تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۳۵
بازدید: ۹۵
کد خبر: ۳۰۷۴۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اونس جهانی طلا همچنان در نوسان، کاهش قیمت مس با ضعف اقتصادی در چین

‌می‌متالز - قیمت طلا در روز سه‌شنبه به دلیل اینکه بازار‌ها منتظر نشانه‌های بیشتر در مورد سیاست‌های پولی ایالات متحده در این هفته بودند، اندکی تغییر کرد، اما در سوی دیگر پس از کاهش شاخص وام‌دهی چین برای اولین بار در ۱۰ ماه گذشته، قیمت مس اندکی کاهش یافت.

به گزارش می‌متالز، در حالی که پکن در تلاش برای تقویت کندی بازگشت اقتصادی در کشور است، چین نرخ اولیه وام (LPR) خود را ۱۰ واحد کاهش داد – حرکتی که تا حد زیادی مورد انتظار بازار‌ها بود.

اما این اقدام یک سیگنال تا حدودی منفی به بازار‌های فلزی ارسال کرد، زیرا نشان دهنده شکاف‌های عمیق در اقتصاد چین با وجود لغو اقدامات ضد کووید در اوایل سال جاری است.

ضعف اقتصادی در چین و کاهش قیمت مس

قیمت مس از بالاترین سطح یک ماه اخیر خود عقب نشینی کرد، زیرا به نظر می‌رسد کاهش LPR عمدتاً توسط بازار‌ها قیمت گذاری شده است.

پیش از این اقدام، نرخ‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت چین کاهش یافت و بازار‌ها به‌طور گسترده‌ای پیش‌بینی این اتفاق را کرده بودند.

معاملات آتی مس با ۰.۲ درصد کاهش به ۳.۸۵۶۵ دلار در هر پوند رسید.

کاهش نرخ بهره در چین در حالی صورت می‌گیرد که دولت در تلاش برای حمایت از کند شدن رشد اقتصادی است.

چندین بانک سرمایه گذاری بزرگ، اخیراً گلدمن ساکس نیز چشم انداز خود را برای اقتصاد چین در سال جاری کاهش دادند.

این کشور بزرگ‌ترین واردکننده مس در جهان است و هر گونه نشانه‌ای از اقتصاد آن عمدتاً در قیمت کالا‌ها نقش دارد.


عدم قطعیت اقتصادی طلا را در یک محدوده نگه می‌دارد

انتظار می‌رود که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو روز چهارشنبه در برابر کنگره شهادت دهد و احتمالاً نشانه‌های بیشتری در مورد سیاست‌های پولی ایالات متحده پس از توقف چرخه افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی در هفته گذشته باشد.

اما طلا تحت فشار قرار گرفت، زیرا فدرال رزرو همچنین نرخ بهره بالاتری را در سال جاری اعلام کرد که می‌تواند از افزایش بیشتر بانک‌ها در برابر تورم چسبنده خبر دهد.

هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۹۴۸.۷۲ دلار رسید، در حالی که معاملات آتی طلا ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۹۶۰.۱۵ دلار در هر اونس رسید.

عدم اطمینان در مورد افزایش نرخ بهره، همراه با سیگنال‌های متفاوت در مورد رکود بالقوه در سال جاری، معاملات طلا را در یک محدوده معاملاتی محدود در ماه گذشته نگه داشت.

قیمت‌ها تا حد زیادی بین ۱۹۲۵ دلار و ۲۰۰۰ دلار در هر اونس حرکت کرده‌اند و کاتالیزور‌های کمی اجازه می‌دهند که در هر دو جهت حرکت کنند.

در حالی که چشم انداز افزایش نرخ بهره باعث محدود نگه داشتن سود طلا شده است، فلز زرد تحت حمایت برخی از تقاضای پناهگاه امن باقی ماند، زیرا سرمایه گذاران برای رکود بالقوه در سال جاری خود را آمده می‌کنند.

سایر فلزات گرانبها نیز روندی مشابه طلا را دنبال کردند، به طوری که معاملات آتی پلاتین و نقره هر دو در روز سه‌شنبه پایین آمدند.

منبع: شفقنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده