تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۱۳
بازدید: ۹۵
کد خبر: ۳۰۶۰۸۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
شفاف‌سازی یک کژتابی

تمام درآمد مس سونگون صرف یک استان نمی‌شود

‌می‌متالز - تولید مس کاتد به روش هیپ لیچینگ (اسیدپاشی با آب) در مجتمع مس سونگون همزمان با دومین حضور رئیس جمهوری در آذربایجان شرقی در مجتمع مس سونگون آغاز شد؛ نکته مهم این است که برخی استقلال مس سونگون را صرف تمام درآمد مجتمع برای استان برداشت کرده که کژتابی است؛ در حقیقت تنها عواید فروش محصولات صرف امور استان آذربایجان خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، خرداد ماه سال گذشته بود که رئیس جمهوری در سفر به استان آذربایجان شرقی، دستورات ویژه‌ای برای توسعه مجموعه‌ی مس سونگون داد؛ به گونه‌ای که ظرفیت کارخانه مس کاتد از ۲۰۰ هزار تن فعلی به ۴۰۰ هزار تن و فاز چهار با ظرفیت تولید ۲۵۰ هزار تن کنسانتره مس در سال به یک میلیون تن کنسانتره مس در سال افزایش پیدا کند؛ رئیس جمهوری همچنین در این سفر وعده کرد که در خرداد ماه سال ۱۴۰۲، تولید مس کاتد از طریق هیپ لیچینگ عملیاتی خواهد شد.

پنجشنبه (۱۸ خرداد ماه)، سید مهدی نیازی با همراهی مدیرعامل صنایع مس ایران از پروژه هیپ لیچینگ به ظرفیت ۱۴ میلیون تن سنگ معدنی و تولید ۳۰۰۰ تن مس کاتدی در سال، بازدید کرد و شاهد تولید اولین کاتد مس در تاریخ مس آذربایجان شرقی بود.

سید مهدی نیازی - سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت- در مراسم افتتاح و بهره‌برداری پروژه هیپ لیچینگ و تولید اولین کاتد مس آذربایجان، نیز ضمن تاکید بر اینکه در این مجتمع تلاش شده موضوعات زیست محیطی با حساسیت‌های لازم انجام و برنامه توسعه با شتاب بیشتری پیگیری شود، اظهار کرد: با اجرای این طرح با هزینه ۱۳۰۰ میلیارد تومان، در مرحله نخست سالانه ۴۰۰۰ تن مس کاتد در مجتمع مس سونگون تولید می‌شود. هدف این طرح تبدیل سنگ‌های کم‌عیار معدن با استفاده از روش‌های اقتصادی به مس کاتد ۹۹.۹۹ درصد است و تکنولوژی مورد نظر در این طرح استفاده از روش اسیدشویی و ظرفیت خوراک طرح، سالانه دو میلیون تن سنگ معدنی با عیار ۰.۳۱ درصد است.

معبود عباس‌زاده - مدیر مجتمع مس سونگون - نیز اعلام کرده است: هیپ لیچینگ پروژه‌ای است که در شش بخش اجرا شده و از بخش‌هایی همچون هیپ (آب)، شش استخر، محلول و... تشکیل شده است. اکنون یک میلیون تن ماده معدنی بارگذاری شده و زیرپوشش رفته است که برای تولید ۱۵۰ هزار تن کاتد آماده است. ۹۵۰۰ مترمکعب محلول حاوی مس به آن ریخته شده و برای ۲۰ تن خوراک مس آماده شده است. برای نخستین بار پس از ۴۱ سال در تاریخ سونگون و بعد از ۱۷ سال از استخراج کنسانتره از طریق این پروژه، کاتد مس در مجتمع مس سونگون تولید می‌شود که موجب انقلاب در صنعت آذربایجان و درآمدزایی و اشتغالزایی بزرگی در آذربایجان شرقی خواهد شد.

با تولید کاتد مس در مجتمع سونگون می‌توان گفت بزرگ‌ترین گام در وعده دولت سیزدهم در امر جلوگیری از خام‌فروشی برداشته شد.

نکته حائز اهمیت این است که برخی از این اقدام مهم دولت سیزدهم و صحبت‌های رئیس جمهوری در این مراسم، برداشت اشتباه کرده و استقلال مس سونگون را بدعت دولت از قانون اساس عنوان کرده‌اند و تصور کردند که این اقدام با هدف جدا کردن منابع درآمد عمومی معدن از درآمد‌های ملی دولت صورت گرفته باشد.

اما حقیقت این است که طبق بیانات رئیس جمهوری که استقلال مس سونگون ورزقان و تخصیص درآمد آن برای توسعه آذربایجان را به طور رسمی اعلام کرد؛ در حقیقت اصل موضوع این است که قرار نیست تمام درآمد مجتمع مس سونگون صرف امور استان آذربایجان شود.

پیش از این، عایدات مجتمع مس سونگون همچون مالیات و... به حساب استان کرمان واریز می‌شد و صرفه‌ای برای استان آذربایجان نداشت؛ اکنون قرار است عایدات این مجتمع صرف استان شود و قرار نیست تمام در آمد مجتمع مس سونگون به استان برسد و صرفه ملی نداشته باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده