تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۲۹
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۳۰۶۶۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کاهش قیمت دلار مقطعی است/ نرخ واقعی بالای ۶۵ هزار تومان

‌می‌متالز - کارشناس اقتصادی گفت: ثبات فعلی بازار ارز موقتی و زود گذر است و نرخی که بر روی تابلو‌ها می‌بینیم صرفا تابع یک جو هیجانی خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، فردین آقابزرگی کارشناس اقتصادی، درباره وضعیت فعلی بازار دلار و ثبات ایجاد شده در این بازار اظهار کرد: اثر اصلی افزایش یا کاهش قیمت دلار مبتنی بر متغیر‌های اقتصادی از جمله نرخ تورم، رشد اقتصاد، حجم نقدینگی، درصد رشد حجم نقدینگی و میزان وصول مطالبات ارز صادرات از متغیر‌های اصلی تعیین کننده قیمت دلار هستند.

کاهش قیمت دلار ثبات دارد؟ / پیش بینی بازار ارز در روز‌های آینده

وی در پاسخ به اینکه آیا مذاکرات سیاسی با سایر کشور‌ها در قیمت دلار نیز تاثیرگذار خواهد بود؟ گفت: مذاکرات سیاسی و بخش‌های غیر اقتصادی طبق تجربیات ۱۰ سال گذشته نشان داده است که حتی زمانی که ۱۰۰ میلیون دلار از منابع ایران در زمان دولت اوباما آزاد و وارد کشور شد، تغییر محسوسی را در فضای اقتصادی و معیشت مردم مشاهده نکردیم و به عبارتی گشایش خاصی در اقتصاد ایران ایجاد نشد.

این کارشناس اقتصادی افزود: بنابراین مذاکرات سیاسی با سایر کشور‌ها در زمان حاضر نیز قاعدتا تاثیری به جز تاثیر گذرا و کوتاه مدت ایجاد یک نوسان کاذب در بازار ارز نتیجه‌ای نخواهد داشت.

فردین آقابزرگی کارشناس اقتصادی بیان کرد: نرخ اصلی دلاری که الان دارد معامله می‌شود، در محصولاتی مثل خودرو، لوازم خانگی و کالا‌های وارداتی غیر ضروری مشخص است.

وی ادامه داد: بنابراین نرخ واقعی دلار بالای ۶۵ هزار تومان است، از گوشی همراه تا لوازم خانگی و خودرو این قیمت دلار را نشان می‌دهد و نرخی که بر روی تابلو‌ها می‌بینیم صرفا تابع یک جو هیجانی متاثر از اخبار مرتبط با ایجاد گشایش‌های ارزی است، که تا الان نتیجه‌ای از آن را مشاهده نکردیم و تنها خبر‌های آن در حال حاضر منتشر شده است.

آقابزرگی با اشاره به اینکه متغیر‌های کلان اقتصادی اولویت بالاتری از مذاکرات و امور سیاسی دارند، گفت: متاسفانه تناقض‌هایی که در اعلام خبر‌های مذاکرات وجود دارد، تاثیر نوسان مثبت و منفی را در بازار تشدید می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران

عناوین برگزیده