تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۳
بازدید: ۵۵
کد خبر: ۳۰۶۲۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

انتخابات هیات‌رئیسه اتاق ایران عقب می‌افتد؟

‌می‌متالز - اگر شاخصه انتخابات دوره دهم اتاق بازرگانی تاکنون ابهام بود، اکنون تاخیر را نیز باید به آن افزود. انتخاباتی که دیر برگزار شد، و اکنون ممکن است انتخابات درونی آن برای انتخاب هیات‌رئیسه نیز شاهد تاخیر باشد.

به گزارش می‌متالز، در آیین‌نامه انتخاباتی - شاخص ابهام - اکنون بندی وجود دارد که براساس آن، نامزد‌های انتخابات هیات‌رئیسه باید پیش از شرکت در رقابت توسط وزارت اطلاعات تایید صلاحیت یا به بیان دیگر تایید اهلیت شوند. بنا به آنچه در آیین‌نامه به صراحت اعلام شده است، سازوکار این بررسی به این صورت است که چنانچه تا ۱۰ روز نظری درباره اهلیت کاندیدایی اعلام نشد این به منزله تایید است.

هرچند خود این رویه تا حدی عجیب به نظر می‌رسد، اما در حال حاضر همان نیز به تاخیر افتاده است. برخی ناظران به دلیل تازگی این رویه کل ماجرای انتخاب هیات‌رئیسه این دوره را با عینک ابهام نگاه می‌کردند. اما مهلت بررسی وزارت اطلاعات روز شنبه بیستم خرداد به پایان رسید و قانونا این امر به منزله تایید همه کاندیداهاست، حال آنکه در واقع چنین نیست.

حسین میرمحمدصادقی، رئیس انجمن نظارت بر انتخابات، در گفت‌وگویی که در این باره انجام داده است می‌گوید: با کم کردن روز‌های تعطیل از مدت ۱۰روزه وزارت اطلاعات برای اعلام نظر درباره اهلیت یا رد اهلیت داوطلبان، این مهلت روز شنبه بیستم به پایان رسیده است.

او می‌افزاید:، اما دیروز نامه‌ای از حراست وزارت صمت دریافت شد که بر اساس آن تایید شد وزارت اطلاعات در حال بررسی اهلیت کاندیدا‌ها هستند و متعاقبا نظر آن‌ها اعلام می‌شود.

با‌این‌حال میرمحمدصادقی به وجود ابهام اذعام دارد و می‌گوید: ابهامی که وجود دارد در آیین‌نامه به صراحت آمده است چنانچه بیش از ۱۰ روز اظهارنظری از وزارت اطلاعات نیامد به منزله تایید اهلیت و صلاحیت کاندیداست.

او در ادامه بیان می‌کند: از طرف دیگر به استناد برخی دیگر از قوانین، برای این کار بیش از ۱۰ روز هم مهلت وجود دارد.

از همین رو رئیس انجمن نظارت بر انتخابات با رد شایعه‌ای که در مورد تاخیر در انتخابات در میان خبر‌ها آمده بود می‌گوید: به‌هرحال، تاکنون از نظر انجمن نظارت بر انتخابات تغییری در تاریخ برگزاری انتخابات اتفاق نیفتاده است؛ مگر اینکه شورای عالی نظارت با ابلاغ به انجمن نظارت به شکل رسمی مصوب و تکلیف کند که انتخابات با تاخیر برگزار شود تا وزارت اطلاعات نیز فرصت کافی برای بررسی تایید اهلیت‌ها داشته باشد. میرمحمدصادقی در پایان راه گمانه‌زنی را نیز می‌بندد و می‌گوید: هرگونه گمانه‌زنی در مورد رد یا احراز صلاحیت کاندیدا‌ها صحت ندارد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده