تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۱۱
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۳۰۶۹۰۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

آغاز عملیات بهره‌برداری از معدن تیتان قره آغاج ارومیه در دو ماه آینده

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از آغاز عملیات بهره‌برداری از معدن تیتان قره آغاج ارومیه در دو ماه آینده خبر داد.

به گزارش می‌متالز، عبدالحمید سرتیپی افزود: معدن تیتان ارومیه با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون یورویی متشکل از شرکت‌های داخلی به بهره‌برداری می‌رسد که بزرگترین طرح سرمایه‌گذاری در آذربایجان غربی است.

وی ادامه داد: ظرفیت تخمینی این معدن ۵۶ میلیون تن با عیار ۶ درصد است.

سرتیپی افزود: پس از دستور استاندار آذربایجان غربی برای تسریع در تعیین تکلیف طرح سرمایه‌گذاری این معدن هفته قبل تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری سه شرکت بزرگ صنعتی و معدنی کشور در قالب یک کنسرسیوم به همراه شرکت دارنده پروانه بهره‌برداری در تهران به امضا رسید.

وی گفت: براساس این تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاران در مرحله نخست ۵۰۰ میلیون یورو برای استخراج و احداث کارخانه استحصال هزینه خواهند کرد و در سال‌های آینده این سرمایه‌گذاری نسبت به پیشرفت طرح افزایش خواهد یافت.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی افزود: ظرفیت تخمینی این معدن ۵۶ میلیون تن با عیار ۶ درصد است و این میزان ذخیره معدنی تیتان در ۲۵ سال استخراج خواهد شد.

سرتیپی گفت: در پنج سال اول ۱۴۰ هزار تن، در پنج سال دوم ۲۱۰ هزار تن و در ۱۵ سال آخر هر سال ۲۸۰ هزار تن تیتان از معدن قره آغاج استخراج خواهد شد.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح معدنی یک هزار و۵۰۰ نفر مشغول بکار خواهند شد و با اجرای طرح‌های پایین دست میزان اشتغال بالاتر خواهد رفت.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از آغاز عملیات اجرایی این طرح در کمتر از دو ماه آینده خبر داد و گفت: تمام مقدمات کار فراهم شده است و طبق توافق بزودی تجهیز کارگاه برای استخراج تیتان و احداث کارخانه استحصال صورت خواهد گرفت.

براساس این گزارش؛ هم اکنون نیاز به تیتان در کشور برای استفاده در صنایع هوا فضا، کاغذ سازی، پلاستیک سازی، رنگ سازی، سرامیک و جوهر سازی ۱۴۰هزار تن در سال است که برای واردات آن ۷۰۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شود که با راه‌اندازی و بهره‌برداری از معدن تیتان ارومیه بیش از نیمی از نیاز تیتان کشور تأمین خواهد شد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

عناوین برگزیده