به گزارش میمتالز، دوازدهم اردیبهشت ماه سال جاری بود که شرکت سایپا با اطلاعیهای که در سامانه کدال منتشر کرد، از انعقاد قرارداد صادرات ۴۵ هزار دستگاه کوئیک، ساینا و شاهین خبر داد.
این قرارداد در حالی منعقد شد که بازار داخلی همچنان با کمبود مواجه است و سایپا محصولات خود را بهصورت قطرهچکانی و موعد تحویل طولانی به دست متقاضیان میرساند. حتی گاه تأخیر این شرکت در تحویل محصولات ثبتنامی طی سالهای اخیر صدای اعتراض مشتریان را درآورده بود.
حال که دو ماه هم از انعقاد قرارداد این خودروساز دولتی با مشتریان خارجی نمیگذرد، داد رسانههای روسی نسبت به تاخیر سایپا در تحویل محصولات خود و البته کیفیت ابتدایی کوئیک، ساینا و شاهین درآمده است.
در همین زمینه روزنامه کامرسانت چاپ روسیه نوشت: «خودروهای سایپا هنوز به روسیه صادر نشده است. وارد کنندگان خودروهای این برند برای واردات آن با مشکل مواجه شدهاند. قرار بود که فروش خودرو در ژوئن آغاز شود. با این وجود، صادرات اولین دسته با تاخیر انجام میشود.»!
این گزارش افزوده است: «از نظر قیمت خودرو، این محصولات بسیار ابتدایی هستند و باید ارزان باشند. گرانتر از گرانتا، اما ارزانتر از وستا. اگر خودروها گرانتر از وستا هستند، پس این سوال پیش میآید که چرا آنها مورد نیاز هستند؟ واردکنندگان برنامهریزی کردند که سه مدل از برند سایپا ابتدا در روسیه ظاهر شود. محدوده هزینه ۱-۱.۷ میلیون روبل است. همچنین، شرکتهای داخلی در تلاش هستند تا زمینه عرضه خودروهای یکی دیگر از برندهای خودروسازی ایرانی – ایران خودرو – را فراهم کنند.».
البته این برای اولین بار نیست که روسها نسبت به کیفیت و شرایط صادرات سایپا معترض هستند. حتی در زمان عقد قرارداد، وزارت صنایع و بازرگانی این کشور نقدهایی به عملکرد این خودروساز ایرانی داشت.
به دنبال این انتقادات توافقی که قرار بود اسفند سال گذشته منعقد شود به اردیبهشت امسال موکول شد تا در بازه زمانی دو ماهه سایپا تائیدیههای وزارت صنایع و بازرگانی این کشور را بگیرد.
به هر ترتیب سایپا بارها نشان داده است که هر چه بازار خود را گستردهتر میکند میزان نارضایتیها نسبت عملکرد خود را هم افزایش میدهد؛ یک روز گلایهها مختص شهروندان ایرانی بود، اما حالا گسترده انتقادات افزایش یافته از مسکو و سنپترزبورگ تا تهران را در برمیگیرد.
منبع: تجارت نیوز