به گزارش میمتالز، موج افزایش قیمت خودرو که از زمستان سال گذشته شروع شده بود تا آخرین روز وزارت رضا فاطمیامین به روند صعودی خود ادامه داد. اما از دهم اردیبهشت که وی در مجلس استیضاح و برکنار شد، این بازار دنده معکوس کشید و در برخی محصولات سقوط قیمت را تجربه کرد. تا جایی که برخی محصولات کرمان موتور نظیر KMC T۸ امروز بهرغم افزایش قیمت ۸۰ میلیون تومانی در بازار آزاد، همچنان ۲۰ میلیون تومان کمتر از نرخ کارخانه قیمت خورده است.
اما روز گذشته سرانجام عباس علیآبادی بهعنوان جانشین فاطمیامین و وزیر جدید صمت توانست رأی اعتماد نمایندگان را کسب کند. هنوز پای او به ساختمان خیابان سمیه نرسیده بود، بازار خودرو بار دیگر حساسیتش را به حضور وزیر صمت نشان داد و بار دیگر وارد فاز صعودی شد.
گویا این بازار هم به وزارتخانه بدون وزیر واکنش بهتری نشان میدهد. چنانکه در ۴۴ روزی که وزارت صمت توسط سرپرست اداره میشد، در اغلب روزها اکثر محصولات در مدار نزولی حرکت میکردند.
نگاهی به نمودار قیمت خودروهای مختلف از دهم اردیبهشت که فاطمیامین از وزارتخانه کنار گذاشته شد تا امروز، ۲۴ خرداد ۱۴۰۲، که دومین روز تصدیگری علیآبادی در این وزارتخانه است، گواه مناسبی بر حساسیت بازار به وزرای صمت است.
دهم اردیبهشت که فاطمیامین به بهارستان میرفت، بهعنوان مثال پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (صفر کیلومتر) در بازار آزاد ۵۹۵ میلیون تومان قیمت داشت. یک روز پس از کنار رفتن او این محصول تا ۶۰۵ میلیون تومان هم پیش رفت. تا روز گذشته که وزارت صمت متصدی نداشت، قیمت این محصول تا ۴۷۰ میلیون تومان پایین آمد تا در ۴۳ روز، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در اتفاقی کمسابقه افت قیمت ۱۳۵ میلیون تومانی را تجربه کرد.
اما از روز گذشته پیش از آنکه پای علیآبادی به ساختمان خیابان سمیه برسد، این محصول بیشترین افزایش قیمت روزانه در ۴۴ روز اخیر را تجربه کرد و با جهش ۴۱ میلیون تومانی به ۵۱۱ میلیون تومان رسید. نمودار زیر مختص پژو ۲۰۶ تیپ ۲ است، با این حال میتواند نمونه مناسبی از روند حرکتی بازار خودروهای داخلی در روزهای نبود و حضور وزیر در رأس وزارت صمت باشد.
بازار خودروهای مونتاژی هم در این مدت روند مشابهی را طی کرد. در روزهای تصدیگری فاطمیامین جک j۴ بهعنوان ارزانترین چینی موجود به حوالی یک میلیارد تومان هم رسید؛ اما تا ۲۲ خرداد که وزارتخانه توسط سرپرست اداره میشد این محصول به کف قیمتی خود طی چند ماه اخیر، یعنی ۷۶۵ میلیون تومان سقوط کرد.
با این حال روز گذشته و بلافاصله پس از مخابره رأی اعتماد نمایندگان به علیآبادی به بازار، این خودرو تا ۷۸۰ میلیون تومان پیش رفت و امروز نیز ۸۱۰ میلیون تومان قیمت خورد تا پس از گذشت یک روز از حضور وزیر، ارزانترین محصول مونتاژی رشد ۵۵ میلیون تومانی را تجربه کند.
در این بین، سرعت نوسان خودروهای با کلاس قیمتی بالاتر، بیشتر هم بود. بهعنوان نمونه میتوان به تیگو ۸ پرو، محصول مدیران خودرو تا ۱۰ اردیبهشت تا سه میلیارد و ۱۰ میلیون تومان هم پیش رفت.
این محصول ۲۲ خرداد با ثبت قیمتی دو میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان، علاوه بر ثبت افت قیمت ۷۴۰ میلیون تومانی در ۴۳ روز، در کف بازه زمانی پنج ماه اخیر ایستاد. اما این خودرو هم طی دو روز اخیر ۱۶۰ میلیون تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند تا حساسیت خود را به حضور وزیر در وزارتخانه صمت نشان دهد.
ریزش قیمت خودرو تنها اتفاق مثبت این بازار در روزهای بدون وزیر نبود. آزادسازی واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی. سی، ترخیص ۴۰۰۰ محصول خارجی از گمرکات، تصویب کلیات لایحه واردات خودروهای کارکرده و … فقط بخشی از اتفاقاتی هستند که در ۴۳ روز فعالیت وزارتخانه بدون وزیر رخ داد.
این در حالی است که فاطمیامین در ۱۵ ماه فعالیت خود، بهرغم اظهاراتی که داشت، هیچگاه نتوانست و شاید هم نخواست این موارد را به سرانجامی برساند. در پایان نیز تمام قصور را متوجه مافیایی ساخت که مشخص نیست چه کسی یا کسانی هستند؟!
حال دو روز هم از انتصاب وزیر جدید صمت نمیگذرد که بازار خودرو روندی را در پیش گرفته که میتواند تداعیگر ۱۵ ماه تصدیگری وزیر سابق باشد.
البته نباید این روند را صرفاً در حساسیت بازار به وزرای صمت خلاصه کرد. از روز گذشته قیمت دلار نیز برخلاف هفتههای گذشته با اندکی افزایش مواجه شد. بهطور سنتی نوسان بازار ارز همواره روی بازار خودرو تخلیه میشود و این بار نیز استثنائی در بازار وجود نداشت.
همچنین اخبار خوشبینانه مربوط به برجام از روز گذشته و اندکی رنگ باخت تا این موضوع نیز سیگنال صعودی به بازار مخابره کند.
علاوه بر این، پس از یک تکانه افزایشی در بازار، متقاضیانی که دو ماه بود بازار را ترک کرده بودند و در زمان ریزش قیمتها خبری از آنها نبود، دوباره برای خرید در بازار مشاهده شدند.
تعیین تکلیف ثبتنام در سامانه یکپارچه خودرو نیز در این زمینه بیتأثیر نیست و احتمالاً ورود خودروهای جدید به بازار، شوک دیگری را به بازار وارد کند. این در حالی است که طبق اصول اقتصاد انتظار میرود با ورود کالای جدید به بازار و افزایش عرضه، قیمتها کاهشی شود؛ اما این بار نیز بازار خودروی ایران نشان داد که شرایط خاص و منحصر به فرد خود را دارد و از هیچ پایه و اصولی تبعیت نمیکند.
منبع: تجارت نیوز