تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۰۰
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۳۰۳۰۷۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرکل صمت استان آذربایجان‌غربی اعلام کرد؛

حمایت از هر ایده‌ها و طرح‌ها در جهت رشد تولید/ عملیات اجرایی معدن تیتان ارومیه آغاز شد

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان آذربایجان‌غربی اعلام کرد برای رسیدن به نتیجه مطلوب در راستای افزایش تولید و ایجاد واحد‌های جدید تولیدی-صنعتی در استان، از هرگونه ایده، طرح نوآورانه و دانش‌بنیان حمایت می‌کنیم.

به گزارش می‌متالز، «عبدالحمید سرتیپی» مدیرکل صمت استان آذربایجان‌غربی در دیدار با هیات نماینگان جدید اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه گفت: اتاق بازرگانی یکی از ارکان خانواده صنعت، معدن و تجارت است و برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی استان تعامل بین دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی بیشترین و کلیدی‌ترین نقش را ایفا می‌کند.

وی افزود: با توجه به اینکه آذربایجان‌غربی یک استان طولی است و هم مرزی این استان با چند کشور اورآسیایی و استقرار تنها دروازه خاکی متصل به کشور‌های اروپایی در آذربایجان‌غربی بهترین امتیاز برای توسعه صادرات و تجارت بین‌الملل محسوب می‌شود؛ لذا باید از این موقعیت در راستای توسعه اقتصادی و صادرات کالا‌های تولیدی استان بیشترین استفاده کرد.

مدیرکل صمت استان آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: مقام‌عالی استان با توجه به ذخایر عالی معدنی در آذربایجان‌غربی معادن را به‌عنوان پیشران توسعه اقتصادی استان معرفی کردند که بخش خصوصی نیز بایستی برای جذب سرمایه‌گذاران جدید و توانمند و توسعه فعالیت‌های معدنی با هدف توسعه اقتصادی، فرآوری و ایجاد ارزش افزوده برای مواد معدنی استان با تمام توان پای کار باشند.

وی ادامه داد: حضور قدرتمند تولیدکنندگان، معدنکاران، تجار و بازرگانان موفق استان در هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی سبب پیشرفت تولیدی صنعتی و توسعه اقتصادی استان خواهد بود.

سرتیپی همچنین تصریح کرد: هدف و برنامه اصلی صنعت، معدن و تجارت حمایت از تولید و ایجاد رشد تولید در واحد‌های تولیدی صنعتی و معدنی است و در راستای رسیدن به این هدف تمام توان خود را برای احیاء واحد‌های راکد استان و افزایش ظرفیت تولید واحد‌های تولیدی صنعتی که بنا به دلایلی با ظرفیت پائین در حال فعالیت هستند، به‌کار گرفته و ایجاد هرگونه مانع در سر راه تولید و تولید کنندگان مغایر با قوانین کشور است.

وی اضافه کرد: برای رسیدن به نتیجه مطلوب در راستای افزایش تولید و ایجاد واحد‌های جدید تولیدی صنعتی در استان از هرگونه ایده و طرح نوآورانه و دانش بنیان حمایت می‌کنیم.

مدیرکل صمت استان آذربایجان‌غربی با بیان این مطلب که در کنار تولید، صادرات و واردات یک کلید واژه موفقیت برای واحد‌های تولیدی صنعتی است و با تولید محصولات صادرات محور بازار‌های جدید و متفاوتی برای تولیدات ایجاد کرده و با افزایش میزان صادرات و فروش کالا‌های تولیدی به خودی خود افزایش تولید رخ خواهد داد، یادآور شد: واردات ماشین آلات و دستگاه‌هایی با فن‌آوری و راندمان بالا نیز موجب افزایش تولید می‌شود که فعالین اقتصادی باید به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند.

آغاز عملیات اجرایی معدن تیتان ارومیه به‌عنوان بزرگترین طرح سرمایه‌گذاری آذربایجان‌غربی

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی معدن تیتان ارومیه به‌عنوان بزرگترین طرح سرمایه‌گذاری آذربایجان‌غربی به‌زودی آغاز می‌شود، اظهار کرد: پس از دستور استاندار آذربایجان غربی برای تسریع در تعیین تکلیف طرح سرمایه‌گذاری این معدن هفته قبل تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری، ۳ شرکت بزرگ صنعتی و معدنی کشور در قالب یک کنسرسیوم به همراه شرکت دارنده پروانه بهره‌برداری در تهران به امضا رسید.

سرتیپی افزود: براساس این تفاهم‌نامه، سرمایه‌گذاران در مرحله نخست ۵۰۰ میلیون یورو برای استخراج و احداث کارخانه استحصال هزینه خواهند کرد و در سال‌های آینده این سرمایه‌گذاری نسبت به پیشرفت طرح افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه تصریح کرد: ظرفیت تخمینی این معدن ۵۶ میلیون تن با عیار ۶ درصد است و این میزان ذخیره معدنی تیتان در ۲۵ سال استخراج خواهد شد.

مدیر کل صمت آذربایجان غربی با بیان اینکه در ۵ سال اول ۱۴۰ هزار تن در ۵ سال دوم ۲۱۰ هزار تن و در ۱۵ سال آخر هر سال ۲۸۰ هزار تن تیتان از معدن قره آغاج استخراج خواهد شد، بیان کرد: با اجرای این طرح معدنی ۱ هزار و‌۵۰۰ نفر مشغول به‌کار شده و با اجرای طرح‌های پایین دست میزان اشتغال بالاتر خواهد رفت.

وی از آغاز عملیات اجرایی این طرح در کمتر از ۲ ماه آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: تمام مقدمات کار فراهم شده و طبق توافق به‌زودی تجهیز کارگاه برای استخراج تیتان و‌احداث کارخانه استحصال صورت خواهد گرفت.

سرتیپی با بیان اینکه در حال حاضر نیاز به تیتان در کشور برای استفاده در صنایع هوا فضا، کاغذسازی، پلاستیک‌سازی، رنگ‌سازی، سرامیک و جوهرسازی ۱۴۰هزار تن در سال است، گفت: برای واردات آن ۶۰۰ ملیون دلار ارز از کشور خارج می‌شود که با راه‌اندازی و بهره‌برداری از معدن تیتان ارومیه بیش از نیمی از نیاز تیتان کشور تامین خواهد شد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده