تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۵۹
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۳۰۵۶۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مدیرعامل تاصیکو از پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی «بورس، بانک و بیمه» بازدید کرد

‌می‌متالز - امیرحسین نادری در بازدید از پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی «بورس، بانک و بیمه» ضمن حضور در غرفه شرکت سرمایه‌گذاری مبین سرمایه با فعالان مالی کشور و سهام داران تاصیکو گفتگو کرد.

به گزارش می‌متالز به نقل از تاصیکو، این برنامه با میزبانی محمدعلی محمدی مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت کارگزاری مبین سرمایه و با حضور محسن بهزادی مدیر تامین مالی و پرتفوی سهام تاصیکو و جمعی از سرمایه گذاران بورس و سهامداران تاصیکو در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی «بورس، بانک و بیمه» انجام شد.

نادری در معرفی تاصیکو گفت: شرکت صدر تامین با نماد تاصیکو یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های معدنی و صنایع معدنی و از نماد‌های ارزشمند در بورس است که شرکت‌هایی از جمله مس باهنر، زغال سنگ طبس، معدنی املاح، کاشی الوند، کاشی سعدی، سرام آرا و شرکت‌های جدیدی مثل شرکت طلای کردستان و طلای سیستان و بلوچستان تشکیل شده است و طی سال گذشته در بازار سرمایه بازدهی ۱۱۱درصدی داشته، امسال هم با برنامه‌ریزی‌هایی که به لحاظ درآمدی و طرح‌های توسعه داریم از وضعیت مناسبی برخوردار می‌شویم.

در ادامه حضار و سهام داران سوالات خود را با تمرکز بر روی سهم ذوب آهن آغاز کردند.

سوال؛ با توجه به سابقه شما در شرکت‌های بورسی (فولاد مبارکه و توسعه معادن) و اینکه همیشه حامی سهامدار بوده‌اید برنامه‌های آتی صدر تامین در زمینه امور سهام و نحوه اطلاع‌رسانی و افشای اطلاعات به سهام داران خصوصا درباره زیرمجموعه‌های تاصیکو چیست؟

صدر تامین بخش ارتباط با سهام داران را دارد از این جهت مشکلی نداریم و اطلاعات به هنگام در اختیار سهام داران و فعالان بورس قرار می‌گیرد. بنده از این فرصت برای طرح موضوع برنامه‌های جدید تاصیکو در زمینه شرکت‌های سهام پروژه استفاده می‌کنم. ما مشخصاً در حال تاسیس هلدینگ طلا هستیم، دو معدن طلا در منطقه خاش و سقز داریم که پیشرفت مناسبی داشته‌اند. پیشرفت در منطقه خاش بیش از ۷۰ درصد است که مجوز‌های لازم از فرابورس گرفته شده و اکتشافات پروژه کامل و کارخانه مربوطه تجهیز شده و امیدواریم تا شهریورماه بتوانیم شاهد بهره‌برداری از این کارخانه باشیم. معدن سقز در سال ۱۴۰۳ بهره برداری خواهد شد اکتشافات و کار‌های مربوط به معدن نیز تکمیل شده است که در اسرع وقت نسبت به تجهیز کارخانه این شرکت اقدام خواهیم کرد.

سوال؛ بعد از آمدن شما به تاصیکو صحبت‌هایی در خصوص احیای ظرفیت ذوب آهن و حتی افزایش این ظرفیت شنیده شده است. سال‌هاست ذوب‌آهن از ظرفیت اسمی خود عقب است آیا برنامه جدیدی برای افزایش ظرفیت تولید ذوب آهن و یا کاهش هزینه‌های سربار مثل نیروی انسانی دارید؟

سهام شرکت ذوب آهن متعلق به سازمان تامین اجتماعی است که اداره و وکالت آن برای مدیریت به تاصیکو داده شده است. برای ذوب آهن طرح تحولی را تعریف کرده‌ایم. مهم‌ترین مشکل ذوب آهن در حال حاضر تامین مواد اولیه و مشخصا زغال سنگ کک است. طرح توسعه، مجوز‌های لازم و تامین مالی کک‌سازی ذوب آهن را که سال‌ها درگیر آن بود انجام دادیم. کمتر از دو سال دیگر کک‌سازی ذوب آهن وارد مدار خواهد شد و ذوب آهن تقریباً از واردات کک بی‌نیاز خواهد شد. مطلع هستید در سال گذشته ذوب‌آهن حدود ۷۰۰ میلیون دلار کک و زغال خریداری کرده است که با تسهیلات جدید عدد بزرگی صرفه‌جویی می‌شود و می‌تواند از حوزه‌های داخلی استفاده بیشتری ببرد.

اصلاح ساختار نیروی انسانی ذوب آهن مقوله‌ای است که تیم جدید هیات مدیره ذوب آهن در حال انجام آن است. همچنین ورود به حوزه محصولات جدید با ارزش افزوده بالاتر هم از حوزه‌هایی هست که ذوب آهن به آن وارد شده و امیدوار هستیم در اسرع وقت بتوانیم افزایش سرمایه خوبی داشته باشیم تا با حل مشکلات ساختار مالی ذوب‌آهن این شرکت در مدار رشد خودش قرار گیرد.

یقیناً ذوب‌آهن برای خارج شدن از فضای فعلی نیاز دارد در حوزه تامین مواد اولیه حل شود. تامین سنگ آهن پایدار تامین کک و زغال برای ذوب آهن مساله‌ای است که می‌تواند مشکلات زیادی را حل کند.

سوال؛ آیا میزان افزایش سرمایه ذوب آهن مشخص است؟

اصلاح ساختار سرمایه مجموعه‌ای مثل ذوب‌ آهن متناسب با نیاز و شرایط بازار انجام خواهد شد.

سوال؛ اختلاف قیمت ارزش بازار ذوب آهن و فولاد مبارکه بالاست آیا از نظر شما این اختلاف قیمت معقول است؟

ارزش بازار ذوب آهن حدود ۶۰۰ میلیون دلار و ارزش بازار فولاد مبارکه حدود ۱۰ میلیارد دلار است. از نظر بنده ارزش بازار ذوب آهن پایین‌تر از ارزش واقعی است و دلیل آن این است که در سنوات گذشته حوزه‌های لازم برای تامین مواد اولیه ذوب آهن انجام نشده است. نکته‌ای که مغفول مانده و سهام داران محترم باید به آن توجه داشته باشند این است! صنایع کشور ما به خصوص صنعت تولید فولاد که عمدتا به روش قوس الکتریکی است تحت تاثیر کمبود گاز و برق دچار مشکلات بزرگی شده‌اند، اما ذوب آهن این ریسک را ندارد چرا که برق مازاد خود را وارد شبکه مصرفی کرده و در حوزه گاز فقط بخشی از آن را در مدل احیا استفاده می‌کند پس اگر بتواند تامین مواد اولیه کک و زغال سنگ را از منابع داخلی انجام دهد مشخصا منظور توسعه‌هایی است که ما (صدر تامین) در کزغال انجام می‌دهیم بتوانیم در سال‌های آتی وضعیت خوبی را رقم بزنیم و ذوب آهن ارزش بازار لازم را هم پیدا خواهد کرد.

سوال؛ آیا این که صدر تامین بلوک‌های فلزی را خریداری می‌کند صحت دارد؟

ما متقاضی سهام‌های بلوکی که امسال دولت در حوزه‌های مختلف عرضه کند هستیم. تاصیکو یک عضو هیات مدیره در شرکت ملی مس دارد. ما سهام خود را از زمانی که به صدر تامین آمده‌ام افزایش داده‌ایم و درصدد افزایش حضورمان در مس هستیم. با توجه به اینکه بزرگ‌ترین مجموعه صنایع تبدیلی مس که همان شرکت مس باهنر است را در اختیار داریم علاقمند هستیم در این حوزه هم بتوانیم وارد کار معدن کاری مس شویم و از حوزه‌هایی که دولت در حال واگذاری آنهاست بتوانیم در مجموعه مس باهنر یک یا دو مجموعه معدنی را دراختیار بگیریم. در سایر حوزه‌هایی که دولت تمایل به واگذاری آن‌ها دارد مترصد هستیم بتوانیم در حوزه فلزات اساسی سهم خودمان را افزایش دهیم.

سوال؛ برنامه تقسیم سود تاصیکو چطور خواهد بود؟

عموما تقسیم سود در شرکت‌های زیر مجموعه تامین اجتماعی حداکثری انجام می‌شود. حداقل تقسیم سود ۷۰-۶۰ درصد و حداکثر ۱۰۰-۹۰ خواهد بود. امسال هم امیدوارم تقسیم سود خوبی برای سهام داران داشته باشیم. در سال گذشته هم توانستیم در فرصت قانونی‌مان سود تمام سهام داران را پرداخت کنیم که از این لحاظ سهام داران انتفاع خوبی برده‌‎اند. امیدوارم امسال هم بتوانیم همان کار را انجام دهیم.

سوال؛ آیا در تاصیکو برنامه پذیرش شرکت جدید در بورس، شرکت سهام پروژه و یا مشابه تجلی که در ومعادن متولی آن بوده اید دارید؟

شرکت سهامی عام طلا که طلای خاش است را در برنامه داریم که تقریبا تا مراحل نهایی مجوز‌های آن را از سازمان بورس گرفته ایم و منتظر ارزیابی معدن هستیم. به محض دریافت ارزیابی معدن امید داریم ظرف کمتر از ۲ ماه بتوانیم پذیرش و پس از آن عرضه را به بورس انجام دهیم.

در پایان این گفتگو سهام داران به گفتگو و ارائه نظرات خود به مدیرعامل صدر تامین پرداختند.

منبع: سرمایه گذاری صدر تامین (تاصیکو)

مدیرعامل تاصیکو از پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی «بورس، بانک و بیمه» بازدید کرد

مدیرعامل تاصیکو از پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی «بورس، بانک و بیمه» بازدید کرد

مدیرعامل تاصیکو از پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی «بورس، بانک و بیمه» بازدید کرد

مدیرعامل تاصیکو از پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی «بورس، بانک و بیمه» بازدید کرد

 

عناوین برگزیده