تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۵۸
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۳۱۷۰۱۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

ابهام در تامین قطعات برای خودرو‌های کارکرده وارداتی

ابهام در تامین قطعات برای خودرو‌های کارکرده وارداتی
‌می‌متالز - رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی با بیان این که هیچ گونه شیوه نامه‌ای برای تامین قطعات خودرو‌های وارداتی تدوین نشده است گفت: خودروی کارکرده بر خلاف خودروی نو از همان بدو ورود به قطعه نیاز دارد و دراین زمینه متاسفانه هیچ برنامه ریزی صورت نگرفته است.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی در خصوص هماهنگی با قطعه سازان برای تولید، تامین و خدمات پس از فروش قطعات خودرو‌های وارداتی گفت: با قطعه سازان هیچگونه هماهنگی در زمینه تامین قطعات خودرو‌های وارداتی صورت نگرفته، اما قطعه سازان بخش‌هایی را که می‌توانند تامین می‌کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه فضا به نحوی است که به جای تولید داخل همه را به سمت واردات سوق پیدا می‌دهد و این خطری برای کشور است که زحمات طولانی مدت تولیدکنندگان از دستمان خارج شود.

نجفی منش در پاسخ به پرسشی در خصوص شیوه نامه تامین قطعات خودرو‌های وارداتی که آیا قرار است قطعات به طور مستقیم از واردات تامین شود یا اینکه از ظرفیت قطعه سازی براساس اسناد بالادستی در این زمینه استفاده شود، گفت: هیچ شیوه نامه (پروتکل) در این زمینه تهیه نشده و منطقا به سمت واردات مجدد می‌رود یعنی ما هم واردات خودرو و هم قطعات خواهیم داشت.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی با بیان اینکه میزان واردات قطعه برای خودرو‌های کارکرده رقم بالایی است، ادامه داد: خودروی کارکرده بر خلاف خودروی نو از همان بدو ورود به قطعه نیاز دارد و دراین زمینه متاسفانه هیچ برنامه ریزی صورت نگرفته است.

وی در خصوص وجود تفکری مبنی بر ظرفیت تامین قطعات داخلی و نبود ظرفیت اضافی برای تامین قطعات خودرو‌های وارداتی گفت: هم اکنون ظرفیت تولید قطعه برای ۲ میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود دارد، اما سال گذشته تولید خودرو به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه نرسید.

نجفی منش با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت تولید از سوی قطعه سازان وجود دارد، اضافه کرد: متاسفانه در خصوص اینکه چه خودرویی، چگونه و با نیاز چند قطعه اصلی و متفرقه وارد می‌شود هیچ گونه برنامه ریزی نشده است.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی در خصوص گلایه مردمی از کیفیت بدنه خودرو و قطعات تولید داخل براساس ویدئو‌های منتشره در شبکه‌های اجتماعی گفت: یکی از راهکار‌های توجیه واردات، سرکوب تولیدات داخل با فضاسازی‌هایی همچون ادعای گرانی و نبود کیفیت قطعات تولیدی و محصولات داخلی است در حالی که همه قطعات تولیدی در کشور مطابق استاندارد است.

نجفی منش در پاسخ به پرسشی در خصوص چالش میان تولیدکننده برای تولید محصول با کیفیت A و خواست کارفرما برای تحویل کالا با قیمت تعیین شده که منتج به کیفیت B می‌شود، گفت: قطعه خودرو کالایی است که اصلا نمی‌تواند بدون کیفیت تولید شود و در صورت نبود کیفیت خودرو در شروع حرکت (استارت) از حرکت بازمی ایستد.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی تفکر موجود در خصوص قطعات بی کیفیت داخلی را کاملا اشتباه دانست و گفت: همه استاندارد‌ها در تولید قطعات رعایت می‌شود.

نجفی منش با بیان اینکه توانایی تولیدکنندگان داخلی را قابل تقدیر است؛ گفت: خودروی رنو تندر (ال ۹۰) به همت قطعه سازان داخلی تولید و رضایت مشتریان را در پی داشت که این خود نشان از توانمندی تولیدکنندگان داخلی است.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی، مطالبه قطعه سازان را بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان بیان کرد و افزود: مطالبات قطعه سازان که بعضا به ۳ ماهه و حتی یکساله می‌رسد معضل و مانعی بر سر راه تولیدکنندگان در شرایط خرید نقدی است، علاوه بر این پرداخت به موقع دستمزد کارگر، بیمه و مالیات منوط به دریافت به موقع وجه تولید است در غیر اینصورت تولید کننده با چالش مواجه خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت