به گزارش میمتالز، حمید علی محمدزاده، مجری راه آهن میانه - بستان آباد - تبریز حجم عملیات خاکی مسیر ۴۴ کیلومتری بستان آباد- خاوران را ۱۶ میلیون متر مکعب و حجم بتن ریزی را ۳۵۰ هزار متر مکعب اعلام کرد و گفت: ۶ هزار و ۵۰۰ تن ریل گذاری در مسیر بستان آباد- خاوران انجام شده است.
محمدزاده، درباره مسیر ۴۴ کیلومتری بستان آباد- خاوران که روز جمعه افتتاح میشود، اظهار کرد: بخشی از این راه آهن یعنی از میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر در سال ۹۸ افتتاح شد و فاز دوم از ایستگاه بستان آباد به خاوران به طول ۴۴ کیلومتر و عرض ۱۱ متر و ۷۰ روز جمعه به بهره برداری خواهد رسید.
محمدزاده در خصوص مشخصات این پروژه ریلی به ویژه در حوزه احجام خاطر نشان کرد: حدود ۶۰ درصد این مسیر کوهستانی و ۴۰ مابقی دشت است.
وی نوع ریل این پروژه را ۶۰EI ونوع تراورس آن را نیز B۷۰ دانست و افزود: حداکثر سرعت در نظر گرفته شده برای قطارها در راه آهن بستان آباد - خاوران در حوزه مسافری ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و در حوزه باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت پیش بینی شده است.
محمدزاده درباره مشخصات سازهای این راه آهن اظهار کرد: در این پروژه ۸ دستگاه پل بزرگ وجود دارد و ۳.۵ کیلومتر تونل و گالری در این مسیر ساخته شده است.
وی ادامه داد: همچنین دو دستگاه درجه ۳ شامل ایمناب و باسمنج و دو دستگاه هم ایستگاه درجه ۲ بستان آباد و خاوران در این مسیر وجود دارد که ایستگاههای درجه ۲ حالت مسافری هم دارند.
مجری راه آهن میانه-بستان آباد- تبریز گفت: در مجموع بالغ بر ۷ کیلومتر از طول این مسیر سازههای مهم شامل پلهای بزرگ، تونلها و گالریها هستند که نشان میدهد این راه آهن از لحاظ سازهای پروژه سنگینی است.
وی حجم عملیات خاکی این ۴۴ کیومتر را ۱۶ میلیون متر مکعب و حجم بتن ریزی را ۳۵۰ هزار متر مکعب اعلام کرد.
محمدزاده از حدود ۱۵۰ هزار متر مکعب بالاست و ۹۰ هزار اصله تراورس گذاری در این مسیر خبر داد و گفت: ۶ هزار و ۵۰۰ تن ریل گذاری در مسیر بستان آباد- خاوران انجام شده است.
وی اعتبار هزینه شده برای این پروژه ریلی را یک هزار و ۱۸۵ میلیارد تومان و ارزش روز آن را ۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.
گفتنی است، محمدزاده پیش از این از درآمد سالانه ۳.۲ هزار میلیارد تومانی راه آهن میانه-بستان آباد- تبریز برای کشور از طرق مختلف ترانزیت، صرفه جویی در سوخت و کاهش سوانح خبر داده بود.