تاریخ: ۰۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۹
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۲۴۱۸۷۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

۶ موضوع کلیدی مطرح شده در سمینار تخصصی چالش گاز در زنجیره فولادی

‌می‌متالز - بهینه‌سازی مصرف سوخت، تامین گاز مورد نیاز صنایع، طرح مساله و برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری در استحصال گاز، مطالبه‌گری، لزوم سرمایه‌گذاری زیرساختی شش موضوع مهمی بودند که در سمینار تخصصی چالش گاز در زنجیره فولادی به آن پرداخته شد.

به گزارش می‌متالز، سمینار تخصصی چالش گاز در زنجیره فولاد با حضور مدیران عاملان شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، فولاد خوزستان (فخوز)، فولاد خراسان (فخاس)، شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن)، مدیرعامل پارس فولاد سبزوار، مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز، مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران، رئیس کمیسیون صنایع و معادن، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران امروز ۵ دی ماه ۱۴۰۰ برگزار شد.


نیاز ۲۲ میلیارد مکعبی گاز برای چشم‌انداز ۵۵ میلیون تنی فولاد


محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه اصفهان در پنل تأمین پایدار گاز در زنجیره فولاد (پشتیبانی، مانع‌زدایی و سرمایه‌گذاری) ضمن اشاره به اهمیت گاز در صنعت فولادسازی کشور گفت: دومین کشور دارنده ذخایر گاز در جهان هستیم و از نظر تولید و مصرف به ترتیب سومین و چهارمین رتبه در جهان را داریم. نکته اصلی در ارتباط با رتبه جهانی مصرف گاز ایران نوع مصرف است، کشور‌های رتبه‌دار مصرف گاز ۳۰ درصد صادرات جهان و یا جمعیتی بیش از ایران دارند.

صنایعی نظیر خودرو، لوازم خانگی و ... به صنعت فولاد وابسته‌اند و اگر مشکلی برای صنعت فولاد ایجاد شود، به سایر صنایع منتقل می‌شود. مصرف گاز صنعت فولاد ایران در حال حاضر ۱۱ میلیارد مترمکعب در سال است و برای رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد و تحقق اهداف سند چشم‌انداز، مصرف گاز صنعت فولاد باید به ۲۲ میلیارد مترمکعب برسد.


لزوم تعریف مشکلات بخش معدن


مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با تاکید بر ضرورت اصلاح جایگاه صنعت در بین مسوولان و متولیان حوزه انرژی افزود: در حال حاضر تامین انرژی به عنوان نهاده تولید یکی از چالش‌های تولیدکنندگان فولاد است.

نادری با یادآوری شرایط بازار بین‌المللی فولاد، به هزینه‌های تولید اشاره کرد و گفت: برای استفاده از فرصتی که در بخش صادرات وجود دارد، باید وضعیت و میزان تولید خوب داشته باشیم.

وی با اعلام آمادگی بخش معدن و صنایع معدنی برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی برای حل مشکلات این حوزه، به تجارب موفق سرمایه‌گذاری در حوزه تامین آب و برق مورد نیاز بخش معدن و صنایع معدنی اشاره کرد و اظهار داشت: برای کمک به تولید و رونق بخش معدنی لازم است مشکلات و چالش‌های این بخش شناسایی و تعریف شوند و سپس در راستای رفع آن‌ها سرمایه‌گذاری صورت گیرد.


تبعات دومینووار قطعی گاز فولادی‌ها بر پایین‌دستی‌ها


بهرام سبحانی، رئیس انجمن فولاد ایران در این سمینار تخصصی با اشاره به تجربه پیشین مدیریت فولادی‌ها گفت: محل بودجه طرح‌ها باید مشخص شود، برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد باید گاز و زیرساخت‌های مورد نیاز تامین شود.

رئیس انجمن فولاد ایران با بیان اینکه گلوگاه ما برق و گاز است، افزود: گاز عنصر لازم برای احیا در فولادسازی است. تولید فولاد با روش احیای مستقیم و قوس الکتریکی بر اساس مزیت گاز در ایران مورد استفاده قرار گرفته شد، کاهش میزان تخصیص گاز ۷۰ درصدی به معنای توقف تولید فولاد است. باید در زمینه حل چالش گاز برنامه‌ریزی انجام شود و محدودیت و قطع گاز آخرین مرحله این برنامه‌ریزی باشد. زمانی که میزان مصرف گاز خانگی افزایش می‌یابد اولین گام قطع کردن گاز صنایع است. تبعات قطعی گاز فولادی‌ها دومینووار بر سایر صنایع نیز اثر می‌گذارد به گونه‌ای که در قیمت میلگرد مسکن، صنایع پروفیلی و لوازم خانگی تاثیر مستقیم می‌گذارد.

عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این سمینار بیان کرد: صنایع فولادی چه حمایتی می‌شوند؟

مجتبی شعبانی، مدیرعامل شرکت پارس فولاد سبزوار با اشاره به اهمیت گاز صنایع گفت: قطعی گاز صنایع بر میزان تولید این صنایع اثر منقی می‌گذارد. صنایع فولادی چه حمایتی می‌شوند؟ در تابستان برق ندارند و با شروع فصل سرما گاز این صنایع قطع می‌شود.

وی بر لزوم برنامه‌ریزی برای تامین گاز صنایع تاکید کرد و گفت: فولادی‌ها ارزش افزوده زیادی تولید می‌کنند باید منابع انرژی مستمر برای ادامه‌دار بودن تولیدات این صنایع تامین شود.

پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید در زنجیره فولاد با تامین پایدار گاز، چشم‌انداز وضعیت تامین گاز پایدار صنایع انرژی‌بر در ۵ سال آینده (تولید و تقاضا)، تاثیر افزایش نرخ گاز در رقابت‌پذیری زنجیره فولاد ایران از معدن تا محصولات نهایی، میزان تاثیرپذیری صنایع فولاد از محدودیت‌های تامین گاز، ابعاد سرمایه‌گذاری صنایع فولادی و معدنی در صنعت گاز از جمله مهمترین محور‌های این سمینار تخصصی بود.


نیاز به بیش از ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت گاز


هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت در سمینار تخصصی چالش گاز در زنجیره فولاد گفت: با ادامه روند موجود مصرف گاز، پیش‌بینی می‌شود ناترازی گاز از ۲۰۰ میلیون متر مکعب فعلی در ماه‌های سرد سال به حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب در سال ۱۴۰۴ یعنی میزان مصرف تا ۵ سال دیگر پنج درصد رشد خواهد کرد.
فلاحتیان با بیان اینکه اساسی‌ترین کار موضوع سرمایه‌گذاری است، گفت: باید بخش خصوصی در زمینه سرمایه‌گذاری زیرساختی نفت و گاز فعال باشد و خود شرکت‌ها به دنبال سرمایه‌گذاری باشند.

وی افزود: دو کشور هند و ایران در مجموع بیش از ۵۵ درصد از آهن اسفنجی جهان را تولید می‌کنند.
فلاحتیان در ارتباط با واردات گاز گفت: طرف ترکمنستانی در مذاکرات گفته است گازی برای صادرات ندارد. بخش خصوصی می‌تواند برای واردات گاز با این کشور وارد مذاکره شود.
وی با بیان اینکه افزایش تولید گاز نیازمند بیش از ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت گاز است، گفت: یارانه تخصیص داده شده گاز به ویژه برای سه دهک پایین جامعه بازدارنده نیست و نمی‌تواند مشوقی برای مصرف بهینه گاز باشد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده