به گزارش میمتالز، عباس عاشری گفت: سیم لاکی که عمده تولید، مصرف و تعمیر الکتروموتورها و الکتروپمپها در گرو آن است افزایش قیمت ناگهانی و خارج از کنترلی در بازار پیدا کرده که آشکارترین تاثیر آن عدم توانایی مردم در تعمیر موتورهای آسیب دیده کولرهای آبی است.
عاشری افزود: مشکلی که در بخش الکترومکانیک در زندگی مردم خیلی در دید و قابل تأمل است موضوع تامین تهویه هوای منازل مسکونی به وسیله کولرهای آبی است. در حالی که امروزه کولر جز لاینفک لوازم خانگی برای تامین دمای مناسب در فصل گرما محسوب میشود، اما به دلیل عدم نظارت و دقتیکه در تولید و قیمت گذاری اجزای مرتبط با کولر مانند سیم مسی در کشور صورت میگیرد مردم از بابت تعمیر موتور کولرهای آبی دچار آسیب جدی میشوند. موتور کولرهای آبی از یک قسمت فلزی و بخش سیم مسی تشکیل شده که متاسفانه در سال جاری بهای سیم مس به طور فزاینده و افسارگسیختهای افزایش یافت. همچنین این مشکل در موتورها و ماشینهای الکتریکی که در صنعت کاربرد دارند نیز وجود دارد و صاحبان صنایع و کارخانهها از این بابت دچار زیان و خسران میگردند.
وی افزود: اگرچه در دید عمومی سیم مسی به خودی خود خیلی به چشم نمیآید، اما در زندگی مردم و گردش چرخ صنعت تاثیر بسزایی دارد. بهای سیم لاکی که عمده تولید و مصرف و تعمیر الکتروموتورها و الکترو پمپها به واسطه وجود آن امکان پذیر میشود ناگهان از کیلویی ۲۷۰ هزار تومان به کیلویی ۷۰۰ هزار تومان رسید. یعنی چیزی بالغ بر ۱۵۰ درصد افزایش و این اتفاق نمیافتاد مگر به دلیل عدم نظارت بر بازار. هر چند طی درخواستهای مکتوب و مکرر خواستار رسیدگی از مسوولین استانی و سازمانی به عمل آمد، اما نتیجهای عاید اتحادیه نشد.
عاشری تصریح کرد: در بازار بورس سیم مفتول کیلویی ۲۷۰ هزارتومان تا ۳۲۰ هزار تومان عرضه میشود. طبق بررسیها این مفتول تا به صورت سیم لاکی تبدیل و در الکتروموتورها قابل استفاده شود با تمام هزینههای جانبی، حمل و نقل و سود حدود ۴۴۰ هزار تومان میشود نه ۷۰۰ هزارتومان؛ بنابراین به رغم پیگیری و طرح در خواست رسیدگی متاسفانه اقدامی در این خصوص صورت نگرفته و امروز تعمیر یک موتورکولر آبی تا دومیلیون تومان هزینه دارد.
عاشری اظهار کرد: کولر امروزه یک لوازم لوکس یا تجملاتی نیست که بتوان از آن صرف نظر کرد و یا چیزی دیگری را جایگزین یا استفاده از آن را محدود نمود. کولر جزو لاینفک لوازم خانگی است و برای تامین دمای مناسب در شهرهای بزرگ تا روستاهای کوچک ضروری و اجتناب ناپذیر است؛ لذا پیگری افزایش قیمت سیم مسی و لاکی که به صورت غیرمستقیم، اما با تاثیر زیاد با رفاه مردمی سر وکار دارد ضروری است.
رئیس اتحادیه الکترومکانیک کرج با تاکید بر اینکه مس پایه اصلی هر الکتروموتور است اظهار کرد: از زمانی که مس در بازار بورس کالا و فلزات عرضه شد قیمت سیم لاکی که مورد مصرف در این صنف است در بازار افزایش غیر منطقی پیدا کرد. تا پیشاز عرضه در بورس، سیم مسی و لاکی توسط صنف تا یک پنجم یا نهایتاً یک ششم قیمت فعلی خریداری میشد، ولی از زمان عرضه آن در بورس افزایش بهای آن به مشکل جدی برای صنف تبدیل شد. مسئله قابل تامل این است که وقتی مفتول مسی از بازار بورس بیرون میآید مداخله دلالان و اعمال سلیقهای کارخانجات تولید سیم لاکی بر قیمت آن تاثیر میگذارد. لازم است سازمان تعزیرات و سازمان صمت، بازرسی و نظارت بیشتری داشته باشند و سراغ تولید کنندههای سیم لاکی بروند و جویا شوند که چرا سیمی که با فاکتور از بازار کیلویی ۳۲۰ هزار تومان به صورت چکهای دو یا سه ماهه خریداری کردهاند در بازار سیم لاکی را کیلویی ۷۰۰ هزار تومان میفروشند؟ این قیمت گذاری بر چه مبنا و استانداردی است؟
وی در ادامه در خصوص سایر پیامدهای افزایش قیمت سیم مس و سیم لاکی افزود: طبیعتاً هر چقدر قیمت تجهیزات اولیه بالا برود به همان میزان هزینههای خدمات و خرید این صنف برای مردم هم افزایش خواهد یافت. اما موضوع قابل توجه این است که در سایه افزایش قیمت تعمیر، به تدریج تعمیر وسایل و دستگاهها کنار گذاشته میشود و آنقدر قیمت تعمیرات بالا میرود که مردم به سمت خرید نو گرایش پیدا میکنند و این تبعات خوبی ندارد.
عاشری ادامه داد: ممکن است بسیاری از همکاران ما از مشاغل بخش تعمیرات بیرون آمده و سراغ خرید و فروش کالاهای نو بروند. ضرر و زیان این اتفاق متوجه اقتصاد و اشتغال و اشتغال آفرینی هم خواهد بود. مسوولین همتی کنند و برای رفاه مردم هم که شده در این خصوص نظارت و مساعدت بیشتری داشته باشند. همانطور که اتحادیه بر عملکرد تمام اعضایش نظارت میکند که اجحافی در حق مردم نشود از مسوولین هم میخواهیم در مورد تولید سیم مس و لاکی به شرکتهای تولید کننده ورود کنند و مانع از این قیمت گذاریهای ناعادلانه شوند.