به گزارش میمتالز، عباس خطیبی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: وزارت راه و شهرسازی با هدف کاهش مسیر و اصلاح شبکه ریلی از شمالغرب به مرکز کشور اقدام به احداث طرح راه آهن میانه – بستان آباد – تبریز کرد. بخش اول این خط آهن حد فاصل میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر از ایستگاه موجود میانه شروع شده و با گذر از شهرهای ترکمنچای و تیکمه داش به ایستگاه بستان آباد متصل میشود که این بخش در سال ۱۳۹۸ افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.
وی افزود: هم اکنون شاهد بهره برداری از بخش دوم ایستگاه بستان آباد تا ایستگاه خاوران هستیم که در شهر تبریز ۴۴ کیلومتر طول دارد و این پروژه در حال حاضر اتمام یافته است. با توجه به کاهش ۴ ساعتی زمان سفر و ۱۱۴ کیلومتر طول مسیر اتصال مرکز شمال غرب کشور به شبکه ریلی سراسری، کاهش ۴ ساعت زمان سفر با قطار، افزایش سهم بخش ریلی در ترانزیت کالا و مسافر و افزایش ظرفیت جابجایی حمل و نقل بار و مسافر است.
وی در پاسخ در رابطه با هزینه و تعداد واگنهای این مسیر گفت: «هزینهها از بعد کوتاه شدن مسافت کاهش پیدا خواهند کرد و از طرفی، چون بعد ریلی نیز تغییر یافته امکان افزایش وجود دارد، ولی آنچه که ما امروز در سامانه فروش بلیط دیدیم تغییری در نرخ فروش بلیط تبریز به تهران مشاهده نمیشود، بنابراین نرخ ثابت نگه داشته شده است. در خصوص تعداد واگن ها؛ مسیر از لحاظ فراز و نشیب تغیییر چندانی ندارد و برای مسیر تبریز تا تهران مشابه واگنهای قبلی را خواهیم داشت.»
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در پایان اذعان کرد: «صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش آلایندههای هوا، اشتغال زایی در دوره ساخت، کاهش خسارت سوانح، جابجایی مسافر، جابجایی کالا، درآمد حاصل از ترانزیت، کاهش میزان ترافیک، کاهش آلودگیهای زیست محیطی و توسعه اقتصادی، گردشگری، ایجاد اشتغال و ارتقای شاخصهای حمل و نقل ریلی و اتصال مناطق کمتر توسعه یافته به راه آهن سراسری و ایجاد زیربنای لازم با هدف توسعه اقتصادی و اجتماعی و بازرگانی منطقه از جمله مزایای این پروژه است.»
منبع: خبرگزاری پانا