به گزارش میمتالز، سبزواری گفت: مهمترین مشکل ما ایستگاه بود که این ایستگاه جوابگوی حجم دریافت و ارسال محصول شرکت نبود و نهایتا با بررسیهای انجام گرفته و جلسات کارشناسی پروژه تکمیل خطـوط ریلی تعریف و برنامه ریزی شد.
سبزواری در این خصوص اضافه کرد: برای راه اندازی و ساخت این پروژه سرمایهای بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد ریال در بحث تامین و مهندسی و بیش از ۲۰۰۰ میلیارد ریال در اجرا هزینه سرمایهگذاری شد.
وی با اشاره به راه اندازی این خطوط و کمک به توسعه اقتصادی در شرق کشور و تأمین مواد اولیه مورد نیازهـلدینگ فولاد مبارکه گفت: هرچه زمان انباشت و بارگیری محصول کمتر باشد، در کیفیت نهایی آن و به تبع فروش، تاثیر دارد و از طرفی خطوط راه آهن توانایی سرویس دهی و ارائه خدمات بهتری را داراست و بارگیری به موقع حتی بر شرایط تولید شرکت فولاد سنگان تأثیر مثبتی دارد. وی ادامه داد: در خصوص این پروژه با در نظرگرفتن ظرفیت شرکتها و مشاوران حاضر در منطقه و کشور، از ریل داخل کشور استفاده نموده ایم و با همت و تلاش همکاران بازرگانی، این مهم با سرعت بیشتر و موثرتری تامین گردید.
وی با اشاره به بومی سازی سوزنها ریـلی گفت: بومی سازی سوزنها در داخل کشور صرفه جویی ارزی مناسبی در پی داشت و موضوع مورد تاکید در این خصوص تسهیل و تسریع در روند ساخت و پیشرفت کار بود.
مدیر پروژه خطوط ریلی افزود: شرکت فولاد سنگان با ظرفیت سازی ده میلیون تنی بارگیرخانه، عملا پیش بینی پروژههای توسعهای را نیز داشته است و با افزایش ظرفیت تولید در سالهای آینده، خطوط راه آهن و ایستگاه مربوط نقش مهمی در حمل محصولات تولیدی خواهد داشت.
سبزواری با اشاره به افزایش خطوط صورت گرفته در این پروژه گفت: راه آهن کشوری حدود ۱۴۲۶۸ کیلومتر خط ریلی دارد که در بیست منطقه فعال بوده و شامل ۶۲۰ ایستگاه است. اداره کل راه آهن شرق حدود ۹۰۰ کیلومتر خط ریلی دارد که از بزرگترین اداره کلهای راه آهن کشور است و مرکزیت آن در شهر طبس واقع شده است. وی ادامه داد؛ فولاد سنگان دارای هفت خط است که با توجه به شرایط حاضر، نه خط دیگر را احداث نموده ایم که دارای یک خط بارگیرخانه، شش خط ورود یا تحویل و نه خط ارسال هستیم به این ترتیب شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در خصوص میزان خطوط قبول و اعزام در شرق کشور، بزرگترین ایستگاه را دارا میباشد.
سبزواری اشاره کرد: فولاد سنگان درصدد است تا خطوط مانوری و تعمیراتی را ایجاد نماید و امید است با انجام پروژههای لازم، در خطوط هفتـگانه ابتدایی نیز اصلاحات لازم صورت پذیرد.
وی گفت: شهرستان خواف دارای ۱۲ خط قبول و اعزام به طول ۹۶۴۰ متر و فولاد سنـگان دارای شانزده خط قبول و اعزام به طول ۱۱۸۷۰ متر، بزرگترین ایستگاه قبول و اعزام در شرق است و این مهم مطمئنا منتج به کاهش زمان انباشت و سهولت در ارسال محصول خواهد شد. لازم به ذکر است، فولاد سنگان با فولاد مبارکه درصدد همکاری با راه آهن برای تدوین پروژههای مشترک در خصوص تسریع و توسعه خطوط راه آهن، میباشند.
وی در خصوص زمان اجرای پروژه ادامه داد:پیش بینی اولیه ما برای اجرای این پروژه نه ماه بود، اما با توجه به اهمیت و اولویت کار، سه ماه زودتر از پیش بینی، آماده بهره برداری گردید.
مدیر پروژه خطوط ریلی فولاد سنگان این پروژه را از اقدامات ارزشمند و طلایی در فولاد سنگان برشمرد و اضافه کرد: علاوه بر کاهش زمان و صرفهجویی موثر در این پروژه، همدلی و هم افزایی همه حوزههای شرکت در این پروژه مثال زدنی بود و در طی این پروژه شاهد یک کار تیمی و ارزشمند بودیم و تک تک همکاران نقشی اساسی در این پروژه داشته اند.
سبزواری در خصوص اثرات زیست محیطی و میزان صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش خطرات جادهای و … افزود: ما در این بین دو پروژه دیگر در حال اجرا داریم که ساختمان راه آهن به مساحت ۲۶۰۰ متر مربع با هدف ساماندهی که این ایستگاه به صورت مشترک درحال ساخت است و به صورت مشترک توسط شرکتهای مستقر در منطقه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
نکته حایز اهمیت، کاهش زمان حمل و نقل و سرعت عمل در پذیرش و ارسال واگن است که باالتبع دپوسازی محصول کاهش یافته و با توجه به وضعیت جوی و بادهای موسمی درمنطقه، از نظر زیست محیطی هم اقدام ارزندهای به شمار میآید.
منبع: صنایع معدنی فولاد سنگان