تاریخ: ۰۲ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۰۴
بازدید: ۷۱
کد خبر: ۳۰۷۶۵۵
سرویس خبر : انرژی

نسخه وزارت نفت برای تامین نیاز سوخت صنایع در زمستان ۱۴۰۳

‌می‌متالز - هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت گفت: تمام مشترکان گاز صنایع می‌توانند در ماه‌های گرم، گاز طبیعی و گازمایع بیشتری از شرکت گاز دریافت کرده و آن را به CNG، LNG یا SNG تبدیل و در فصل سرما گازشان را از این محل تامین کنند.

به گزارش می‌متالز، هوشنگ فلاحتیان معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با اشاره به برنامه وزارت نفت برای تامین سوخت زمستانی صنایع با استفاده از ظرفیت ذخیره‌سازی گاز عنوان کرد: در ۸ تا ۱۰ سال آینده ما باید حدود ۸۰ میلیارد دلار در بالادست صنعت گاز سرمایه‌گذاری کنیم و با توسعه میادین گازی، تولید گاز را از یک میلیارد متر مکعب در روز فعلی به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب در روز برسانیم.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت گفت: در حال حاضر میزان گاز طبیعی که روزانه در خط لوله تزریق می‌کنیم، بیش از ۸۵۰ میلیون متر مکعب در روز است؛ اما در روز‌های اوج سرما، مصرف گاز خانگی روزانه به ۷۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسد و فقط ۱۵۰ میلیون متر مکعب برای سایر مصارف باقی می‌ماند. در نتیجه اگر در ماه‌های گرم ذخیره‌سازی گاز نکنیم در ماه‌های سرد نمی‌توانیم پاسخگوی همه نیاز صنایع باشیم.

وی افزود: ما باید راهکار‌هایی را تدوین و اجرایی کنیم که اولا نیاز مصرف را کاهش دهیم و ثانیا از فرصت ماه‌های گرم سال استفاده کنیم و گاز را به روش‌های مختلف ذخیره کرده و در فصل زمستان گاز ذخیره شده را در صنعت مصرف کنیم.

فلاحتیان اظهار داشت: اخیرا وزارت نفت شیوه‌نامه‌ای را ابلاغ کرد که بر مبنای آن، کلیه مشترکان گاز صنایع می‌توانند در ماه‌های گرم، گاز طبیعی و گازمایع بیشتری از شرکت گاز دریافت کرده و آن را به CNG، LNG یا SNG تبدیل کنند و در فصل سرما گازشان را از این محل تامین کنند. در قالب این شیوه‌نامه فرصت‌هایی برای آن‌ها ایجاد شده است هم بتوانیم واردات LNG داشته باشیم و هم به روش‌های ذکر شده گاز را ذخیره کنیم.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت گفت: برآورد‌های ما نشان می‌دهد در یک زمان‌بندی ۱۸ ماهه امکان احداث واحد‌های CNG، MINI-LNG یا SNG برای ذخیره‌سازی گاز وجود دارد، بنابراین جرایم و مشوق‌های وزارت نفت درباره ذخیره‌سازی از زمستان سال آینده اعمال می‌شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده