تاریخ: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۲۶
بازدید: ۳۳
کد خبر: ۳۰۷۳۳۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

کاهش قیمت اخیر خودرو به معنای مدیریت بازار نیست/ اگر مجددا خودرو را به بورس ببریم، قیمت‌ها بازمی‌گردد

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ما باید قیمت‌ها را واقعی کنیم، قیمت واقعی یعنی هزینه تمام شده به اضافه سود متعارف، اما این کار را نمی‌کنیم بلکه ما قیمت را با قیمت بازار آزاد تنظیم می‌کنیم. قیمت بازار هم به دلیل ناترازی عرضه و تقاضا کاذب است و افزایش غیرمنطقی داشته بعد می‌خواهند خودرو را با بازار تنظیم کنند که این اقدام اشتباه است.

به گزارش می‌متالز، لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این سوال که «با توجه به مخالفت‌هایی که نسبت به رویکرد وزیر جدید صمت در حوزه واردات و خودرو مطرح شد، به نظر شما آیا حضور علی‌آبادی به سامان بخشیدن به بازار خودرو منجر خواهد شد؟»، گفت: به نظر من برخی مخالفت‌هایی که در رسانه‌ها نسبت به ایشان صورت گرفت، جوسازی بود و دوستانی که احتمال می‌دهند در مدیریت دوره جدید جایگاهی نداشته باشند، در این رابطه جوسازی کردند. نظر آقای علی‌آبادی نسبت به واردات خودرو و تنظیم بازار خودرو مثبت است.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم ایشان با برنامه‌های دولت همسو است و برنامه خوبی هم ارائه کرده، همچنین نگاه مثبت و موافقی نسبت به قوانینی که مجلس مصوب کرده و در حال تصویب آن است، دارد. اگر وزیر جدید به این برنامه‌هایی که خودش مطرح کرده و پاسخ‌هایی که به پرسش‌های ما داده عمل کند، می‌توان آینده خوبی را برای حوزه صنعت، معدن و تجارت متصور بود.

نماینده مردم قزوین تصریح کرد: در حوزه واردات خودرو علیرغم اینکه قانون وجود داشت، ضعیف عمل کردند، در واقع می‌توان گفت که به قانون عمل نشده است و کم‌توجهی صورت گرفت، امیدواریم در دوره جدید به این مساله توجه شود و عرضه و تقاضا را برای تنظیم بازار معیار کار خود قرار دهند.

سیاهکلی در پاسخ به سوالی پیرامون کاهش قیمت خودرو در هفته‌های گذشته در شرایطی که هیچ اتفاقی در حوزه اقتصادی و خودرو رخ نداده است، اظهار داشت: اتفاقی که الان در بازار خودرو رخ داده این است که تقاضا کم شده، یعنی مردم دیگر خرید و فروش نمی‌کنند. علت این مساله هم این است که مردم منتظر هستند تا ببینند وزیر جدید چه موضع و رویکردی دارد. اگر مجدد به روش قبل حرکت کنیم و خودرو را به بورس ببریم، قیمت‌ها بازمی‌گردد به قبل از کاهش؛ چراکه عرضه و تقاضا که حل نشده و هنوز عرضه ما با تقاضا تناسب ندارد و باید بدانیم تا زمانی که این فاصله وجود دارد، ما بازار سیاه خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: اگر امروز ما می‌بینیم که قیمت خودرو کاهش پیدا کرده به خاطر کاهش تقاضا است، کاهش تقاضا هم به این خاطر است که مردم منتظر تصمیمات وزیر جدید هستند، از سوی دیگر مصوبه مجلس تاثیر قابل توجهی دارد. همچنین استیضاح وزیر قبلی که در واقع عامل گرانی بود، خودش یک مساله بود و بعد هم وعده‌هایی که مجلس و دولت دادند این‌ها روی نظر و نگاه مردم به بازار تاثیر داشت و مردم تقاضای خرید خود را پایین آوردند. در نتیجه این را به حساب اینکه بازار مدیریت شده است، نگذاریم؛ بازار مدیریت نشده، بلکه منتظر هستیم که بازار توسط وزیر جدید مدیریت شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در رابطه افزایش قیمت‌هایی که در فصل بهار و با مجوز اعلام شد و اینکه چرا این افزایش قیمت همچنان مورد رضایت خودروسازان هم نیست، عنوان کرد: ببینید در بحث قیمت خودرو ما باید قیمت‌ها را واقعی کنیم، قیمت واقعی یعنی هزینه تمام شده به اضافه سود متعارف، اما این کار را نمی‌کنیم بلکه ما قیمت را با قیمت بازار آزاد تنظیم می‌کنیم. قیمت بازار هم به دلیل ناترازی عرضه و تقاضای کاذب است و افزایش غیرمنطقی داشته، بعد می‌خواهند خودرو را با بازار تنظیم کنند که این اقدام اشتباه است.

وی تاکید کرد: قیمت واقعی خودرو باید متشکل از قیمت تمام شده به همراه سود متعارف باشد، لذا باید قیمت واقعی مشخص شده و اعلام شود اگر این قیمت واقعی مشخص شود دیگر این اندازه نوسانات قیمتی نخواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده