تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۱۳
بازدید: ۵۴
کد خبر: ۳۰۷۲۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

اعتماد بخشی به مردم، نتیجه انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی

‌می‌متالز - محسن علیزاده گفت: اتفاقی که اخیراً و طی یکی دو سال گذشته در مجموعه وزارت اقتصاد و در درون همه بخش‌های وزارت اقتصاد افتاده مخصوصاً در بازار سرمایه، انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و شرکت‌هایی است که در بورس پذیرش شده بودند. این اقدام می‌تواند به اعتماد بخشی مردم و سهامداران و تمام کسانی که در بازار‌های مالی در ارتباط هستند کمک کند.

به گزارش می‌متالز، محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، درباره تأثیر انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی بر بهبود کارایی و عملکرد آن‌ها و بهبود عملکرد مدیران این شرکت‌ها گفت: در تمام بازار‌های مالی و در همه بخش‌ها ایجاد شفافیت به ایجاد اعتمادسازی و اعتمادبخشی به صورت گسترده در بین مردم کمک می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: اتفاقی که اخیراً و طی یکی دو سال گذشته در مجموعه وزارت اقتصاد و در درون همه بخش‌های وزارت اقتصاد افتاده مخصوصاً در بازار سرمایه، انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و شرکت‌هایی است که در بورس پذیرش شده بودند. این اقدام می‌تواند به اعتماد بخشی مردم و سهامداران و تمام کسانی که در بازار‌های مالی در ارتباط هستند کمک کند.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد:، اما من معتقدم که باید ما کمک بیشتری به ایجاد شفافیت بکنیم. دولت اختیارات بیشتری را برای انتشار سایر موضوعاتی که می‌تواند به اعتماد بخشی کمک کند داشته باشد، مثلاً طرح شفافیت آرا نیز مثل همین موضوع می‌تواند منجر به اعتمادسازی در جامعه شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سایر موضوعاتی که جدا از صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی بودند نیز وقتی منتشر شدند، منجر به ایجاد شفافیت و اعتماد بخشی در جامعه شدند.

نماینده مردم فارس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر این انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی باعث ایجاد کارآمدی در عملکرد مدیران این مجموعه‌های شرکت‌های دولتی شده است. وقتی که این شفافیت ایجاد می‌شود مردم از عملکرد مدیران خودشان مطلع می‌شوند و طبیعتاً مدیران تلاش خود را بیشتر خواهند کرد تا کار را بهتر و با کیفیت‌تر دنبال کنند.

علیزاده با بیان اینکه در یکی دو سال گذشته با این الزامی که در وزارت اقتصاد برای انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی گرفته، مدیران هم تلاش بیشتری کردند تا عملکرد بهتری داشته باشند خاطرنشان کرد: این شفافیت باعث شد جلوی فساد و رانتی که در این شرکت به وجود آمده گرفته شود.

وی در ادامه توضیح داد: علاوه بر این، انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی باعث توسعه و پیشرفت در شرکت‌های دولتی شده است که سوده بودند و این انتشار باعث شده که شرکت‌های دولتی زیان‌ده که بخش عظیمی از بودجه دولت را می‌بلعند نیز شناسایی و اقدام به جمع‌آوری و یا اصلاح رویه آن‌ها شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: علاوه بر این در روند انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی این شرکت‌ها مکلف شدند که دارایی‌های خود را نیز به صورت کاملاً شفاف اعلام کنند. این موضوع باعث شد که دولت نیز دید شفافی نسبت به دارایی‌های خود داشته باشد.

نماینده مردم فارس در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: یکی از دلایل عدم توسعه اقتصادی ما در چند سال گذشته این بوده است که آمار دقیقی از منابع دولت وجود نداشته است. این موضوع باعث شده که ما متوجه بشویم که دولت چقدر منابع دارد و با توجه به این منابع و مصارف را تنظیم کنیم.

علیزاده ادامه داد: این انتشار دارایی‌های شرکت‌های دولتی می‌تواند کمک بسیار خوبی کند تا هم منابع ما را بهتر بشناسیم و هم بتوانیم متناسب با این منابع و مصارف اقدام به بودجه‌ریزی کنیم، در بودجه سنواتی این مسائل را مدنظر قرار دهیم و متناسب با منابع‌مان بودجه را در نظر بگیریم تا جلوی کسری بودجه نشویم.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده