تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۱:۲۲
بازدید: ۶۲
کد خبر: ۳۰۷۱۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
حضور دلار زیر مرز ۵۰ هزار تومانی تمدید شد

نشانه‌های تغییر کریدور شاخص ارزی

‌می‌متالز - نرخ دلار آزاد در معاملات بازار روز یکشنبه در سطوح قیمتی کانال ۴۹ هزار تومانی به نوسان کاهشی پرداخت. دیروز نهمین روز کاری حضور دلار در زیر مرز ۵۰ هزار تومانی بوده است. به عقیده برخی از فعالان ارزی برآیند سیگنال‌های سیاسی از ابتدای خرداد تاکنون کاهشی بوده و انتظاراتی مبنی بر بهبود وضعیت بازار ارز را در میان معامله‌گران و جامعه به وجود آورده است.

به گزارش می‌متالز، در همین راستا روز شنبه سید‌محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، درباره وضعیت تراز تجاری کشور گفت: ما در شرایط کنونی شاهد افزایش درآمد‌های ارزی کشور هستیم و وضعیت منابع ارزی رو به بهبود است. یکی از اقدامات مهمی که در ماه‌های اخیر انجام شد، گسترش روابط با کشور‌های همسایه و منطقه به ویژه در حوزه خلیج‌فارس بود که این گسترش روابط گشایش‌های اقتصادی قابل ملاحظه‌ای را به دنبال داشت.

برخی از تحلیلگران بر این‌باورند که با توجه به شروع کار دلار در سال جدید در سطوح قیمتی بالاتر از مرز ۵۰ هزار تومانی و نوسان آن در بازه مذکور تا نیمه خرداد، تداوم حضور نرخ ا‌ین ارز زیر مرز ۵۰ هزار تومانی می‌تواند حاوی سیگنالی در جهت بهبود درآمد ارزی باشد. روز گذشته نیز در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد با حدود ۱۵۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز شنبه در رقم ۴۹ هزار و ۲۵۰ تومان به فعالیت خود پایان بخشید.

اجتماع نیرو‌های کاهشی در بازار

دیروز یکشنبه ۲۸ خرداد روند نرخ دلار در معاملات بازار آزاد کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در واپسین معاملات بازار روز شنبه به رقم ۴۹ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده بود در بازار صبح روز گذشته فعالیت خود را در بازه ۴۹ هزار و ۲۰۰ تا ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان آغاز کرد. برآیند نوسانات دلاردر روز یکشنبه منجر به افت قیمت ۱۵۰ تومانی آن نسبت به روز پیشین شد و هر برگ از این اسکناس آمریکایی در رقم ۴۹ هزار و ۲۵۰ تومان به فعالیت روزانه خود پایان بخشید. تحلیلگران معتقدند که عدم عبور دلار از مرز ۵۰ هزار تومانی ناشی از اجتماع نیرو‌های کاهشی در بازار است. سیگنال‌های سیاسی مثبت و احتمالاتی مبنی بر بهبود روابط خارجی با کشور‌های غربی در کنار آزاد‌سازی منابع بلوکه شده ارزی و همچنین بهبود روابط سیاسی- اقتصادی با کشور‌های همسایه را می‌توان از جمله این نیرو‌های کاهشی دانست. در روز‌های گذشته عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز ضمن اظهار امیدواری نسبت به بهبود وضعیت تراز تجاری کشور از بازگشت منابع بلوکه شده سخن گفت. پیش‌بینی می‌شود با افزایش مراودات تجاری خارجی و افزایش درآمد‌های ارزی، طرف عرضه در بازار تقویت شده و این امر زمینه‌ساز افت نرخ ارز شود. در بازار روز گذشته برخلاف نوسانات کاهشی دلار، قیمت سکه طلا طرح جدید نوسان چشمگیری از خود به جا نگذاشت و در نرخ روز شنبه یعنی رقم ۲۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده