تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۰۲
بازدید: ۳۸
کد خبر: ۳۴۳۳۰۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور

سهم قطعه‌سازان داخلی از تولید خودرو‌های مونتاژی

‌می‌متالز - قرار نیست مونتاژی‌ها جای خودرو‌های داخلی را بگیرند، اما حداقل در این روال، تغییری از خودروسازان قدیمی به خودروسازان جدید درحال شکل‌گیری است و قرارداد‌های قطعه‌سازان نیز به این سمت سوق پیدا می‌کند.

به گزارش می‌متالز، توقف واردات در کنار تیراژ محدود خصوصی‌ها هرچند بار اصلی بازار خودرو را در سال‌های اخیر روی دوش دو خودروساز بزرگ کشور انداخت، اما با تغییری که از خودروسازان قدیمی به خودروسازان جدید در حال شکل‌گیری است و با افزایش تیراژ خودرو‌های مونتاژی، مذاکرات و قرارداد‌های خوبی بین سازندگان و خودروسازان بخش‌خصوصی در جریان است؛ شرایطی که در راستای سیاستگزاری کلان موجب شده امروز خودروسازانی که ریشه ایرانی ندارند موفق‌تر از خودروسازان ملی عمل کنند.

در ادامه مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور، به بیان نظرات خود می‌پردازد.

افزایش سهم خودروسازان خصوصی در تخصیص ارز تا چه میزان در راستای حمایت از تولید است؟

قرار نیست مونتاژی‌ها جای خودرو‌های داخلی را بگیرند، اما حداقل در این روال، تغییری از خودروسازان قدیمی به خودروسازان جدید درحال شکل‌گیری است و قرارداد‌های قطعه‌سازان نیز به این سمت سوق پیدا می‌کند.

در چنین بازاری هر خودروسازی که بخواهد وارد شود و اقدام به تولید انبوه کند ناچار است که به سمت خودکفایی پیش برود. امروز شاهدیم بسیاری از خودروسازان بخش خصوصی که در سنوات گذشته علاقه چندانی هم به ساخت داخل و خودکفایی در تولید نداشتند، مذاکراتی خوبی را آغاز و بخش زیادی از آنها قرارداد‌های خوبی را با قطعه‌سازان منعقد کرده‌اند.

سهم خودروسازان خصوصی در افزایش تولید تا چه میزان است؟

داخلی‌سازی خودرو‌های پرتیراژ داخلی سبب توسعه صنعت خودرو و قطعه می‌شود و اشتغال بسیار بالایی به همراه دارد، اما موضوع داخلی‌سازی و تولید قطعات برای مونتاژکاران مساله‌ای که در این سال‌ها به دلیل تیراژ پایین تولید در این بخش و عدم صرفه اقتصادی، مانع از حرکت جدی این شرکت‌ها و تمایل قطعه‌سازان برای همکاری با مونتاژکاران شده است.

سهم قطعه‌سازان داخلی از تولید خودرو‌های مونتاژی چقدر است؟

در سنوات گذشته سرمایه‌گذاری در زمینه داخلی سازی خودرو‌های مونتاژی برای قطعه‌سازان صرفه‌ای نداشت، اما با افزایش تیراژ خودرو‌های مونتاژی و حرکت در مسیر خودکفایی و افزایش داخلی‌سازی، تمایل قطعه‌سازان برای خودکفایی و تولید قطعات این شرکت‌ها افزایش یافته است.

منبع: اخبار خودرو (دنیای خودرو)

عناوین برگزیده