تاریخ: ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۴۷
بازدید: ۹۸
کد خبر: ۳۰۵۹۳۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

تامین قطعات اصلی در حوزه خودرو‌های تجاری مستلزم تامین ارز از سوی دولت است

تامین قطعات اصلی در حوزه خودرو‌های تجاری مستلزم تامین ارز از سوی دولت است
‌می‌متالز - یک تولیدکننده و فعال بازار قطعات یدکی عنوان کرد: عدم همکاری دولت و بانک مرکزی در تامین ارز موردنیاز برای واردات قطعات یدکی خودرو در شش ماه گذشته، مانع ورود قطعات یدکی به کشور شده و همان طور که پیش بینی می‌شد از ابتدا تابستان با کمبود قطعات یدکی خودرو‌های سواری و تجاری مواجه خواهیم شد.

به گزارش می‌متالز، یک تولیدکننده و فعال بازار قطعات یدکی عنوان کرد: عدم همکاری دولت و بانک مرکزی در تامین ارز موردنیاز برای واردات قطعات یدکی خودرو در شش ماه گذشته، مانع ورود قطعات یدکی به کشور شده و همان طور که پیش بینی می‌شد از ابتدا تابستان با کمبود قطعات یدکی خودرو‌های سواری و تجاری مواجه خواهیم شد.

نوید حبیبی درباره ارایه خدمات پس از فروش و تامین قطعات خودرو‌های تجاری که این روز‌ها به چالشی عمده برای مالکان خودرو‌های سنگین تبدیل شده است، اظهار داشت: با توجه به اهمیت نقش خودرو‌های تجاری در ترانزیت کالا و و جایگاه ویژه‌ای که خودرو‌های سنگین نسبت به سواری‌ها دارند، تامین قطعات اصلی برای این خودرو‌ها نیز حائز اهمیت است.

وی افزود: تقاضا برای خرید قطعات اصلی از سوی کامیون داران از این جهت دارای اهمیت است که خرابی قطعات خودرو‌های تجاری برابر با توقف فعالیت ناوگان و درآمد راننده و همچنین تحمیل هزینه‌های گزاف به مالک خودرو است. به همین دلیل صاحبان خودرو‌های تجاری پیش از خرابی قطعه و به طور معمول هر ۳۰ هزار کیلومتر قطعات یدکی مصرفی خودرو مانند لنت ترمز، تسمه و ... را تعویض می‌کنند.

این تولیدکننده و فعال بازار قطعات یدکی ادامه داد: با توجه به اینکه اغلب کامیون و تریلی‌های فعال در ناوگان جاده‌ای کشور اروپایی و از برند‌های رنو، اسکانیا، ولوو و بنز هستند، از یک طرف تحریم‌ها و از طرف دیگر عدم تامین ارز از سوی دولت مانع ورود قطعات کامیون‌های اروپایی به کشور شده است.

حبیبی تصریح کرد: متاسفانه عدم همکاری دولت و بانک مرکزی در تامین ارز موردنیاز برای واردات قطعات یدکی خودرو در شش ماه گذشته مانع ورود قطعات یدکی به کشور شده و همان طور که پیش بینی می‌شد از ابتدا تابستان با کمبود قطعات یدکی خودرو‌های سواری و تجاری مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: از طرفی وضع قوانین خلق الساعه از جمله قانون درج شناسه کالا بدون توجه به شرایط بازار مصرف کشور صاحبان کسب و کار را ملزم به اجرای وظایفی کرده که از عهده آن‌ها خارج است. از این رو برخی تولیدکنندگان یا از این بازار خارج شده و یا فعالیت خود را محدود کرده اند. در نتیجه بازار با کمبود قطعات اصلی مواجه شده و عده‌ای سودجو نیز فضا را برای عرضه قطعات تقلبی و چینی بی کیفیت مناسب دیده و با فروش قطعات تقلبی ناوگان حمل و نقل را دچار مشکل کرده اند.

این تولیدکننده و فعال بازار قطعات یدکی اضافه کرد: همچنین رشد تورم در کشور و کاهش ارزش پول ملی و از طرف دیگر قیمت گذاری دستوری نرخ جا به جایی کالا، قدرت خرید مالکان خودرو‌های تجاری برای خرید قطعات اصلی را کاهش داده و حتی در صورت ورود قطعات اصلی به کشور قیمت‌ها به قدری بالا است که خرید آن از توان کامیون داران خارج است و نتیجه این امر افزایش قیمت تمام شده کالا‌ها و وضعیت فعلی است که هم اکنون شاهد هستیم.

حبیبی در ادامه با اشاره راهکار‌های بهبود خدمات پس از فروش و تامین قطعات خودرو‌های تجاری بیان کرد: مهم‌ترین اقدام برای تامین قطعات اصلی لغو تحریم‌ها و امکان ارتباط مستقیم صاحبان کسب و کار ایران با سایر کشور‌ها است که در وضعیت فعلی این امکان وجود ندارد و واردکنندگان نیز از طریق کشور‌های ترکیه و دبی اقدام به خرید قطعات اصل می‌کنند.

وی با تاکید بر ضرورت تامین ارز برای واردات قطعات افزود: متاسفانه دولت با تخصیص و تامین ارز به شیوه فعلی فرآیند واردات به شدت دشوار کرده و آمار گمرک نیز گواه این موضوع و کاهش حجم واردات به کشور است؛ لذا اگر امکان لغو تحریم‌ها در کوتاه مدت برای دولت وجود ندارد حداقل زمینه تامین ارز برای تامین قطعات یدکی خودرو‌های سواری و تجاری را فراهم کنند.

این تولیدکننده و فعال بازار قطعات یدکی اجرای قانون تسهیل کسب و کار را در تسهیل فرآیند واردات قطعات موثر دانست و اذعان داشت: اکنون که در تحریم‌های خارجی به سر می‌بریم نباید با خودتحریمی‌ها مانند عدم تامین ارز و قوانین دست و پاگیر، فعالیت صاحبان کسب و کار را در شرایط سخت اقتصادی بیش از این دشوار کنیم.

حبیبی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است دولت در کوتاه مدت از قوانین دست و پاگیر مانند درج شناسه کالا که مشکلاتی برای تولیدکنندگان و واردکنندگان قطعات یدکی ایجاد کرده است چشم پوشی کرده و تامین قطعات یدکی در بازار را تسهیل کند.

منبع: خبر خودرو

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت