به گزارش میمتالز، هر دستگاه خودرو تولید داخل به صورت متوسط ۲ هزار و ۶۵۰ دلار ارزبری دارد، بنابراین میتوان دریافت که صنایع خودروسازی برای تامین قطعات یا مواداولیه مورد نیاز خود که قابلیت تولید در کشور ندارند، نیازمند واردات هستند. از همین رو، افزایش تیراژ تولید یا ارتقا کیفیت مستلزم تامین ارز به موقع و تسهیل فرآیند واردات اقلام مورد نیاز خودروسازان به کشور است. اما، از ابتدای سال جاری بانک مرکزی برخلاف پیگیریهای متعدد دولت و مجلس شورای اسلامی در خصوص تامین ارز صنعت خودرو پاسخگو نبود.
منوچهر منطقی معاون حملونقل وزارت صمت گفت: این ارز در مرحله نخست شامل خودروهایی است که بیشترین میزان خودکفایی را دارند و سپس به محصولات عرضهشده در سامانه یکپارچه خودرو اختصاص دارد، همچنین خودروهای سنگین هم در گروه دوم قرار دارند.
براساس اعلام وزارت صمت تولید خودرو در دوماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۵ درصدی را تجربه کرده است.
براساس شنیدهها، خودروسازان داخلی بیشتر از ۱.۵ میلیون دستگاه تعهد پیش فروش براساس ثبت نام متقاضیان در طرح یکپارچه خودرو دارند.
برنامه تولید سال جاری نیز از سوی وزارت صمت ۱.۷ میلیون دستگاه اعلام شده است، با در نظر گرفتن افت ۲۰۰ هزار دستگاهی خودرو در سال گذشته، انتظار تحقق تولید ۱.۷ میلیون دستگاه خودرو در سال جاری شاید به دور از انتظار باشد. چرا که سه ماهه نخست سال جاری خودروسازان در جنگ تامین ارز به سر میبردند.
منبع: تجارت نیوز