تاریخ: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۱۰
بازدید: ۷۲
کد خبر: ۳۰۶۶۵۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
بررسی جلسه رای اعتماد به وزیر جدید صمت

بایکوت خودرو در بهارستان

بایکوت خودرو در بهارستان
‌می‌متالز - نمایندگان خانه ملت روز گذشته در صحن علنی مجلس به وزیر پیشنهادی صمت رای اعتماد دادند تا وی بعد از سیدرضا فاطمی امین، سکان دار وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت شود. عباس علی آبادی در حالی جایگزین فاطمی امین (که به دلایل خودرویی استیضاح شد) شده است که سابقه‌ای در حوزه خودرو ندارد. شهریورماه سال ۱۴۰۰ زمانی که مجلس رای اعتماد به اولین وزیر صمت دولت سیزدهم را مورد بررسی قرار می‌داد، موضوعات خودرویی در محوریت سوالات نمایندگان قرار داشت.

به گزارش می‌متالز، اعضای خانه ملت از فاطمی امین خواستار برنامه‌ای دقیق در حوزه خودرو بودند. این در شرایطی است که با گذشت نزدیک به دوسال، نمایندگان با ادعای بی‌کفایتی فاطمی‌امین در ساماندهی صنعت و بازار خودرو وی را مورد استیضاح قرار دادند. حال علی آبادی به‌عنوان وزیر پیشنهادی صمت روز گذشته در بهارستان در مقابل نمایندگان قرار گرفت و برنامه‌های خود را در حوزه‌های مختلف تشریح کرد. با این حال به نظر می‌رسید که نمایندگان مجلس این بار حساسیتی روی حوزه خودرو نداشتند و سوالات زیادی در این مورد از علی‌آبادی نشد. خود علی آبادی نیز ظاهرا برنامه‌ای در این حوزه نداشت و به برخی توضیحات کلی اکتفا کرد و تنها وعده داد که «طرح جامع خودرو» در حال تدوین است و جزئیاتی نیز از این طرح ارائه نداد.

پرسش اساسی اینجاست که چطور نمایندگان مجلس وزیر سابق را تنها به دلایل خودرویی استیضاح می‌کنند و بیشتر جلسه استیضاح نیز به نقد عملکرد وی در حوزه خودرو می‌گذرد و به همین دلایل نیز او را کنار می‌گذارند؛ اما برای انتخاب جایگزین وی حساسیتی روی حوزه خودرو نداشته‌اند و حتی از وی نمی‌خواهند که برنامه‌های خود را برای صنعت و بازار خودرو تشریح کند؟ تنها نگاهی به نطق‌های انجام‌شده در جلسه رای اعتماد به علی آبادی نشان می‌دهد که اتفاقا بیشتر نمایندگانی که نطق کردند، نه در مقام پرسش از علی آبادی، بلکه در مقام تایید و موافقت با او بودند.

این رویه عجیب را حتی در مورد نمایندگانی که بیشترین تاکید را روی حوزه خودرو داشتند نیز می‌توان دید. نمایندگانی که هر روز برای یکی از مشکلات صنعت خودرو سخنرانی، مصاحبه یا مناظره می‌کردند، از علی آبادی در مورد آنچه قرار است در حوزه خودروی کشور رخ دهد، پرسشی نداشتند. مساله قابل‌توجه دیگر اینکه هیچ‌یک از نمایندگان به بی تجربگی علی آبادی در حوزه خودرو اشاره نکردند. اما این موضوع یکی از نمایندگان را به اعتراض واداشت.

جلال محمودزاده، در این باره در بخشی از نطق خود گفت: «هر وزیری که قبلا برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی می‌شد، ابتدا در برنامه‌های خود، ساماندهی خودروسازی داخلی را به‌دقت ذکر کرده؛ اما بعد از انتخاب در دام مافیای خودروسازی افتاده است. چرا شما در برنامه‌های خود اشاره‌ای به این موضوع نکردید و از کجا مطمئن باشیم که شما نیز در دام مافیای خودروسازی گرفتار نمی‌شوید.» همان‌طور که محمودزاده اشاره کرده، علی آبادی در مورد هرچیزی سخن گفت، به‌جز خودرو و هرچه هم در این زمینه گفت توضیحی کلی بود. حال باید نمایندگان پاسخ دهند که چرا برنامه دقیق خودرویی از علی آبادی نخواسته اند و چرا کلی گویی‌های وی در این زمینه برای آن‌ها قانع کننده بوده است؟

راه خودرویی وزیر جدید

همان‌طور که اشاره شد، وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت برنامه دقیقی در مورد خودرو نداشت؛ اما برخی کلیدواژه‌هایی را مورد استفاده قرار داد که محل ابهام بوده و باید به صورت دقیق به آن پرداخته شود. برای مثال علی آبادی مدعی شد که «طرح جامع خودرو» در حال تدوین است؛ کلیدواژه‌ای که البته وجوه چالش‌برانگیزی را نیز در دل خود دارد. صحبت از طرح جامع خودرو در روزی که قرار است رای اعتماد به علی آبادی داده شود، می‌تواند حاوی دو معنا باشد. سابقه نشان می‌دهد که طرح جامع خودرو عموما به معنای زیر و بم کردن همه راه‌های رفته در این حوزه است.

در واقع یکی از موارد مشکل ساز طی سال‌های گذشته در صنعت و بازار خودرو این بود که هر دولت و حتی هر وزیری که روی کار می‌آمد، با نادیده‌گرفتن همه تجربیات گذشته و همه راه‌های رفته سعی می‌کرد خود از ابتدا چرخ را اختراع کند؛ بنابراین ترومای تصمیمات قبلی تا حدی مخاطب را نسبت به طرح‌های جامع خودرو بدبین کرده است. حال ممکن است که منظور علی آبادی نیز از این طرح همین موضوع باشد و وی سعی کند در تمام سیاست‌های قبلی تجدیدنظر کند یا اینکه منظور وی این بوده که با تغییر در جزئیات همان راه‌های قبلی در تولید، عرضه و واردات خودرو را در پیش خواهد گرفت. برای مثال ممکن است علی آبادی بخواهد کل تیم مدیریتی وزارت صمت را تغییر دهد و افراد دیگری را جایگزین کند.

در این صورت مدت زمان قابل‌توجهی برای آزمون و خطای مدیران جدید صرف خواهد شد. ولی در مقابل، علی آبادی می‌تواند همان سیاست‌های قبلی در مورد خودرو را با تغییر جزئیاتی در پیش بگیرد. برای مثال می‌تواند همان برنامه رشد تولید را داشته باشد؛ اما بگوید تولید یک‌میلیون و ۷۰۰‌هزار دستگاه خودرو عملیاتی نیست و بهتر است هدف گذاری سال‌جاری را روی یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار دستگاه قرار دهیم. اما آنچه مسلم است این است که علی آبادی به‌جای برنامه جامع خودرو باید هرچه زودتر موضع و برنامه خود را در مورد واردات خودرو، عرضه یکپارچه، هدف گذاری تولید، واگذاری خودروسازی ها، واردات خودرو‌های کارکرده و... مشخص کند. البته وی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری خانه‌ملت گفته است که مخالف قیمت‌گذاری دستوری است؛ اما به قیمت‌گذاری دستوری صنعت خودرو اشاره‌ای نکرده و در یک گزاره کلی مخالفت خود را بیان کرده است.

علی آبادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرده است که دولت باید تصدی گری خود در صنعت خودرو را کاهش دهد. این مورد یکی دیگر از کلی گویی‌هایی وزیر جدید صمت در جلسه رای اعتماد بود. کاهش تصدی گری دولت در صنعت خودرو در سال‌های گذشته جزو شعار‌های همه دولت‌ها بوده است. در دولت حسن روحانی و زمانی که رضا رحمانی سکان دار وزارت صمت بود، یک برنامه سه‌مرحله‌ای برای نیل به این هدف داده شد که شامل فروش اموال مازاد خودروسازی ها، فروش شرکت‌های تابعه و واگذاری شرکت‌های اصلی می‌شد.

در دوره فاطمی امین نیز این موضوع بسیار جدی پیش رفت. نشست‌های پیاپی در دانشگاه‌های مختلف برای یافتن راهی کم آسیب در جهت واگذاری خودروسازی‌ها برگزار شد و حتی این مورد یکی از فرامین هشت گانه ابراهیم رئیسی برای صنعت خودرو بود؛ بنابراین طرح موضوع کاهش تصدی گری دولت در صنعت خودرو بدون ارائه راه‌حل و برنامه، موضوعی است که در این گزارش از آن به‌عنوان توضیح واضحات یاد کردیم.

موضوع واردات خودرو‌های نو و کارکرده، اما یکی از مواردی بود که دو نماینده مخالف علی آبادی از آن یاد کردند. جلیل رحیمی جهان‌آبادی به عنوان یکی از مخالفان وزیر جدید صمت گفت: «در حال حاضر مصوب شده که ۱۷۶‌درصد سود بازرگانی از خودرو گرفته می‌شود و شما می‌گویید موافق واردات خودرو هستید؛ اما سابقه شما نشان می‌دهد زمانی که سمتی داشتید، مانع واردات لکوموتیو به کشور شدید. پس چه برنامه‌ای برای واردات خودرو با عوارض ۱۷۶‌درصد دارید؟» سیدغنی نظری خانقاه، نماینده مخالف دیگری بود که در این باره گفت: «آیا شما هم در برابر واردات خودرو مقاومت خواهید کرد و آیا برنامه‌ای برای مصوبه روز گذشته مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات خودرو‌های کارکرده دارید؟

شما باید برنامه منسجمی برای خودرو‌های کارکرده وارداتی داشته باشید و از این امر ترسی نداشته باشید.» با این حال، آنچه علی آبادی در مورد واردات خودرو گفت این بود که باید «واردات هوشمند خودرو» انجام شود. کلیدواژه‌ای دیگر که می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد. واردات هوشمند می‌تواند به این معنی باشد که نگاه وزیر جدید صمت به واردات خودرو از دریچه تولید است. یعنی وی سعی خواهد کرد محدودیت‌هایی برای واردات قائل شود که خطری برای خودروسازان داخلی نداشته باشد. در شرایطی که واردات خودرو بعد از بیش از چهارسال ممنوعیت هنوز با کندی و موانع همراه است، چنین نگاهی کاملا می‌تواند واردات خودرو را تحت‌تاثیر قرار دهد. اما اگر به آنچه علی آبادی آن را واردات هوشمندانه خودرو می‌نامد از منظر دیگری نگاه کنیم، می‌تواند به معنای اصلاح روند‌های واردات و رفع موانع آن باشد.

علی‌آبادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرده است که «می توان مشکل خودرو را با توجه به راهکار‌های عالمانه و هوشمندانه در تعامل با دنیا برطرف کرد.» وعده تعامل با دنیا در حوزه خودرو در صورتی از طرف وزیر پیشنهادی صمت ارائه می‌شود که از اساس این موضوع کاملا تحت‌تاثیر روابط بین‌المللی و سیاسی بوده و به هیچ عنوان جزو اختیارات وزیر صمت نیست. در واقع این تحریم‌ها و مشکلاتی مانند عدم‌پذیرش FATF است که جلوی هرگونه تعامل با دنیا در صنعت خودرو را گرفته است و هیچ‌یک از این مشکلات در وزارت صمت ریشه ندارد که این وزارتخانه بخواهد وعده رفع آن‌ها را بدهد. موضوع تولید خودرو‌های برقی نیز از طرف وزیر جدید صمت مطرح شد که با توجه به سابقه وی در مپنا انتظار می‌رود رویکرد جدیدی در این مورد داشته باشد و به نوعی می‌توان گفت که این موضوع نقطه قوت علی آبادی در تصدی وزارت صمت است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده