تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۴۸
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۳۰۶۴۳۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

رالی صعودی قیمت نبشی از نیمه خرداد

‌می‌متالز - متوسط قیمت هر کیلوگرم نبشی در بازار آهن آلات داخلی نیمه دوم خرداد نسبت به نیمه اول حدود ۶ درصد رشد کرد. البته پس از رشد قیمت فلزات در بازار‌های جهانی قیمت آهن‌آلات در بازار داخلی نیز صعودی شد، ولی صعود قیمت هیچ کدام از آهن‌آلات داخلی مانند نبشی پر قدرت نبود.

به گزارش می‌متالز، اخبار منفی از کشور‌های توسعه یافته و کاهش تقاضای جهانی به خصوص چین برای فلزات منجر به کاهش شدید قیمت فلزات در بازار‌های جهانی شد، ولی دو هفته قبل پس از انتشار اخبار امیدوارکننده بسته حمایتی دولت چین از بخش‌های اقتصادی قیمت فلزات در بازار‌های جهانی ابتدا ثابت و سپس افزایشی شد. واکنش بازار داخلی به این اتفاق مثبت بود و همزمان با آن قیمت میلگرد، ناودانی، پروفیل، تیرآهن و نبشی نیز صعودی شد، ولی بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد رشد قیمت نبشی به مراتب بیشتر از سایر آهن‌آلات بود به طوری‌که متوسط قیمت نبشی در نیمه دوم خرداد نسبت به نیمه اول خرداد حدود ۶ درصد رشد کرد.

رالی صعودی قیمت نبشی از نیمه خرداد

متوسط قیمت هر کیلوگرم نبشی ابتدای خرداد ماه ۲۵ هزار و ۸۳۲ تومان بود، ولی از اواسط خردادماه قیمت‌ها در این بازار ابتدا به ۲۶ هزار ۲۳۷ تومان رسید و پس از تعطیلات وسط خرداد متوسط قیمت هر کیلو نبشی به کیلویی ۲۷ هزار و ۳۶۰ تومان رسید و پس از آن تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز، نبشی در این محدوده قیمتی به ثبات رسید. دیروز ۲۲ خردادماه با وجود ریزش نرخ ارز در بازار غیر رسمی متوسط قیمت هر کیلو نبشی ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان باقی ماند. تا قیمت نبشی نسبت به یک ماه گذشته در یک قدمی سقف قیمتی روز ۱۷ خرداد باقی بماند.

اکنون فعالان بازار عقیده دارند اگر قیمت نبشی در این محدوده باقی ماند، در صورت ادامه صعود قیمت فلزات در بازار‌های جهانی هی کیلوگرم نبشی در تیرماه به ۲۸ هزار تومان می‌رسد.

نبشی در مقایسه با سایر آهن آلات

قیمت آهن‌آلات در بازار داخلی طی دو هفته گذشته صعودی بود، ولی صعود هیچ کدام به اندازه رشد قیمت نبشی نیست. برای مثل متوسط قیمت ناودانی در نیمه ابتدایی خرداد کیلویی ۲۸ هزا تومان بود و نیمه دوم خرداد به ۲۸ هزار و ۱۵۰ تومان رسید. رشد قیمت ناودانی کمتر از سایر آهن آلات بود.

در بازه زمانی مورد بررسی قیمت انواع میلگرد نیز صعوی شد. متوسط قیمت میلگرد ۱۴ از کیلویی ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان به کیلویی ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. با این وجود رشد متوسط قیمت میلگرد ۱۰ و ۱۴ در نیمه دوم خرداد نسبت به نیمه دوم کمتر از ۲ درصد بود، ولی نبشی در یک رالی صعودی قوی بیش از ۶ درصد رشد کرد. بررسی بازه‌های زمانی قبلی نیز نشان می‌دهد قیمت نبشی تا کنون کمتر چنین صعود پرقدرتی را تجربه کرده بود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده