تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۳۹
بازدید: ۵۱
کد خبر: ۳۰۵۸۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

روی ریل نوسان

‌می‌متالز - بازار سهام هفته نیمه‌تعطیل گذشته را مثبت پشت سر گذاشت. شاخص کل بورس در ۳روز معاملاتی هفته قبل ۷۷/ ۰درصد رشد را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن نیز طی این مدت ۴۵/ ۱درصد رشد را تجربه کرد.

به گزارش می‌متالز، با اینکه بازار سهام هفته قبل را مثبت به پایان برد، اما برخی از سرمایه‌گذاران به دلیل آنچه در اقتصاد کشور می‌گذرد، روند آتی بازار سرمایه را مبهم می‌دانند. به این ترتیب به دلیل اثرپذیری بورس از متغیر‌های اثرگذار چشم‌انداز روشنی نمی‌توان از روند دادوستد‌های بورسی به تصویر کشید.

در حال حاضر یکی از متغیر‌های اثرگذار بر روند کوتاه‌مدت بورس قیمت دلار در بازار آزاد است. با توجه به اینکه قیمت دلار از هفته قبل تحت‌تاثیر اخبار سیاست خارجی کشور اندکی افت را تجربه کرد، این مهم در روز‌های آینده می‌تواند سهام دلاری را متاثر سازد و منجر به تشدید عرضه در این دسته از سهام شود. سهام دلاری و صادرات‌محور به دلیل آنکه در سمت‌و‌سوی شاخص کل نقش مهمی ایفا می‌کنند امکان روند منفی این نماگر را تسهیل خواهند کرد. از سوی دیگر نگاه بازار به سهام خودروسازان نیز معطوف است. در روز‌های گذشته اخبار و تعدیل منفی در صورت‌های مالی برخی خودروسازان و شناسایی زیان ۲۱همتی سبب ناامیدی سهامداران از گروه خودروسازان شده است.

به نظر می‌رسد این مهم حتی می‌تواند ۱۰درصد دیگر نیز بر وضعیت قرمز سهام خودرویی بیفزاید؛ بنابراین دو متغیر «نوسان منفی قیمت دلار آزاد» و «شناسایی زیان ۲۱همتی خودروسازان در قالب تعدیلات سنواتی سال ۱۴۰۰ و ۹ماهه ۱۴۰۱» بر روند معاملات هفته جاری اثر منفی خواهد گذاشت؛ به‌ویژه ممکن است در روز‌های ابتدای هفته بازار تحت تاثیر این دو متغیر کار سختی پیش رو داشته باشد و سرخ‌پوش کار خود را دنبال کند. اما این موضوع باعث نمی‌شود بازار به صورت مستمر به روند منفی ادامه دهد. در صورتی که اتفاق خاصی در وضعیت متغیر‌های اثرگذار رخ ندهد، جریان معاملات از میانه هفته با افزایش تقاضا روبه‌رو خواهد شد.

بازار سهام در میان‌مدت چه روندی را در پیش خواهد گرفت؟ در پاسخ به این پرسش باید به نقش دلار در این میان اشاره کرد. دلار ۲۸۵۰۰تومانی نیمایی که در ابتدا حرف‌و‌حدیث‌های فراوانی را به همراه داشت، هم‌اکنون به پروژه‌ای شکست‌خورده مبدل شده است. اما تعیین نرخ دلار ۳۸۵۰۰تومانی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیز از آن دسته مباحثی است که در صورت تعدیل نرخ و افزایش آن به محدوده ۴۰هزار تومان می‌تواند شاخص کل بورس را به ارتفاعات بالاتری هدایت کند. آنچه مسلم است این گزاره مهم با توجه به چشم انداز کنونی اقتصاد کشور و روابط ایران در سطح بین الملل نمی‌تواند از ثبات نسبی برخوردار باشد. از این‌رو با عنایت به اینکه قیمت دلار هم روی درآمد‌های صادراتی شرکت‌های بورسی تاثیرگذار است، هم روی ارزش دارایی‌های ترازنامه‌ای شرکت‌ها اثر دارد و هم مردم را برای حفظ ارزش پول به تکاپو برای خرید دارایی در بازار‌های سرمایه‌گذاری می‌اندازد، بازار سهام از محل این نوسانات با تغییر فاز مواجه خواهد شد.

محمدصادق میرزایی/ کارشناس بازار سرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده