تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۱:۰۲
بازدید: ۲۸
کد خبر: ۳۰۶۰۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

انتقاد از عملکرد متولی بورس و توجه به مدیریت شاخص بجای رسالت اصلی

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از عدم بررسی دلیل قیمت‌های کم فروش سهام و هزینه‌های عملیاتی سرسام آور گفت: متولی بورس به جای پرداختن به رسالت اصلی صرفاً دغدغه مدیریت شاخص را دارد.

به گزارش می‌متالز، حمید میرمعینی با اشاره به وجود تعارض و تضاد منافع و ماموریت در نقش و جایگاه بورس در فضای مجازی اعلام کرد: تا زمانی این مساله حل نشود، اوضاع بازار سرمایه همین خواهد بود. از طرفی متولی بازار به جای رفتار مستقل و پرداختن به نقش اصلی در حمایت از حقوق سرمایه گذار، صرفاً به رفع دغدغه دولت و بقیه ذینفعان می‌پردازد. به جز در دوره مدیریت دهقان دهنوی رئیس سابق سازمان بورس، تلاش جدی و اثرگذاری از طرف متولی مشاهده نشد.

حالا اگر با کمی اغماض این ناتوانی در ایفای نقش مستقل به دلیل فشار دولت با توجه به قدرت و شرایط خاص پذیرفته شود، اما قصور و نادیده گرفتن ناکارآمدی‌ها و فساد در بسیاری از شرکت‌های بورسی و فرابورسی، پذیرفتنی نیست. به عنوان مثال گزارش‌های "ذوب" با هیچ حساب و کتابی جور در نمی‌آید.

چرا کارشناس و مسوول بورس و حتی هیات مدیره‌ای که نماینده شرکت‌های بزرگ سرمایه گذاری حرفه‌ای هستند دلیل این قیمت‌های فروش کم و هزینه‌های عملیاتی سرسام آور را بررسی و یکبار برای نمونه با این نوع مدیریت‌ها برخورد نمی‌کنند. البته شاید دوستان گزارش کمیسیون اصل ۹۰ در مورد فولاد مبارکه را متذکر شوند که هیچ نتیجه مثبتی عاید سهامدار نشد. تا چه زمانی باید متولی بازار سرمایه به جای پرداختن به وظایف و رسالت اصلی صرفاً دغدغه مدیریت شاخص را داشته باشد؟

ساختار بازار دچار نقص‌ها و ناکارآمدی‌های فراوانی است که تمرکز برای رفع آن‌ها بیشتر به درد سهامدار و سرمایه گذار می‌خورد تا اینکه از ورود نقدینگی به دلیل بالا رفتن ریسک قفل شدن بازار جلوگیری شود. از این لحظه بهتر چه فرصتی برای جذب سرمایه گذار پیدا می‌شود؟ تا چه زمانی باید فرصت سوزی کرد و دائم دچار اشتباهات و تکرار خطا‌های گذشته شد؟

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده