تاریخ: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۱۳
بازدید: ۴۱
کد خبر: ۳۰۲۷۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس ارشد بازار سرمایه مطرح کرد؛

سه تصمیم مثبت سازمان بورس برای افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه

‌می‌متالز - سیاوش وکیلی گفت: قطعاً تصمیم تزریق ۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی به صندوق تثبیت بازار سرمایه برای خرید سهام، تمدید مهلت اصلاح حد نصاب صندوق‌های درآمد ثابت و همچنین افزایش ۱۰ درصدی ضریب اعتبار کارگزاری‌ها علاوه بر آن که اثر مثبتی روی افزایش تقاضا و کاهش عرضه‌ها در بازار خواهد داشت، در افزایش اعتماد سهامداران و اعتماد عمومی به بازار سرمایه نیز موثر خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، سیاوش وکیلی، کارشناس ارشد بازار سرمایه بیان کرد: آغاز سال ۱۴۰۲ نقطه کلیدی برای شروع حرکت بازار سرمایه بود. در آن مقطع، مشوقی برای هل دادن و حرکت بازار سرمایه وجود نداشت و کلیت سرمایه‌گذاران با مقایسه بازار سهام با بازار‌های موازی مثل مسکن و خودرو، بررسی نرخ ارز، نرخ تورم و... متوجه ارزندگی بازار سهام شدند و سرمایه‌ها راهی این بازار شد؛ اما هفته گذشته این شائبه شکل گرفت که بخشی از متولیان بازار، موافق رشد نیستند. این شایعه موجب افزایش فشار فروش در بازار سرمایه شد حال آنکه در روز‌های ابتدایی هفته گذشته که بیشترین ریزش‌ها را در بازار سهام شاهد بودیم، هیچ تغییری در مولفه‌های اقتصادی تاثیرگذار بر این بازار رخ نداده بود.

وکیلی اضافه کرد: معتقدم با توجه به ساختار بازار سرمایه و فعالیت حدود ۸۰۰ نهاد مختلف از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های سبدگردان، صندوق‌های بازارگردانی و... امکان تبانی و هماهنگ کردن این نهاد‌ها برای ایجاد هجمه و افزایش عرضه و جلوگیری از رشد بازار سهام منطقی نیست. شاید چند نهاد معدود در این زمینه اظهارنظر‌هایی کرده و اقدام به عرضه هماهنگ کرده باشند؛ اما عرضه توسط چند نهاد حقوقی بازار، نباید سبب ترس و نگرانی کل بازار شده و مبنای تصمیم‌گیری سهامداران و ریزش بازار شود. مولفه‌های موثر بر ارزندگی سهام از جمله شاخص‌های سودآوری، شاخص‌های ارزش جایگزینی و حتی نرخ ارز، هیچ‌گونه تغییری نداشته‌اند و نباید صرفا با افزایش عرضه چند نهاد، چوب حراج بر بازار سهام زد.

وکیلی در ادامه با اشاره به تاثیر مثبت مصوبه‌های اخیر سازمان بورس برای حمایت از بازار عنوان کرد: قطعاً تصمیم تزریق ۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی به صندوق تثبیت بازار سرمایه برای خرید سهام، تمدید مهلت اصلاح حد نصاب صندوق‌های درآمد ثابت و همچنین افزایش ۱۰ درصدی ضریب اعتبار کارگزاری‌ها علاوه بر آن که اثر مثبتی روی افزایش تقاضا و کاهش عرضه‌ها در بازار خواهد داشت، در بازسازی اعتماد سهامداران به بازار سرمایه نیز موثر خواهد بود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده