به گزارش میمتالز، در شش ماهه گذشته قیمت خودرو در بازار متاثیر از رشد دلار افزایش یافت و حالا با اصلاح قیمت دلار در حال تعدیل شدن است، هرچند برخی از مسوولان وزارت صنعت مدعی هستند که این مساله تحت تاثیر حذف قرعه کشی و افزایش قیمت کارخانهای خودرو است، اما برخی کارشناسان این موضوع را کاملا رد میکنند.
یک استاد دانشگاه با اشاره به اینکه کاهش قیمت خودرو ربطی به سیاستهای خودرویی دولت ندارد، گفت: کاهش قیمت خودرو تحت تاثیر افت قیمت ارز است و زمانی که انتظارات تورمی در بازار بالا رفت، قیمت گذاری دلار در بازار تا ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان افزایش یافت و بعد از اینکه خبرهای مثبتی به وجود آمد.
محمدحسن کاکایی با بیان اینکه پیش فروشهای یک ساله کار خطرناکی برای بازار است، افزود: این مساله باعث میشود که دیگر خودرویی برای فروش فوری و کنترل بازار وجود نداشته باشد و همین مساله میتواند شوک به بازار وارد کند که این مساله میتواند خطرناک باشد.
او با بیان بر اینکه امروز ۵۰۰ هزار خودرو در پارکینگ مردم است، اظهار کرد: با توجه به اینکه مردم خودرو را برای سرمایه گذاری میخرند بسیاری خودرو را در پارکینگها قرار داده اند، به همین دلیل این ادعا که گفته میشود عرضه با تقاضا متعادل نیست واقعی نیست، بنابراین در صورتی که قیمت ارز کنترل شود با همین میزان تقاضا هم بازار متعادل میشود.
او با تاکید بر اینکه بازار خودرو به اشباع رسیده است، اظهار کرد: به دلیل شرایط کنونی وضعیت قیمت خودرو تحت تاثیر عرضه نیست و تنها متناسب با قیمت دلار قیمت گذاری میشود و از آنجایی که دولت وعده داده قیمت دلار تا ۴۵ هزار تومان کاهش مییابد و این مساله منجر میشود تا قیمت خودرو همچنان کاهش یابد.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه قیمت تمام شده با تورم بالا رفته است، اظهار کرد: این عامل باعث شده که تبعات تورمی در صنعت خودرو وجود داشته باشد به همین دلیل شورای رقابت هم ناچار است که قیمتها را به صورت عقلایی بالا ببرد و البته افزایش قیمت اخیر بر مبنای استاندارد جدید خودرو است که باید از تیرماه اجرایی شود، اما مساله اینجاست که با افزایش استانداردهای خودرو قیمت محصولات هم بالا میرود، بنابراین در موضوع استانداردسازی بحث قیمت اهمیت بالایی دارد و در حقیقت سیاستها باید به گونهای باشد که استانداردسازی کارایی داشته باشد، برای نمونه برخی خودروها یورو ۵ شده اند، اما سوخت یورو ۵ در کشور نیست و همین مساله منجر به افزایش مصرف سوخت، استهلاک و ... شده است.
در یک ماه گذشته شورای رقابت موضوع قیمت گذاری خودرو را هم برای خودروسازان داخلی و هم برای مونتاژکاران اعلام کرده است، هرچند برخی شرکتهای مونتاژکار همچنان نسبت به پذیرش قیمتهای شورای رقابت مقاومت میکنند، اما با توجه به اینکه خودروهای چینی موجود در ایران چند برابر نرخ کشورهای همسایه عرضه میشوند این مساله منطقی نیست به همین دلیل در صورتی که این شرکتها بخواهند به عرضه خود ادامه دهند باید با نرخهای شورای رقابت موافقت کنند یا اینکه قیمت محصولات آنها به زیر قیمتهای اعلامی شرکت در بازار کاهش مییابد.
سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو پیش از این درباره وضعیت بازار خودرو گفت: با توجه به اینکه میزان تقاضا در بازار کاهش یافته است قیمت خودرو هم روندی نزولی گرفته است و اگر این روند ادامه داشته باشد همچنان بازار کاهشی خواهد بود، هر چند برخی شرکتهای مونتاژی با نرخ گذاری گران روی بازار تاثیر منفی گذاشته اند.
قیمت خودرو در حال حاضر روندی نزولی دارد و این موضوع تابعی از تورم ارزی در کشور است، چراکه اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار به شدت افت کرده و همین موضوع منجر به اصلاح تقاضا در بازار شده است.
منبع: خبرگزاری مهر