارد تومانی سفر اول رییس جمهور به آذربایجان شرقی تاکنون هشت هزار میلیارد تومان اختصاص یافته و برخی از مگاپروژه‌های استان که در سال‌های گذشته متوقف شده بود با تزریق اعتبارات از محل منابع سفر استانی فعال شده و آماده بهره برداری است.

میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها ۶۲ درصد است.

تعهد استان برای اجرای پروژه‌ها در سال اول تعداد ۲۷ پروژه بود که در این راستا برای ۱۲ پروژه تخصیص ۱۰۰ و بیشتر از ۱۰۰ درصدی محقق شده و عملیات ۱۵ پروژه نیز به اتمام رسیده است.

در سفر اول رییس جمهور به آذربایجان شرقی ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای واحد‌های تولیدی و خدماتی در چهار بخش گردشگری، صنعت، کشاورزی و پارک علم و فناوری در نظر گرفته و مقرر شد طی ۲ سال پرداخت شود که ۶ هزار میلیارد تومان مربوط به سال اول به صورت کامل پرداخت شده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آذربایجان شرقی

عناوین برگزیده